SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nominacje do WĘŻY 2023. Oto najgorsze filmy 2022 roku

Popkulturowa Akademia Wszystkiego, przyznająca co roku antynagrody WĘŻE, ogłosiła nominacje do dwunastej edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców.

 

Film „Niewidzialna wojna”, rok 2022 Film „Niewidzialna wojna”, rok 2022

Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju: dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com

W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021), „Ściema po polsku” (2022).

O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć filmów. Węże 2023 przyznane zostaną w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Antynagrody trafią także do reżyserów i scenarzystów, żenujących scen w polskim kinie, złych plakatów oraz teledysków.

Nowa kategoria

W tym roku pojawiła się także nowa kategoria. Jak informuje Akademia: „Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej liczbie filmów, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria »Najgorsza rola Rafała Zawieruchy«. I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę…”.

Uniwersum „365 dni”

Akademia informuje: „Z kolei filmy »365 dni: Ten dzień« i »Kolejne 365 dni« z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł”.

Kapituła antynagród

O wyborze nominowanych decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.

Nominacje

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna” Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek” Michała Węgrzyna (12 nominacji). Tuż za nimi znajdują się filmy: „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni” Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia” również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i Rafał Zawierucha.

Jak informuje Akademia: „Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu „Powołany” do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją w napisach końcowych filmów). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet”.

WIELKI WĄŻ:
1.365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) - za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.

2. Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.

3. Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.

4. Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski; prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) - za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.

5. Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska) - za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.

6. Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) - za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.

7. Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) - za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.

8. Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) - za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.

9. Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) - za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.

10. Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) - za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.

Najgorsza reżyseria:
* Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
* Heathcliff Janusz Iwanowski - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
* Daniel Markowicz - Plan lekcji
* Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia
* Patryk Vega - Niewidzialna wojna
* Michał Węgrzyn – Gierek

Najgorszy scenariusz:
* Duch Święty – Powołany
* Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - Gierek
* Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
* Olaf Olszewski, Patryk Vega - Miłość, seks i pandemia
* Patryk Vega - Niewidzialna wojna

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:
* 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
* 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
* Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
* Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
* Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)

Najgorsza rola męska:
* Sebastian Dela - Miłość seks i pandemia
* Michał Koterski - Gierek
* Michał Koterski - Krime story. Love story
* Antoni Pawlicki - Gierek
* Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna

Najgorsza rola żeńska:
* Małgorzata Kożuchowska - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
* Małgorzata Kożuchowska - Gierek
* Małgorzata Kożuchowska – Zołza
* Anna Mucha - Niewidzialna wojna
* Anna Maria Sieklucka - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni

Najgorszy duet na ekranie:
* 365 dni: Ten dzień i Kolejne 365 dni
* Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - Gierek
* Anna Mucha i Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna
* Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
* Patryk Vega i Bóg - Niewidzialna wojna

Występ poniżej talentu:
* Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
* Krystyna Janda - Jak pokochałam gangstera
* Andrzej Seweryn - Każdy wie lepiej
* Cezary Żak – Gierek
* Cezary Żak – Krime Story, Love Story
* Artur Żmijewski – Zołza

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:
* Stefan Idziołek - Plan lekcji
* Łukasz „Krupnik” Krupiński - Miłość na pierwszą stronę
* Karol Lis - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
* premier Filip Rawicki - Gierek
* Patryk Vega - Niewidzialna wojna

Żenująca scena:
* Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - 365 dni: Ten dzień
* Gra w golfa - 365 dni: Ten dzień
* Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - Gierek
* Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
* Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - Niewidzialna wojna

Efekt specjalnej troski:
* Czołówka - Nie cudzołóż i nie kradnij
* Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - Niewidzialna wojna
* Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - Niewidzialna wojna
* Wypadek samochodowy - Niewidzialna wojna
* Zombie – Apokawixa

Najgorszy teledysk okołofilmowy:
Ania – Andrzej Piaseczny – Ania
Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek
Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę
Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story
Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia

Najgorszy plakat:
* Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
* Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
* Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
* Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
* Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
* Good Life - Greckie wakacje (dystr. Best Film)
* Lyle, Lyle Crocodile - Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)
* Mainstream - Król internetu (dystr. Kino Świat)
* Paws of Fury: The Legend of Hank - Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)
* Viens, je t'emmene (francuski), Nobody's Hero (międzynarodowy) - Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)

Multinominacje dla filmów:
Niewidzialna wojna 13
Gierek 12
365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni 9
Miłość, seks & pandemia 6
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle 5
Krime Story, Love Story 4
Plan lekcji 3
Zołza 3
Apokawixa 2
Jak pokochałam gangstera 2
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 2
Miłość na pierwszą stronę 2
Powołany 2

Ogłoszenie werdyktów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu.

 

Dołącz do dyskusji: Nominacje do WĘŻY 2023. Oto najgorsze filmy 2022 roku

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan Pìerre Doliński
Pawlicki jako Jaruzelski to faktycznie niezła aberracja.
0 0
odpowiedź
User
adi
nie ma wieniawy
0 0
odpowiedź