SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Orange Polska z niższymi przychodami i mniejszą liczbą użytkowników

W I kwartale 2018 roku Orange Polska wypracował 674 mln zł zysku EBITDA. Przychody grupy wyniosły 2,71 mld zł i były niższe o 1,8 procent niż rok wcześniej. Strata netto Orange Polska wyniosła 50 mln zł. Liczba użytkowników mobilnych po spadku osiągnęła poziom ponad 14,36 miliona.

Article

Orange Polska od tego roku publikuje wyniki w nowym standardzie rachunkowości, tzw. MSSF 15. Spółka nie opublikowała jednak historycznych danych (za pierwszy kwartał 2017 roku) przekształconych według nowych zasad, przez co wyniki są porównywalne rok do roku jedynie według poprzedniego standardu raportowania, MSR 18.

W I kwartale br. przychody Orange Polska wyniosły 2,766 mln zł i zmniejszyły się o 52 mln, to znaczy o 1,8 proc. rok do roku. Operator wyjaśnia, że na trend przychodów wpłynęły cztery zasadnicze czynniki. Po pierwsze, nastąpił duży wzrost przychodów z usług konwergentnych (o 38 proc. rok do roku), wynikający z dynamicznego wzrostu liczby klientów i sprzedaży nowych usług. Po drugie, towarzyszył temu spadek przychodów z usług wyłącznie komórkowych i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego (o 14 proc. rok do roku), na który wpłynęła migracja do ofert konwergentnych, koncentracja na wartość odzwierciedlona w cenach usług oraz konkurencja na rynku.

Według Orange należy przy tym podkreślić, że rosnąca dynamika wzrostu przychodów z usług konwergentnych w coraz większym stopniu równoważy spadek przychodów z usług wyłącznie komórkowych i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. Połączone przychody tych kategorii zmniejszyły się w I kwartale br. o 5 proc. w ujęciu rocznym wobec spadku o 6 i 7 proc. odpowiednio w IV i III kwartale ub.r.

Po trzecie, na ewolucję przychodów całkowitych w raportowanym okresie w wpłynęły znacznie niższe przychody ze sprzedaży sprzętu wynikające z ograniczenia subsydiów do telefonów i zwrotu ku ofertom bez telefonu. Po czwarte, umowa roamingu krajowego z Play i wzrost międzynarodowego ruchu międzysieciowego korzystnie wpłynęły na przychody hurtowe.

Strata netto Orange Polska wyniosła 50 mln zł wobec oczekiwanych przez analityków minus 37,4 mln zł.

W prezentacji wynikowej podano, że renegocjacja stawek hurtowych z innymi operatorami sprawiła, że negatywny wpływ zniesienia opłat roamingowych w Unii Europejskich na wynik EBITDA Orange Polska wyniósł 15 mln zł. Opłaty roamingowe w UE zostały zniesione w połowie ubiegłego roku.

Koszty grupy w pierwszym kwartale - zarówno koszty świadczeń pracowniczych jak i zakupów zewnętrznych - lekko spadły rok do roku, odpowiednio o 4,2 proc. do 433 mln zł i 1,9 proc. do 1,524 mld zł.

Nakłady inwestycyjne grupy sięgnęły natomiast 388 mln zł i były o 0,8 proc. wyższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (385 mln zł). Według danych spółki na koniec marca około 2,7 mln gospodarstw domowych znajdowało się w zasięgu sieci światłowodowej. W samym czwartym kwartale siecią objęto 218 tys. domów i mieszkań.

Orange Polska odnotował w pierwszym kwartale 19 mln zł zysków ze sprzedaży aktywów. Rok wcześniej było to 8 mln zł.

Organiczne przepływy pieniężne operatora wyniosły w pierwszym kwartale minus 155 mln zł wobec 254 mln zł rok wcześniej.

W I kwartale br. liczba kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska wyniosła 14,368 mln, co oznacza spadek rok do roku o 5,9 proc. Jednocześnie o 3,1 proc. wzrosła liczba użytkowników płacących miesięczny abonament, a o 20,6 proc. zmniejszyła się liczba użytkowników kart pre-paid. Operatorowi udało się zwiększyć o 9,2 proc. liczbę klientów stacjonarnego internetu (2,477 mln), zaś największy wzrost – o 47,7 proc. przypadł na użytkowników usług konwergentnych.

- W pierwszym kwartale, zgodnie z przyjętymi w planie strategicznym Orange.one priorytetami, nadal koncentrowaliśmy się na wartości: promując konwergencję, monetyzując inwestycje w sieć światłowodową i kontynuując transformację działalności - podkreśla Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska. - To kluczowe czynniki warunkujące sukces naszej strategii przywrócenia wzrostu. Oferta Orange Love, wsparta nową kampanią, nadal świetnie się sprzedaje i już przypada na nią dwie trzecie całkowitej bazy indywidualnych klientów ofert konwergentnych. Wśród indywidualnych klientów stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wskaźnik penetracji dla ofert konwergentnych wzrósł do 52 proc. (z 38 proc. rok wcześniej), a wśród klientów mobilnych abonamentowych usług głosowych – do 40 proc. (z 27 proc. rok wcześniej). Wskaźnik penetracji usługi światłowodowej osiągnął na koniec marca 9,2 proc., przy czym poprawia się z każdym kolejnym kwartałem. Liczba przyłączeń netto do sieci światłowodowej w I kwartale wyniosła 34 tys. Na początku kwietnia baza klientów światłowodowych przekroczyła próg 250 tys. - informuje Jean-François Fallacher.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Orange Polska z niższymi przychodami i mniejszą liczbą użytkowników

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Były klient
Jakoś mnie to nie dziwi. Miałem u nich 11 numerów ale jako kontaktowy podałem tel z innej sieci. Ani razu nie zadzwonili z ofertą bo jak później się dowiedziałem dzwonią tylko pod numery że swojej sieci. Śmieszne i głupie tlumaczenie
3 0
odpowiedź
User
privat
Nigdy więcej Orange! Obsługa klienta, rozwiązywanie problemów itd. tragiczne.
2 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing