SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Według nowej ustawy reklamy kredytów hipotecznych mają przejrzyście informować o kosztach

W sobotę wchodzi w życie ustawa o kredycie hipotecznym i nadzorze nad pośrednikami kredytu i agentami. Zawiera ona przepisy regulujące m.in. jakie informacje muszą być w reklamach takich kredytów.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Ustawa o kredycie hipotecznym i nadzorze nad pośrednikami kredytu i agentami stanowi, że reklamy takich kredytów muszą zawierać jednoznaczne, czytelne, zrozumiałe i widoczne informacje. Przy podawaniu danych o kosztach kredytu, np. stopie oprocentowania, konieczne będą informacje, czy jest to stała czy zmienna stopa, a także dane o całkowitej kwocie kredytu, RRSO, czasie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty i wysokości rat.

Informacje te mają być przedstawiane na reprezentatywnym przykładzie i tak samo widoczne (czytelnie lub słyszalnie) jak pozostałe informacje dotyczące kosztów kredytu. W reklamie kredytu o zmienne stopie oprocentowania musi pojawić się informacja o ryzyku jej zmiany. Natomiast jeżeli reklama kredytu nie będzie zawierała informacji o kosztach, obowiązkowe będzie przekazanie informacji o wysokości RRSO.

Ponadto ustawa wprowadza zakaz tzw. sprzedaży wiązanej, czyli uzależniania zawarcia umowy kredytu od wykupienia innych produktów banku (z wyjątkiem bezpłatnego rachunku do obsługi kredytu). Dozwolona będzie natomiast tzw. sprzedaż łączona, czyli oferowanie klientom innych produktów, których jednak nie muszą oni wykupywać.

Główną zmianą wprowadzoną w ustawie jest zakaz udzielania kredytów w innej walucie niż ta, w której osoba zaciągająca kredyt zarabia lub ma zgromadzoną większość swoich środków finansowych. Kredytu hipotecznego może udzielić jedynie bank lub SKOK.

Kredytobiorca przed podpisaniem umowy musi otrzymać formularz informacyjny porównujący różne oferty kredytów pod względem m.in. całkowitej kwoty kredytu, zasad spłaty, stopy oprocentowania i zasad jej zmiany. Warunki zawarte w formularzu będą obowiązywać przez 14 dni, a kredytodawcy, pośrednicy i agenci, którzy doradzają konsumentowi, muszą mu przedstawić co najmniej trzy oferty umów o kredyty hipoteczne.

Decyzja o udzieleniu kredytu musi zostać podjęta w ciągu 21 dni od złożenia wniosku. Bank lub SKOK będzie miał obowiązek oceny zdolności kredytowej na podstawie informacji od konsumenta, z baz danych lub z baz kredytodawcy. Umowa będzie zawarta tylko wtedy, gdy wynik będzie pozytywny.

Po podpisaniu umowy dotyczącej kredytu konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od niej, może to zrobić, wysyłając list polecony. Poniesie wtedy koszty odsetek za okres, w którym bank wypłacił kredyt do momentu jego zwrotu. Kredytodawca, pośrednik i agent muszą przekazać konsumentowi na trwałym nośniku wzór odstąpienia od umowy przy jej zawarciu

Z tych zmian jest zadowolony Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zwraca uwagę, że ustawa ma zwiększyć transparentność ofert i wzmocnić pozycję konsumentów, którzy w sporach z bankami są często słabszą stroną.

- Każdy konsument, bez względu na to, co kupuje, powinien mieć zawsze pełną i rzetelną informację o zaletach i ryzykach. Tylko wtedy może podjąć świadomą decyzję o zawarciu umowy. Liczę na to, że dzięki nowej, kompleksowej ustawie, kredyty będą zaciągane i udzielane odpowiedzialnie - komentuje Marek Niechciał.

Dołącz do dyskusji: Według nowej ustawy reklamy kredytów hipotecznych mają przejrzyście informować o kosztach

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ynwytawresnok jeicaM
A ja się śmieję z kredytów hipotecznych. Cała konserwatywna elita się z nich śmieje.
Nawet Krycha z Wałbrzycha się z nich śmieje.
I to takim śmiechem konserwatywnym.
Buhahahahaha.
odpowiedź