WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Seniorzy coraz ważniejsi dla handlu i sektora FMCG (infografika)

Polski konsument zadowolony, nasz rynek FMCG z mocną pozycją w Europie

2017-06-08 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Wyjątkowy dla rynku konsumenckiego rok 2016, wzrost sprzedaży kategorii FMCG, rosnący optymizm Polaków w odniesieniu do sytuacji finansowej i skłonności wydawania pieniędzy oraz bardzo dobre odczucia w zakresie perspektyw na rynku pracy składają się na obraz zadowolonego polskiego konsumenta. Wyniki raportu Nielsena za 2016 rok i okres styczeń-kwiecień 2017 potwierdzają mocną pozycję polskiego rynku FMCG w Europie.

fot. shuttlerstock fot. shuttlerstock

Na tle krajów europejskich polskie wskaźniki zarówno w zakresie indeksu zadowolenia konsumentów, jak i sprzedaży w kategorii FMCG, od dłuższego czasu wypadają bardzo dobrze. Rekordowe wyniki z 2016 r. znajdują kontynuację w pierwszych miesiącach 2017 r. W ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował za okres styczeń-kwiecień wzrost sprzedaży na poziomie +3,5% w koszyku spożywczym i +3,8% w koszyku chemicznym. W tym segmencie Polska w 2016 r. i w I kwartale 2017 r. wyraźnie wyprzedziła m.in. Finlandię, Niemcy, Francję, Danię czy Wielką Brytanię, plasując się wysoko powyżej średniej europejskiej.

- Polska kolejny raz zajmuje też wysoką pozycję na tle średniej europejskiej w zakresie nastrojów konsumenckich - stwierdził Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen w Polsce.

Na dobrej kondycji handlu korzystają również inne sektory. - Rynek konsumenta (w tym głównie rynek handlu spożywczego) to swoisty barometr gospodarki. Aktualną wartość sektora FMCG szacuje się na ok. 250 miliardów złotych i wartość ta systematycznie rośnie. W ciągu najbliższych 5 lat spodziewany jest dalszy rozwój na poziomie ok. 2,5% rocznie. Optymistyczne nastawienie Polaków do zakupów i finansów osobistych ma przełożenie nie tylko na sektor handlu, ale też pozostałe sektory gospodarki, jak sektor produkcyjny czy sektor usług. Wraz z rozwojem tego rynku zauważalny jest rozwój usług towarzyszących właśnie w sklepach, gdzie klienci nie tylko chętniej robią zakupy, ale również chcą napić się kawy czy zapłacić rachunki - powiedziała Ewa Białek, dyrektor biura handlu i usług, DNB Bank Polska.

W przeprowadzonych przez Nielsen badaniach 50% polskich konsumentów miało świetne bądź dobre nastawienie do finansów osobistych w 2017 r. Chęć zwiększenia wydatków na zakupy zadeklarowało 40% respondentów, a dobre lub znakomite nastawienie do perspektyw na rynku pracy wyraziło 34% konsumentów.

Rosnący w Polsce optymizm różni się od trendów europejskich, gdzie nastroje w tych obszarach nie uległy szczególnym zmianom. Ogólny wskaźnik zadowolenia konsumentów w Polsce (CCI – Consumer Confidence Index wg badania Nielsen) na koniec 2016 wzrósł o 6 pkt., do 88 pkt., przy średniej europejskiej na poziomie 81 pkt.

Inne są także obawy konsumentów w Polsce i w Europie. Nad Wisłą największe niepokoje dotyczą zdrowia czy kwestii związanych z pracą, podczas gdy w krajach zachodnich na stale wysokim poziomie utrzymują się obawy związane z zagrożeniem terrorystycznym oraz stabilnością gospodarki.

Z prowadzonych przez Nielsena badań sylwetki polskiego konsumenta wynika, że rodacy na zakupach wykazują się stosunkowo wysoką świadomością i mają określone oczekiwania. Kupujący deklarują znajomość cen wybieranych produktów oraz aktywnie poszukują promocji. Coraz więcej osób chętnie próbuje nowości (nowe produkty i marki). Polacy najczęściej zakupy robią w dyskontach i tradycyjnych sklepach spożywczych oraz piekarniach. Przy wyborze miejsca zakupów kluczowa jest dla nich dobra relacja ceny do jakości, pozytywne doświadczenie zakupowe oraz możliwość szybkiego i łatwego zrobienia zakupów.

 

O badaniu
Informacje o indeksie zadowolenia konsumentów (CCI) pochodzą z międzynarodowego badania prowadzonego od 2005 r. na próbie ponad 30 tys. użytkowników internetu w 60 krajach na wszystkich kontynentach.

Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsena na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.

Do badania kwalifikowane są kraje o wysokiej penetracji onternetu, tj. minimum 60% lub takie, w których populacja użytkowników internetu jest większa niż 10 mln. Dane na temat rynku FMCG są cyklicznie zbierane przez Nielsena.

Autor: km

Wiecej informacji: polski konsument, FMCG

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia