WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Biedronka, Lidl i Auchan uznawane za najtańsze sklepy, za najdroższy – Piotr i Paweł

Obniżki najpopularniejszym rodzajem promocji, coraz większe zainteresowanie testami produktów i usług

2017-10-03 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Obniżki cen produktów czy usług są najbardziej atrakcyjnym typem promocji, choć ich popularność spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem. Na znaczeniu najbardziej zyskują zaś testy produktów i usług - wynika z Monitora Promocji 2017 firmy badawczej ARC Rynek i Opinia.

Obniżki najpopularniejszym rodzajem promocji, coraz większe zainteresowanie testami produktów i usług

Zdecydowanie najbardziej atrakcyjną promocją w opinii Polek i Polaków są obniżki cenowe. Niemniej odsetek klientów uznających je za najbardziej atrakcyjne jest niższy niż w roku ubiegłym. Konsumenci deklarują też rzadsze korzystanie z tego typu promocji (83% w 2016 roku versus 79% w 2017 roku).

Polacy zapytani o znajomość poszczególnych rodzajów promocji w ponad 90 proc. wskazują obniżkę cen produktów czy usług. 72 proc. zna zaś rodzaj bonusu, w którym za tę samą cenę dostaje większą liczbę produktów. Podium listy zamyka degustacja, którą zna 66 proc. badanych - o 8 pkt. proc. więcej, niż rok wcześniej.

Konsumenci mają coraz większą świadomość istnienia różnych typów promocji. Badanie pokazuje tendencję wzrostu w niemal wszystkich rodzajach - zwrot pieniędzy w przypadku braku efektów zna połowa badanych (o 12 pkt. proc. więcej niż rok temu), 49 proc. testowanie produktów lub usług (o 14 pkt. proc.), 46 proc. loterie (o 6. pkt. proc), 42 proc. konkursy (o 9 pkt. proc). Promocje związane z akcjami charytatywnymi zna 35 proc. badanych, co stanowi wzrost w skali roku o 2 pkt. proc, a zaproszenia na imprezy sponsorowane - 29 proc., o 12 pkt. proc.

- Tegoroczny wzrost znajomości większości typów promocji może z jednej strony świadczyć o wysokiej intensywności działań promocyjnych producentów, dystrybutorów, sieci handlowych czy usługodawców, z drugiej zaś o coraz większej świadomości konsumenckiej w tym zakresie. To powoduje, że konsumenci są bardziej ostrożni w stosunku do promocji i mają narzędzia, aby sprawdzić, czy dana promocja jest rzeczywiście opłacalna. Wielu z nich, będąc jeszcze w sklepie, sprawdza na smartfonie, czy oferowana atrakcyjna cena rzeczywiście jest najniższa na rynku. Ponadto, konsumenci wymieniają się w mediach społecznościowych oraz na różnych forach bieżącymi informacjami na temat aktualnych promocji. Tak więc wymiana informacji jest błyskawiczna - komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

W 2017 roku niemal co ósmy respondent zrezygnował z korzystania promocji polegającej na obniżce ceny produktu lub usługi, a co dziesiąty z degustacji produktów i loterii.

Jako najczęstsze powody rezygnacji z wzięcia udziału w promocji respondenci wskazywali zawyżanie ceny przed ich wprowadzeniem, niejasne zasady udziału, niedostępność produktów objętych promocją (zwłaszcza FMCG) oraz niewywiązywanie się organizatorów z warunków akcji promocyjnych (zwłaszcza w przypadkach konkursów, loterii oraz gdy rabaty naliczane są przy kasie).

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w dniach 18-24 sierpnia 2017 r. metodą CAWI (ankiety online na własnym panelu epanel.pl), łączna próba N=1000 osób, które korzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Autor: jd

Wiecej informacji: promocje, monitor promocji, ARC Rynek i Opinia

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia