SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK znów karze Plusa - 20 mln zł za niezwracanie niewykorzystanych środków z ofert prepaidowych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma ma zapłacić 20,43 mln zł kary. To kolejna grzywna nałożona przez UOKiK na Polkomtel.

W ramach postępowania rozpoczętego we wrześniu 2016 roku na podstawie skarg od konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów analizuje działania operatorów czterech największych sieci telekomunikacyjnych (Orange, Plus, Play, T-Mobile) wobec klientów ofert prepaidowych. Regulator ma zastrzeżenia co do tego, że kiedy użytkownik kolejny raz nie doładował telefonu na kartę, po wyznaczonym okresie przepadały mu niewykorzystane środki.

UOKiK podjął właśnie decyzję dotyczącą Polkomtelu, operatora sieci Plus. Zgodnie z regulaminem firmy, użytkownik tzw. Taryfę elastyczną na kartę po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji, przy czym takie środki wpływają na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta opcja nie dotyczy więc osób, które już nie korzystają z Polkomtelu.

Według UOKiK-u w ten sposób operator Plusa utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej. - Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa - uzasadnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

- Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach - dodaje Tomasz Chróstny. W takich państwach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

UOKiK zachęca klientów do reklamacji

Grzywna nałożona na Polkomtel wynosi dokładnie 20,433 mln zł. Telekom ma też opublikować rozstrzygnięcie UOKiK-u na swojej stronie internetowej oraz zaniechać zakwestionowanej praktyki.

- Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków - dodano w komunikacie UOKiK-u.

 

Polkomtel: decyzja UOKiK-u bez podstaw prawnych

Decyzja UOKiK-u jest nieprawomocna, a operator sieci Plus zapowiada, że odwoła się od niej do sądu.

- Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - podkreśla Arkadiusz Majewski, starszy specjalista w dziale komunikacji korporacyjnej w Polkomtelu.

- Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie - np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.) - przekazał Majewski portalowi Wirtualnemedia.pl.

UOKiK karze Polkomtel i Cyfrowy Polsat

W drugiej połowie stycznia br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel 50,63 mln zł kary za to, że telekom od użytkowników kilku taryf mających wykupione pakiety internetowe pobierał dodatkowe opłaty za streaming treści audio i wideo, nie wyszczególniając tego na fakturach.

Z kolei n początku stycznia br. UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat kary w wysokości 34,9 mln zł za działania w czasie Euro 2016 dotyczące dostępności niemieckich stacji ZDF i Das Erste w ofercie firmy.

W październiku ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

Natomiast wiosną ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel, operatora sieci Plus (firma należy do grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat), kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Przyczyną jest automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

Z kolei pod koniec grudnia uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z maja br. uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

Cyfrowy Polsat wziął 1 mld zł kredytu, zainwestował w Asseco

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 8,61 mld zł przychodów sprzedażowych i 802,7 mln zł zysku netto. Na koniec września ub.r. miała sprzedanych 17,27 mln jednostkowych usług (RGU), co wobec 16,85 mln rok wcześniej daje wzrost o 2,5 proc.

W segmencie abonamentowym sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 14,59 mln RGU, a w pionie prepaidowym zmalała o 4,1 proc. do 2,68 mln. Do grupy należą przede wszystkim Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Polkomtel oraz przejęte w ostatnich latach Netia i Eleven Sports.

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 kapitału i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Pod koniec listopada Cyfrowy Polsat w ramach umowy kredytowej pozyskał 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.

W połowie grudnia firma utworzyła program emisji obligacji o łącznej wartości nominalnej do 1 mld zł. Papiery dłużne będą wyemitowane na od 5 do 10 lat, firma chce je sprzedać w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Natomiast pod koniec grudnia za 1,17 mld zł przejęła 17,99 mln walorów firmy informatycznej Asseco stanowiących 21,68 proc. jej kapitału, dodatkowo 184,1 tys. (0,22 proc. kapitału) za 12 mln zł kupiła tymczasowo spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza.

Dołącz do dyskusji: UOKiK znów karze Plusa - 20 mln zł za niezwracanie niewykorzystanych środków z ofert prepaidowych

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
plo
Nareszcie! Brawo! Niech te wszystkie telekomy oddadzą to co nakradły przez 30 lat
odpowiedź