Polsat News i TVP1 najlepiej wypełniały kryteria misji publicznej w kampanii wyborczej

Podczas czterech ostatnich kampanii wyborczych w mediach przeważały tematy kampanijne, a w czasie telewizyjnych audycji publicystycznych wzorce zachowań dziennikarzy były powtarzalne. Udział kobiet w programach z tego gatunku był w tym okresie bardzo niski - wynika z analizy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

lb
lb
Udostępnij artykuł:

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji porównała wyniki monitoringów audycji publicystycznych emitowanych przez: TVP1, TVP2, TVP Info, TVN24, Polsat News oraz TV Trwam.

KRRiT przeanalizowała cztery kampanie wyborcze w 2014 roku, poprzedzające eurowybory, wybory samorządowe, a także okresy kampanijne w 2015 roku, poprzedzające: I i II turę wyborów prezydenckich oraz wybory parlamentarne.

Krajowa Rada wskazała w opublikowanej analizie na powtarzające się trendy i zjawiska we wszystkich badanych okresach wyborczych. W programach publicystycznych przeważały tematy dotyczące prowadzonej kampanii, a dyskusja nie miała istotnych walorów poznawczych i informacyjnych dla widzów. W badanych kampaniach (z wyjątkiem kampanii samorządowej) tematyka ta zajmowała około 50 proc. czasu audycji.

Ponadto stanowiska polityków, którzy występowali w badanych audycjach były powtarzalne, podobnie jak wzorce zachowań dziennikarskich prowadzących dyskusje. Głównymi tematami były oceny szans poszczególnych kandydatów i komitetów w wyborach, komentarze do wystąpień w kampanii wyborczej czy komentarze do wydarzeń aranżowanych przez komitety wyborcze i kandydatów (konferencje, wywiady, konwencje wyborcze) i prognozy wpływu poszczególnych działań kampanijnych na wynik wyborów. KRRiT zwróciła uwagę na problemy z ekspozycją kobiet w programach publicystycznych.

grafika

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zauważa, że na kształt tematyki kampanii wyborczej znaczny wpływ miały afery i skandale (np. pobicie posła Wiplera, afera madrycka, afera podsłuchowa). Ważnym czynnikiem generującym dyskusję w badanym okresie były bieżące wydarzenia społeczne i polityczne o charakterze kryzysowym lub nadzwyczajnym (np. zamieszki podczas Marszu Niepodległości, omawiane i komentowane w kontekście wpływu na kampanię wyborczą).

Najlepsze proporcje, jeśli chodzi o udział wyborczej tematyki merytorycznej w okresie kampanii wyborczej miała TV Trwam.

W badanych audycjach można było zauważyć podobieństwo w pokazywaniu przez poszczególne stacje komitetów wyborczych i kandydatów niemal w każdej kampanii.Na antenach Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2 i TVP Info) eksponowano głównie przedstawicieli komitetów PiS i PO (z przewagą PO). Z analizy KRRiT wynika, że kanał TVP Info charakteryzował się wyraźną ekspozycją mniejszych stronnictw.

grafika

Analiza poszczególnych kampanii wyborczych w mediach wykazała również nieco wyższą ekspozycję przedstawicieli PSL i SLD w telewizji publicznej (3 z 5 badanych kampanii), brak ekspozycji polityków PiS w badanych programach TVP2 (decyzja sztabu wyborczego PiS), spadającą w kolejnych kampaniach ekspozycję partii innych niż PiS w TV Trwam oraz powolną reakcję nadawców na powstawanie nowych stronnictw politycznych.

Stacja Polsat News w okresie kampanijnym - zdaniem KRRiT - skupiła się na spolaryzowanej osi sporu PiS-PO, ale często w jej audycjach gościli przedstawiciele SLD i Europy Plus oraz innych mniejszych stronnictw. Podobny trend zaobserwowano w TVN24, gdzie przeważali eksperci, a w tematach widoczne było skupienie na spolaryzowanej osi sporu PiS–PO (z przewagą PO). Z kolei w TV Trwam dominowali politycy PiS i Solidarnej Polski, a do programów publicystycznych często zapraszano grupy ekspertów.

Kryteria misji publicznej, wskazanej w ustawie o radiofonii i telewizji, najlepiej wypełniały Polsat News i TVP1. Nieco niżej w ocenie KRRiT znalazły się TVN24 i TVP Info. W najmniejszym stopniu kryteria te realizowała Telewizja Trwam, która zapraszała wyłącznie gości ideowo bliskich stacji, oraz TVP2, która emitowała tylko jeden program publicystyczny – „Tomasz Lis na żywo”.

grafika

KRRiT przeanalizowała zachowanie dziennikarzy, prowadzących programy publicystyczne w badanym okresie. Do analizy wzięto pod uwagę: częstotliwość zadawanych pytań, sposób przerywania wypowiedzi gości i rodzaj zadawanych pytań.

Na tej podstawie Krajowa Rada wyróżniła wzorce różnicujące poszczególne anteny, które powtarzają się w niemal wszystkich kampaniach objętych monitoringiem na przestrzeni dwóch lat. Zdaniem KRRiT, wskazuje to na dużą trwałość wyróżnionych wzorców w polityce nadawców.

W programach TV Trwam zwrócono uwagę na spokojny styl prowadzenia dyskusji z dużą liczbą pytań o informację skierowanych do gości, a także niską częstotliwością przerywania wypowiedzi gości. Taki sposób prowadzenia rozmowy przekłada się na płynniejszy odbiór i poczucie uporządkowania dyskusji.

Styl prowadzenia dyskusji w programach publicystycznych TVP Info cechuje się wyważeniem zarówno wskaźników aktywności dziennikarza, jak też zrównoważeniem liczby pytań o opinię i informację. W badanych kampaniach prowadzący TVP Info charakteryzowali się nieco mniejszą aktywnością, a liczba pytań o informację była minimalnie większa od średniej.

Z kolei przy charakterystyce stylu prowadzenia audycji w TVN24 Krajowa Rada zwraca uwagę na stabilność i stałą aktywność dziennikarzy, cechującą się kontrolowaniem dyskusji (przerywanie wypowiedzi, dopytywanie), a także dużym natężeniem pytań o opinię kierowanych do gości audycji.

W przypadku TVP1 i Polsat News uwagę zwrócono na zróżnicowane natężenie pytań o informację i opinię zaproszonych gości. Audycja „Tomasz Lis na żywo” emitowanej w TVP2 charakteryzowała się bardzo dużym zróżnicowaniem tego parametru.

grafika

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróciła w swoim raporcie uwagę na niską ekspozycję kobiet, co zostało uznane za niepokojące i stałe zjawisko. Wskaźnik frekwencji kobiet dla wszystkich stacji waha się między 12 a 17 proc. czasu ekspozycji gości.

- Zjawiska tego nie tłumaczy ani struktura list wyborczych, ani rola kobiet w poszczególnych partiach. Wybory parlamentarne wykazały, że nawet obecność kobiet jako liderek trzech największych komitetów nie przekłada się na łączny wzrost ekspozycji kobiet w badanych audycjach - czytamy w raporcie KRRiT.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+