WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

TVN Style, Polsat Play i TVN Turbo najchętniej oglądanymi stacjami lifestylowymi w lipcu

Play ze wzrostem liczby abonentów i spadkiem zysku. 95 mln zł na reklamy, 7 mld zł długu

2017-08-23 A A A KOMENTARZE: 4 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W minionym półroczu spółka Play Communications zanotowała wzrost wpływów operacyjnych do 3,21 mld zł i spadek zysku netto do 57,5 mln zł. Miała 14,48 mln klientów, w tym 8,94 mln abonentów. Zadłużenie netto operatora to 7,07 mld zł, a jej wydatki marketingowe przez 6 miesięcy - 94,8 mln zł.

Play ze wzrostem liczby abonentów i spadkiem zysku. 95 mln zł na reklamy, 7 mld zł długu

W pierwszej połowie br. przychody operacyjne Play Communications, operatora sieci telekomunikacyjnej Play, wyniosły 3,209 mld zł, po wzroście o 9,4 proc. w skali roku. Jednocześnie wydatki operacyjne firmy zwiększyły się o 22,9 proc. do 2,788 mld zł. Najbardziej przyczynił się do tego wzrost nakładów określonych jako ogólne i administracyjne - z 385,5 do 726,5 mln zł.

W efekcie zysk operacyjny telekomu zmalał w skali roku z 615 do 425,4 mln zł, a zysk netto - ze 176,1 do 57,5 mln zł.

Firma uzasadnia takie wyniki jednorazowymi kosztami debiutu na warszawskiej giełdzie, który odbył się pod koniec lipca. - Oczekujemy kontynuacji ekspansji, obniżania długu i rosnącej skorygowanej EBITDA oraz marży skorygowanej EBITDA, więc zarazem spodziewamy się poprawy zysku netto wobec ubiegłego kwartału - zapowiedział Joergen Bang-Jensen, prezes Play Communications.

Skorygowany zysk EBITDA Play Communications w minionym półroczu wyniósł 1,16 mld zł, wobec 957,5 mln zł rok wcześniej. Spółka dużo więcej niż przed rokiem przeznaczyła na odsetki gotówkowe (wzrost ze 130,9 do 239,6 mln zł) i podatki gotówkowe (wzrost z 51,5 do 172,2 mln zł).

Na koniec czerwca firma miała 7,07 mld zł zadłużenia netto (3,15 razy więcej niż jej skorygowana EBITDA za ostatnie 12 miesięcy), wobec 7,21 mld zł kwartał wcześniej (3,38-krotność skorygowanej EBITDA).

Telekom zmniejszył zadłużenie gotówkowe, nadal ma natomiast do spłaty przede wszystkim obligacje o wartości 6,44 mld zł.

Play Communications w debiucie na warszawskiej giełdzie sprzedał 121,5 mln akcji o wartości 4,4 mld zł. Wpływy z tego źródła operator zamierza przeznaczyć m.in. na spłatę części zadłużenia.

W minionym półroczu Play miał 14,48 mln klientów, mniej niż rok wcześniej (14,62 mln). Mocno zmalała liczba użytkowników ofert prepaidowych (z 6,99 do 5,54 mln), natomiast przybyło abonentów (z 7,63 do 8,94 mln).

Jednocześnie wzrosła liczba aktywnych użytkowników sieci - z 11,55 do 12,19 mln, a także zmalał wskaźnik rezygnacji (churn) - z 3,4 do 2,6 proc. w minionym półroczu. Średnie miesięczne od użytkownika (ARPU) zmalały natomiast z 30,7 do 31,6 zł (przy czym te od klienta oferty prepaidowej zwiększyły się z 16,8 do 17,5 zł).

- Pod wieloma aspektami pierwsza połowa 2017 r. była okresem silnego wzrostu dla spółki Play. Osiągnęliśmy udział w rynku na poziomie 28 proc. pod względem liczby abonentów. Co ważniejsze, przez większość pierwszej połowy 2017 r. wzrost był generowany przez znaczny przyrost bazy klientów kontraktowych. Wysoka sprzedaż przełożyła się na solidne wyniki finansowe w pierwszej połowie 2017 r. - przychody osiągnęły poziom 3 210 mln zł, co stanowi wzrost o 9,5 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2016 r., podczas, gdy skorygowana marża EBITA spółki wzrosła do poziomu 36,2 proc. - opisuje Joergen Bang-Jensen, prezes firmy.

W pierwszej połowie br. Play zyskał netto 69,8 tys. nowych klientów, do czego przyczyniło się pozyskanie 575,8 tys. abonentów (2,9 proc. więcej niż rok wcześniej) i strata aż 505,9 tys. użytkowników ofert prepaidowych (wynikająca z wprowadzenia ustawy antyterrorystycznej, na mocy której niezarejestrowane numery prepaidowe przestały działać w lutym br.).

W minionym kwartale telekom zyskał netto 142 tys. użytkowników.

- Kontynuujemy naszą strategię rozwoju sieci na terenie całego kraju - na koniec czerwca 2017 r. zwiększyliśmy zasięg sieci 4G LTE do 92,7 proc. pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 4,8 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.) oraz zasięg sieci 4G LTE Ultra do 80,3 proc. pokrycia populacji kraju (co stanowi wzrost o 11,0 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.). Łącznie z roamingiem krajowym, w zasięgu naszej sieci znajduje się ponad 99% populacji kraju. Ponadto, w sierpniu 2017 r., do naszego silnego portfolio częstotliwości dodaliśmy pasmo z zakresu 3.7GHz - wylicza Joergen Bang-Jensen.

Wydatki Play na usługi zewnętrzne wzrosły w skali roku z 264,9 do 318,6 mln zł. Najbardziej zwiększyły się nakłady na usługi prawne i finansowe, opłaty dla kierownictwa i relacje z konsumentami. Natomiast wydatki marketingowe zmalały o 3,5 proc. do 94,8 mln zł.

W minionym półroczu spółka wydała aż 251,9 mln zł na specjalne bonusy i programy utrzymania pracowników.

Autor: tw

Wiecej informacji: Play, Play Communications, telefonia mobilna

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia