PKO BP najpopularniejszym bankiem polskich internautów

Najpopularniejszym bankiem wśród polskich internautów pozostaje PKO Bank Polski - blisko 1/4 wszystkich badanych korzysta z co najmniej jednej usługi w tym banku - wynika z VI, jesienniej fali badania "Finanse i plany finansowe polskich internautów", zrealizowanego przez Gemius we współpracy z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowych.

km
km
Udostępnij artykuł:

Drugi pod względem odsetka korzystających jest Pekao SA, a na trzecim miejscu są ex aequo ING Bank Śląski oraz mBank.

Użytkownicy internetu pytani o banki, w których posiadają konto osobiste, kartę debetową, kartę kredytową i możliwość debetu na koncie, najczęściej wymieniali PKO Bank Polski. Konto oszczędnościowe internauci najchętniej zakładali w ING Banku Śląskim, a Fundusze Inwestycyjne oraz Indywidualne Konta Emerytalne w Pekao SA.

Najpopularniejszym produktem finansowym jest niezmiennie konto osobiste. Posiada je prawie 2/3 badanych. Wybierając konto osobiste, respondenci zwracali uwagę przede wszystkim na opłaty za prowadzenie konta – tę odpowiedź wskazało 55 proc. respondentów – a także możliwość obsługi konta przez internet (54 proc.).

Nieco mniej popularne wśród internautów są takie usługi finansowe jak: konta oszczędnościowe, karty kredytowe, debetowe, możliwość posiadania debetu na koncie, kredyt – każdy tych z produktów wskazała około 1/4 badanych.

Posiadane usługi i produkty finansowe Źródło: Finanse i plany finansowe internautów. Edycja jesienna 2011

Wzrasta procent osób posiadających konto osobiste, które korzystają z niego przez internet – jest to 70 proc. biorących udział w badaniu. 15 proc. spośród nich do obsługi konta wykorzystuje telefon komórkowy, a 9 proc. korzysta ze smartfonów.

Spośród różnych funkcji konta internetowego respondenci najczęściej deklarują sprawdzanie stanu konta (98 proc. korzystających z internetowego dostępu do konta), wykonywanie przelewów jednorazowych (97 proc.) oraz sprawdzanie historii transakcji (96 proc.). Dość popularne są również doładowania telefonu komórkowego (70 proc.).

Usługi wykorzystywane podczas korzystania z internetowego dostępu do konta Źródło: Finanse i plany finansowe internautów. Edycja jesienna 2011

Wśród zalet bankowości online respondenci najczęściej wymieniali: możliwość wykonywania operacji bankowych o dowolnej porze (38 proc.), oszczędność czasu (38 proc.), stałą i nieograniczoną kontrolę konta (33 proc.) oraz możliwość załatwienia wszystkich formalności bez wychodzenia z domu (32 proc.).

Internauci dostrzegają również niedogodności wynikające z korzystania z konta online. Choć prawie połowa korzystających z dostępu do konta przez internet nie spotkała się z żadnymi problemami podczas używania tej usługi, to ci, którzy na takie problemy się natknęli, najczęściej wymieniają: niedziałający serwis banku (18 proc.) oraz trudności ze znalezieniem potrzebnych w danym momencie opcji (16 proc.).

Wśród usług finansowych oferowanych przez inne podmioty niż banki, badani najchętniej korzystali z możliwości dokonywania przelewów i opłat na poczcie (ponad 1/4 badanych). Nieco mniej niż 1/5 respondentów wskazała płacenie rachunków w specjalnych punktach, a 1/6 - zakupy na raty. W stosunku do poprzednich fal badania powyższe trzy kategorie stopniowo tracą na popularności wśród badanych internautów. Z kolei w porównaniu z poprzednimi falami badania, wśród internautów nieznacznie rośnie popularność pożyczek zaciąganych w instytucjach innych niż banki.

W ciągu 6 miesięcy następujących po badaniu, 16 proc. respondentów zamierza dokonać zakupu na raty, 12 proc. założyć lokatę, a 8 proc. zaciągnąć kredyt. Podobnie jak w poprzednich falach, 7 proc. respondentów planuje założenie konta oszczędnościowego, a 6 proc. - osobistego. Ponad połowa badanych nie ma żadnych planów skorzystania z produktów finansowych.

W stosunku do wiosennej fali badania, mniej internautów (49 proc.) odczuwa skutki kryzysu. Co czwarty badany zaprzeczył, że kryzys wpłynął na jego życie. Ci, którzy odczuwają wpływ kryzysu wśród obszarów, w jakich najczęściej zauważają jego wpływ, wymieniali zakupy codzienne i wydatki "na życie" (71 proc. wskazań). Odsetek wskazań tej odpowiedzi spadł w stosunku do ostatniej fali, osiągając poziom z jesieni ubiegłego roku. Prawie 40 proc. badanych odczuwających skutki kryzysu wskazało problemy ze zbilansowaniem budżetu domowego oraz konieczność ograniczenia wydatków okazjonalnych. W porównaniu do ostatniej fali, więcej osób miało problemy ze spłatą zadłużenia (wzrost z 15 proc. do 20 proc.).

Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet CAWI (kwestionariusz internetowy). Ankiety emitowane były losowo od 8 września do 11 listopada 2011 roku. Zebrano 4200 kwestionariuszy wypełnionych przez użytkowników internetu w wieku co najmniej 18 lat.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online