SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

W ub.r. wpływy Telewizji Polskiej z abonamentu zmalały o 10 proc., a z reklam - o 5 proc.

Telewizja Polska w ub.r. zanotowała 872 mln zł wpływów reklamowych (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). Te drugie środki stanowiły 24,9 proc. wszystkich przychodów nadawcy.

Jacek Kurski, fot. akpa Article

Telewizja Polska w sprawozdaniu, w którym podała swoje wybrane dane finansowe za 2016 rok, spadek wpływów z reklam uzasadnia pogarszającą się koniunkturą na rynku reklamy telewizyjnej. - W 2016 roku obserwujemy systematyczne spowolnienie dynamiki wydatków reklamodawców na telewizję. W czwartym kwartale 2016 roku rynek reklamy telewizyjnej zanotował spadek dynamiki obrotów - uzasadnia nadawca.

W ub.r. wpływy reklamowe TVP po raz drugi przez ostatnie 10 lat zmalały poniżej 900 mln zł - pierwszy raz nastąpiło to w 2012 roku (wtedy te przychody wyniosły nieco mniej niż w ub.r. - 864 mln zł). W sprawozdaniu firma skarży się na „dyskryminację prawno-ekonomiczną”.

- Spółka nie może na równi konkurować o budżety reklamowe, gdyż ze względu na brak możliwości przerywania programów reklamami nie jest w stanie zaoferować takiego samego produktu, jak stacje komercyjne. Sytuacja finansowa zmusza publicznego nadawcę do maksymalnego wykorzystywania czasu reklamowego również w kanałach tematycznych, mimo że odbywa się to kosztem komfortu widzów - opisuje TVP.

Przychody Telewizji Polskiej z abonamentu radiowo-telewizyjnego wyniosły w ub.r. 365,5 mln zł, o 38,7 mln zł mniej niż rok wcześniej (to 9,6 proc. w dół).

Rekordowo niskie wpływy z tego tytułu nadawca miał w latach 2010-2013 - poniżej 300 mln zł rocznie, a w 2011 roku zaledwie 205 mln zł.

W ub.r. wpływy z abonamentu RTV stanowiły 24,9 proc. wszystkich przychodów Telewizji Polskiej. To o 0,9 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.

W 2010 i 2011 roku zaledwie po 12 proc. wpływów TVP pochodziło z abonamentu RTV.

TVP informuje, że niski udział abonamentu w przychodach związany jest głównie z: niską ściągalnością środków oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat, relatywnie niską stawką opłaty abonamentowej (w porównaniu z krajami Europy Zachodniej) oraz nieproporcjonalnie niskim (w stosunku do kosztów działalności i praktyką innych krajów) udziałem TVP w łącznych wpływach abonamentowych.

W 2016 roku największe wykonanie wpływów reklamowych nastąpiło w lutym (ponad 100 mln zł) i styczniu (prawie 50 mln zł). W pozostałych miesiącach wartość ta oscylowała wokół 20 mln zł.

Wysokość abonamentu RTV w Polsce w zeszłym roku wyniosła 258 zł. Była to jedna z niższych wartości na tle innych wybranych krajów europejskich.

Według stanu na 31 grudnia 2016 roku tylko 8,2 proc. gospodarstw domowych wypełniło obowiązek ustawowy i terminowo opłaciło abonament radiowo-telewizyjny. Jest to najwyższa wartość od 2011 roku, kiedy to abonament RTV opłaciło 8,4 proc. gospodarstw.

Z roku na rok spada liczba tych gospodarstw, które uchylają się od opłaty, rejestracji lub zalegają z opłatą powyżej 3 miesięcy (z 72,3 proc. w 2011 roku do 66 proc. w 2016 roku). Rośnie jednak liczba tych gospodarstw, które są zwolnione z opłat RTV (z 18,6 proc. w 2010 roku do 25,8 proc. w 2016 roku).

W 2016 roku najwięcej TVP wydała na główne anteny:  TVP1 - 405 mln zł i TVP2 - 299 mln zł. Budżet TVP Info wyniósł 127 mln zł, a TVP3 i oddziałów regionalnych - 225 mln zł.

Spośród stacji telewizyjnych Telewizji Polskiej w największym stopniu z abonamentu finansowane były TVP Historia - 65,4 proc. i TVP ABC (49,3 proc.).  Natomiast w najmniejszym stopniu abonament wspierał funkcjonowanie głównych stacji TVP1 (22,1 proc.) i TVP2 (28,1 proc.).

W 2015 roku przychody komercyjne TVP wyniosły 902 mln zł, a spółka zanotowała 36,6 mln zł straty netto.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W ub.r. wpływy Telewizji Polskiej z abonamentu zmalały o 10 proc., a z reklam - o 5 proc.

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
widz
Gdzie jest zapowiadane podczas konkursu na prezesa TVP Info w HD? Czy "Pytanie na śniadanie" i "Jaka to melodia" już lecą w wysokiej rozdzielczości? Kabel za 100 tys. zł kupiony?
35 1
odpowiedź
User
Ja+
A może by tak wprowadzić pakietyzację kanałów TVP ?,Kto ogląda płaci, kto nie to nie. Osobiście jestem zwolennikiem kanałów komercyjnych. TVP nie oglądam i nie zamierzam.
49 3
odpowiedź
User
widz
W zeszłym tygodniu wiadomości nie zająknęły się o WOŚP, opowiadały bajki o viktorii brukselskiej i jak to się przełożyło na oglądalność?
47 1
odpowiedź
User
henio
Świetna wiadomość.Im mniej dla Kurskiego tym lepiej.
48 1
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Jak zwykle sukces. Czego się nie tknie : kÓrska znosząca złote jajo.
42 1
odpowiedź
User
xawery
A gdzie "efekt 500+"?
20 2
odpowiedź
User
Hrego
Ta niemoc przy egzekwowaniu prawa to żenujące, po co ustawa skoro jej nie mozna wyegzekwowac? To ośmieszanie instytucji państwa! Abonament płacą starsi, zbliżający się do wieku upoważniającego do zwolnienia. Co dalej? Jak długo będziecie dyskutować o czymś, co funkcjonuje w całej Europie? Podobna bezsilność to odzysk opakowań, głównie szklanych.
5 19
odpowiedź
User
jf
Dziwne nie jest. Wstyd się reklamować w kloace, która wyłącznie łże i wylewa pomyje.
35 1
odpowiedź
User
Polka
Dziwne nie jest. Wstyd się reklamować w kloace, która wyłącznie łże i wylewa pomyje.

Poza tym suweren tej władzy groszem nie śmierdzi, to co mu reklamować?
26 1
odpowiedź
User
prawnik
Suweren nie chce płacić abonamentu RTV. Taka jest wola Suwerena - ponad podziałami partyjnymi.
38 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing