SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Polecany przez lekarzy”, „leczy uzależnienie w 25 dni” - reklamy Tabexu wprowadzały w błąd

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że slogany promujące preparat Tabex (Sopharma Warszawa), zwalczający nałóg tytoniowy, takie jak „lek od lat polecany przez lekarzy” i „leczy uzależnienie od nikotyny w 25 dni” wprowadzały odbiorców w błąd.

Skargę na reklamy Tabexu w formie ulotek i zawarte na stronie rzucpaleniew25dni.pl złożyła do Komisja Etyki Reklamy firma Johnson&Johnson Poland. Zdaniem koncernu hasła „leczy uzależnienie od nikotyny w 25 dni”, „rzuć palenie w 25 dni” oraz „Tabex to lek od lat polecany przez lekarzy pacjentom zdecydowanym zerwać z nałogiem nikotynowym” wprowadzają odbiorców w błąd. Firma zwróciła uwagę, że zgodnie z prawem farmaceutycznym zakazane są reklamy zapewniające, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek, oraz - jeśli są kierowane do publicznej wiadomości - odwołujące się do zaleceń osób znanych publicznie, naukowców, osób z wykształceniem medycznym lub farmaceutycznym albo sugerujących posiadanie takiego wykształcenia.

- Producent w swoim przekazie reklamowym używa sformułowania ‘leczenie’ w sposób jednoznaczny. Jednoznaczność takiego przekazu wzmacnia użycie w tej samej reklamie słowa ‘rzuć’. Z punktu widzenia przeciętnego konsumenta słowo ‘leczenie’ nie jest utożsamiane z czasem trwania terapii, ale kojarzy się jednoznacznie z ‘wyleczeniem’. Podobnie użycie hasła ‘rzuć palenie’, które kojarzy się z zaprzestaniem nałogu - wyliczył Johnson&Johnson Poland. Firma dodała, że przekazała już producentowi Tabexu, Sopharmie Warszawa, swoje zastrzeżenia, ale ten odpowiedział, że reklamy z tymi hasłami była skierowane tylko do profesjonalistów. Tymczasem Johnson&Johnson podkreśla, że reklamy w formie plakatów i ulotek były dostępne m.in. w aptekach.

W odpowiedzi na skargę do Komisji Etyki Reklamy, Sopharma Warszawa zwróciła uwagę, że zakwestionowane slogany są zgodne z Charakterystyki Produktu Leczniczego marki Tabex, zaakceptowaną w ustawowo wymaganym trybie. „Reklama produktu leczniczego, która jest zgodna z jego charakterystyką i adekwatna treściowo do CHPL produktu nie wprowadza w błąd odbiorców i nie jest zabroniona” - podkreślił producent.

Według firmy ani charakterystyka Tabexu, ani jego hasła nie sugerują, że terapia musi zakończyć się sukcesem. Przykładowo słowo „leczenie”, w przeciwieństwie do „wyleczenia”, w żadnej mierze nie pozostawia odbiorcom pola do interpretacji, zgodnie z którą terapia produktem Tabex gwarantowała skutek w postaci rzucenia palenia.

Komisja Etyki Reklamy podzieliła zastrzeżenia Johnson&Johnson Poland wobec sloganów „Tabex to lek od lat polecany przez lekarzy pacjentom zdecydowanym zerwać z nałogiem nikotynowym” oraz „leczy uzależnienie od nikotyny w 25 dni”. Jej zdaniem pierwszy jest niezgodny z prawem farmaceutycznym, a drugi może wprowadzać konsumentów w błąd z uwagi na podany horyzont czasowy, ponieważ zgodnie z charakterystyką Tabexu „jeżeli rezultat terapii jest niezadowalający, należy przerwać leczenie i po upływie 2 do 3 miesięcy rozpocząć leczenie ponownie”. - Tak jednoznaczne stwierdzenie powinno być prezentowane w reklamie w sposób przejrzysty, zrozumiały i nie wprowadzający konsumentów w błąd - podkreśliła Komisja.

Z kolei slogan „Rzuć palenie w 25 dni!” według Komisji Etyki Reklamy nie narusza kodeksu branżowego. - Hasło to jest jedynie zachętą do rzucenia palenia, a nie obietnicą, że konsumenci przyjmujący ten preparat rzucą palenie - oceniła Komisja.

najnowsze wiadomości

Dołącz do dyskusji: „Polecany przez lekarzy”, „leczy uzależnienie w 25 dni” - reklamy Tabexu wprowadzały w błąd

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maniek
Nie ma się już o co kłócić?
odpowiedź