Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych we wrześniu 2015 roku należało do Polsatu, który przed rokiem był drugi. Średni dobowy udział tego kanału względem września 2014 roku jednak zmniejszył się o 3,20 proc. i wyniósł 12,40 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Na drugą pozycję (z trzeciej) awansowała TVP1, której udział w analizowanym okresie zwiększył się o 13,69 proc. do 11,79 proc. Podium uzupełnia TVN, który przed rokiem był liderem. Jego wynik w porównaniu do września ub.r. zmalał o 12,16 proc. do 11,34 proc.
- Na dobry wynik Polsatu pracowały we wrześniu m.in. eliminacje Mistrzostw Europy w piłce nożnej, oferta filmowa, czy popularne show kulinarne jak „Top Chef” i „Hell’s Kitchen”. To m.in. wydarzenia sportowe przesądziły o przewadze Polsatu nad TVN we wrześniu, a szczególnie w pierwszej połowie miesiąca - mówi Joanna Nowakowska z domu mediowego MEC.

- Od 15 do 30 września wyniki obu kanałów były już wyrównane - zwraca uwagę Nowakowska. W tym okresie udział Polsatu wyniósł 13,7 proc., a TVN - 13,6 proc. W TVN lokomotywami były emitowane od wielu sezonów formaty jak „Kuchenne rewolucje”, „Mam talent” czy „Masterchef”. Z nowości słabo radziły sobie m.in. serial „Aż po sufit!” czy produkcja „Wesołowska i mediatorzy”, zastąpiona szybko przez „Ten moment”.Z kolei czwarte miejsce przypadło TVP2 (9,06 proc. udziału; w dół o 4,03 proc.). Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 45,53 proc. we wrześniu 2014 roku do 44,59 proc. we wrześniu 2015 roku.
Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TV4, którego udział wyniósł 3,56 proc., po wzroście o 37,45 proc. - największym w pierwszej dziesiątce rankingu.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-na-czele-w-duzych-miastach-tvp2-z-najwiekszym-spadkiem-w-czolowce-top-40-stacji ##

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVP Info (3,35 proc.; wzrost o 25 proc.), TVN7 (3,18 proc.; w dół o 16,32 proc. - największy w top 10), TVN24 (3,14 proc.; + 13,77 proc.), TV Puls (2,86 proc.; - 8,04 proc.) i Puls 2 (1,58 proc.; + 11,27 proc.).
W grupie komercyjnej 16-49 pozycję lidera we wrześniu br. również zajął Polsat, którego udział wyniósł tutaj 14,13 proc., po wzroście o 0,57 proc.
Drugie miejsce należało do TVN. Jego wynik zmniejszył się o 8,34 proc. do 13,51 proc. - jednocześnie był to największy spadek w top 10.
Na ostatniej lokacie podium znalazła się TVP2 (7,90 proc udziału; w dół o 0,13 proc.). Natomiast czwarta lokata należała do siostrzanej TVP1 (7,79 proc., do góry o 6,86 proc.).
Zdaniem Joanny Nowakowskiej, można pokusić się o stwierdzenie, że wrzesień tego roku należał do kanałów wielkiej czwórki.

- Łączny udział czterech największych stacji w czasie oglądania grupy komercyjnej stopniał o niespełna 2 proc. (z 44 do 43,3 proc.), co - jeśli porównać ze spadkami w tym samym okresie w poprzednich latach - pokazuje, że ich sytuacja ustabilizowała się - mówi Nowakowska.
W czołowej dziesiątce najwięcej zyskała stacja TV4 - było to aż 31,58 proc. do 4 proc. Znalazła się ona na piątym miejscu. Kolejne pozycje zajęły: TVN7 (3,66 proc. udziału, spadek o 3,83 proc.) oraz TV Puls (3,60 proc. udziału, spadek o 4,44 proc.).
- We wrześniu spadła popularność płatnych stacji - ich udział w czasie oglądania grupy komercyjnej stopniał o 7 proc. To przede wszystkim ta grupa stacji traci ostatnio wskutek ekspansji mniejszych kanałów naziemnych. Te ostatnie we wrześniu kontrolowały już co czwartą minutę czasu oglądania widzów w wieku 16-49 lat - podkreśla Joanna Nowakowska.

We wrześniu 2015 roku największą widownię zgromadził serial „M jak miłość”, którego odcinek pokazany 28 września oglądało 6,64 mln osób.
Drugie miejsce należało do meczu piłkarskiego Niemcy-Polska z 4 września. Spotkanie rozegrane w ramach eliminacji do Euro 2016 obejrzało w Polsacie średnio 6,42 mln widzów.
Podium uzupełnia mecz Polska-Gibraltar - eliminacyjne spotkanie do Euro 2016 z 7 września przyciągnęło do Polsatu średnio 5,22 mln widzów.
W zestawieniu 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 10 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVP2, a po trzy - do Polsatu i TVN.











