Polska reklama zmaleje w br. o 4-5 proc., telewizja straci 8-10 proc.

Według domu mediowego Equinox wydatki reklamowe w Polsce w całym br. zmniejszą się o 4-5 proc. Największe spadki nastąpią w prasie, a zyskają tylko internet i kina.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Analizy Equinox Polska szacują, że w I kwartale br. całkowita wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła 1,53 mld zł netto, a wzrosty w skali roku zanotowały internet i kina. Przypomnijmy, że według Starlinka te wydatki wyniosły 1,57 mld zł, a na plusie w porównaniu z I kwartałem ub.r. był tylko internet (zobacz szczegóły).

Equinox Polska prognozuje, że w całym 2013 roku wartość polskiego reklamowego zmaleje o 4-5 proc. Najmocniej przyczynią się do tego ograniczanie budżetów reklamowych przez koncerny międzynarodowe, tendencje konsolidacyjne w sektorach kluczowych dla branży reklamowej, słabnący popyt krajowy i zwiększający się poziom bezrobocia.

Największym medium reklamowym pozostanie telewizja, ale wydatki spadną w niej o 8-10 proc., z powodu rosnącej konkurencji cenowej, zmian związanych z wyłączeniem sygnału analogowego i spadkiem udziałów w rynku stacji ogólnopolskich. „W związku z przebiegającym w tym roku procesem digitalizacji stacje stosują taktykę totalnej wyprzedaży, aby wejść w nowy okres, po digitalizacji z największym możliwym udziałem w oglądalności oraz w udziale generowanych przychodów reklamowych” - komentują analitycy Equinoxa. Tylko w I kwartale br. łączny udział czterech głównych kanałów zmalał o 7,2 pkt proc., do 51,3 proc. „Stacje te, broniąc się przed spadkiem przychodów, zmuszone są do stosowania wyższych rabatów, pakietowania oferty lub/i wiązania budżetu klienta z ofertami obejmującymi również inne media. Ruchy te stanowią o spadku realnych przychodów netto, których zwiastunem jest spadek przychodów Grupy TVN w I kwartale br. o 6 proc.” - informuje Equinox. Ponadto coraz więcej widzów przechodzi z telewizji do internetu, a za nimi przenoszone są budżety reklamowe, zwłaszcza że w sieci koszty emisji reklam są tańsze niż w telewizji.

Za to lekko wzrośnie wartość reklamy internetowej, której udział w całym rynku zwiększy się do 22 proc. Najbardziej przyczynią się do tego wzrosty wydatków na reklamę w wyszukiwarkach, mobilną i wideo. W całym br. inwestycje na marketing online wyniosą ok. 1,5 mld zł netto.

Zyska też reklama kinowa, której cennikowa wartość w I kwartale br. zwiększyła się aż o 29 proc. Według Equinoxa wynika to głównie ze stabilnej widowni mającej dużą moc nabywczą. „Wydaje się także, że reklamodawców przyciąga nieuchronność kontaktu i jego ekskluzywność, najwyższy wskaźnik ad recall wśród badanych mediów, policzalność rozliczeń za widza oraz łatwość łączenia obecności na ekranie z innymi formami promocji w salach kinowych” - komentują analitycy dom mediowego.

Wartość reklamy radiowej pozostanie na ubiegłorocznym poziomie, mimo że w samym I kwartale zmalała o ok. 2,5 proc. „Wynika to głównie z redukcji budżetu przez Aflofarmu o ponad 53 proc. Marketerzy, którzy zwiększyli swoje budżety w tym medium, nie zdołali wyrównać tej straty” - wyjaśniają analitycy Equinoxa.

Największe spadki zanotuje reklama prasowa - w dziennikach zmaleje o 10-15 proc., a w magazynach kolorowych o 5-10 proc. Equinox zauważa, że w marcu br. sprzedaż 5 największych gazet ogólnopolskich była o 10,3 proc. mniejsza niż rok wcześniej (według danych ZKDP). Magazyny kolorowe też tracą na sprzedaży, ale bronią się na rynku reklamowych, oferując m.in. wspólne pakiety obejmujące wydania papierowe i serwisy internetowe.

W I kwartale wartość reklamy zewnętrznej zmniejszyła się o 4,4 proc. i ten trend będzie kontynuowany w dalszej części roku. „Segment bilbordów będzie nadal tracił na rzecz telewizji i internetu. Restrukturyzacja nośników 5x2 na większe lub lepsze technologicznie pociągnie za sobą wzrost kosztów, których okres zwrotu znacznie się wydłuży” - oceniają analitycy Equinoxa. „Miejmy nadzieję, że projekt badań outdooru ruszy w tym roku i będzie to medium można porównywać z innymi mediami pod kątem kosztu dotarcia - wówczas istnieje szansa, ze out-of-home obroni swoją pozycję w czasach kryzysu” - dodają.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"