Polska reklama zmalała o 5,7 proc. do 4,9 mld zł. Prasa mocno w dół, tylko internet na plusie

W trzech kwartałach br. na reklamę w Polsce wydano 4,94 mld zł, o 5,7 proc. mniej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Budżety marketingowe wzrosły tylko w internecie, natomiast w dziennikach zmalały aż o 29 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polska reklama zmalała o 5,7 proc. do 4,9 mld zł. Prasa mocno w dół, tylko internet na plusie
Shutterstock.com

Od stycznia do września br. spadek na polskim rynku reklamowym pogłębił się w porównaniu z ub.r. - wtedy jego wartość zmalała o 1,9 proc., obecnie - już o 5,7 proc. Zdecydowanie największym kanałem komunikacji marketingowej pozostaje telewizja - z udziałem wynoszącym ok. 50 proc., jednak w każdym z ostatnich 9 kwartałów lokowano w niej coraz mniejsze budżety. W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki na reklamę telewizyjną spadły w skali roku o 5,3 proc., do 2,43 mld zł, a jej udział w rynku wyniósł 49,2 proc. - Kurczenie się tego segmentu rynku jest spowodowane w dużej mierze ograniczeniem budżetów reklamowych przez sektor telekomunikacja i FMCG. Malały też m.in. wydatki sektora motoryzacja, czas wolny, farmacja, komputery - komentują analitycy Starlinka.

Wpływy reklamowe czterech głównych kanałów (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) zmalały w skali roku o 13,7 proc., za to przychody TV4, TVN7 i TV Puls, które dzięki cyfryzacji zyskały ogólnopolski zasięg, wzrosły o 9,3 proc. Natomiast wszystkie kanały tematyczne zarobiły z reklam o 18,4 proc. więcej niż rok wcześniej, a ich udział w rynku reklamy telewizyjnej zwiększył się z 21,7 do 27,1 proc.

Taki sam procentowy spadek wpływów reklamowych co telewizja zanotowało radio (w dół o 5,3 proc., do 379,3 mln zł). Jeszcze mocniej zmalały wydatki na reklamę w kinach (o 9,5 proc., do 66,6 mln zł), na outdoorze (o 13,2 proc., do 329,9 mln zł), w magazynach (o 13,8 proc., do 371,6 mln zł) oraz w dziennikach (aż o 29,1 proc., do 248,6 mln zł).

Wzrost budżetów marketingowych zanotowano tylko w internecie - o 7,6 proc., do sumy 1,11 mld zł. W reklamie internetowej najbardziej - o 47,6 proc. - zwiększyły się wydatki na formaty wideo in-stream. Dużo więcej marketerzy przeznaczyli też na reklamy mobilne, co wynika m.in. z rosnącej popularności tabletów i smartfonów i rozwoju aplikacji pozwalającej oglądać na nich materiały wideo.

grafika

Jeśli chodzi o reklamodawców, to największy negatywny wpływ na rynek miały cięcia w segmentach telekomunikacyjnym i dóbr szybko zbywalnych (FMCG). Wydatki tego pierwszego skurczyły się w skali roku prawie o jedną czwartą, co z jednej strony wynika z wysokich ubiegłorocznych wydatków (zwłaszcza w związku z rebrandingiem TP na Orange i sponsorowaniem przez tego operatora polskiej reprezentacji piłkarskiej w czasie Euro 2012), a z drugiej z tego, że telefonia komórkowa weszła w fazę dojrzałości i nie rozwija się już tak dynamicznie jak kiedyś. Z kolei budżety reklamodawców z sektora FMCG zmalały z roku na rok o 66,4 mln zł, a w samym III kwartale najmocniej zmniejszyły się wydatki segmentu higiena i pielęgnacja, za to wzrosły w przypadku segmentu napoje i alkohole.

Zdecydowanie największym sektorem reklamowym pozostaje handel, którego wydatki od stycznia do września br. wzrosły o 62,6 mln zł, czyli o 10,9 proc. Przede wszystkim na reklamę więcej wydawała branża e-commerce, a także wielobranżowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz markety ze sprzętem AGD i RTV. Z kolei sektor finansowy po wcześniejszym spadku inwestycji marketingowych w III kwartale br. zanotował ich wzrost - o 2,5 proc. Dzięki temu jego wydatki od stycznia do września br. były tylko o 1,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej.

Według analityków Starlinka w najbliższych kwartałach polski rynek reklamowy będzie powoli wychodził ze stagnacji, ale nie ma co liczyć na skokowy wzrost. -  Poprawiający się klimat dla rozwoju polskiej gospodarki niewątpliwie budzi optymizm, jednak nieco przedwczesny. Brak jest bowiem silnych impulsów, które pobudziłyby wzrost gospodarczy powyżej potencjału - tłumaczy Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlinka.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"