Polski rynek reklamowy 4 proc. w górę. Zyskały internet i radio, w dół prasa (raport)

W trzech kwartałach br. wydatki netto na polskim rynku reklamowym wyniosły 5,37 mld zł netto, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z szacunków agencji SMG. O prawie 10 proc. wzrosły nakłady na reklamy w internecie i radiu, a o kilkanaście proc. zmalały w prasie.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polski rynek reklamowy 4 proc. w górę. Zyskały internet i radio, w dół prasa (raport)
fot. Shutterstock.com

Procentowy wzrost wydatków reklamowych w trzech kwartałach był w br. najwyższy od 2011 roku. - Rynek reklamowy wykorzystuje dobrą koniunkturę gospodarczą w Polsce i zdecydowanie przyspiesza w trzecim kwartale 2015 roku osiągając dynamikę wzrostu 6,4 proc. - dodaje Piotr Piętka, prezes SMG w Polsce. - Estymujemy, iż ten optymizm utrzyma się do końca 2015 roku, a wzrost rynku reklamowego będzie wyższy od prognozowanego przez nas na początku br. Dynamika wydatków osiągnie ostatecznie poziom 3,7-3,9 proc. - zapowiada.

grafika

Zdecydowanie najważniejszym kanałem komunikacji reklamowej pozostaje telewizja, do której od stycznia do września br. trafiło 2,79 mld zł nakładów marketingowych, o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły po trzech kwartałach o 5,1 proc., a liczba wyemitowanych spotów - o 10,7 proc.

W telewizji najwięcej na reklamy wydały branża farmaceutyczna (której inwestycje wzrosły w skali roku o 47 mln zł) i producenci żywności (ich nakłady zwiększyły się o prawie 30 mln zł, czyli 7,3 proc.). Nakłady zwiększyły też m.in. sektory telekomunikacyjny, finansowy i handlowy.

grafika

W internecie wydatki reklamowe zwiększyły się o 9,6 proc., do 1,29 mld zł. Najbardziej swoje nakłady marketingowe w tym medium podwyższyły producenci żywności (o 32,7 mln zł, czyli 70 proc.) i sektor finansowy (o 30,5 mln zł, czyli 15 proc.). Natomiast duże spadki zanotowały sektor mediów (o 20,8 mln zł, a więc 31 proc.) i branża sprzętów domowych, mebli i dekoracji (o 10,6 mln zł, czyli 32,7 proc.).

SEM i display stanowią niezmiennie ok. 80 proc. reklamy internetowej. Natomiast największe wzrosty w skali roku osiągnęły reklama mobilna i wideo - pierwsza o ponad 20 proc., a druga o 16 proc. Wydatki na reklamy w wyszukiwarkach zwiększyły się o 5 proc., a do większego wzrostu w samym trzecim kwartale najbardziej przyczyniły się inwestycje sektora handlowego (w szczególności e-commerce) oraz finansowego.

grafika

Nakłady na reklamy radiowe zwiększyły się o 9,1 proc. (czyli 36,5 mln zł), do 438 mln zł. Wiodącym sektorem dla tego medium jest w br. branża handlowa, której wydatki reklamowe było o ponad 170 proc. wyższe niż sektora farmaceutycznego wcześniej dominującego w radiu.

Reklama zewnętrzna w dziewięciu miesiącach br. zanotowała wpływy zbliżone do analogicznego okresu ub.r. (313 mln zł), zaś uwzględniając tranzyt osiągnęła blisko 2 proc. wzrostu. Siedem sektorów zwiększyło w niej wydatki łącznie o blisko 15 mln zł, z czego najbardziej branża mediów (o 5 mln zł, czyli 17 proc.)

Rynek reklamy kinowej wzrósł o 1 proc., do 67,7 mln zł. Osiem sektorów zwiększyło budżety reklamowe w kinach łącznie o blisko 19 mln zł, z czego najwięcej przypadło na media, głównie w związku z nakładami dystrybutora filmowego Kino Świat.

Po nieco ponad 10 proc. zmalały wydatki na reklamy prasowe: w dziennikach o 11,8 proc., do 203,2 mln zł, a w magazynach o 10,7 proc., do 281,8 mln zł. Przy czym w samym trzecim kwartale procentowe spadki były jednocyfrowe: w dziennikach wyniosły 7 proc., a w magazynach - 3,2 proc. W gazetach codziennych nakłady reklamowe ograniczyło 14 sektorów, z czego najbardziej ten klasyfikowany jako pozostałe (złożyły się na to redukcje w kategoriach nieruchomości, edukacja, usługi komunalne oraz materiały budowlane - łącznie o blisko 10 mln zł, czyli 11,7 proc.). W czasopismach zmalały inwestycje 12 branż, najmocniej (o 10,6 mln zł, a więc 53,5 proc.) telekomunikacji.

grafika

Na drugiej podstronie statystyki wydatków reklamodawców

Według analiz SMG w okresie od stycznia do września 2015 roku najwyższy wolumenowo wzrost wydatków zanotował sektor żywność (o 61,4 mln zł, czyli 11,9 proc.). Najmocniej reklamowane były kategorie: przetwory i przyprawy, żywność w proszku i produkty mleczne.

Sektor farmaceutyczny także charakteryzował się dużym wolumenem wzrostu. Po trzech kwartałach 2015 r. producenci farmaceutyków wydali na reklamę o 48,5 mln więcej niż w tym samym czasie przed rokiem (dynamika wydatków 8,1 proc.). W pierwszym półroczu nastąpił przede wszystkim istotny wzrost wydatków na reklamę witamin, środków pobudzających i odpornościowych, w dalszej kolejności rosły budżety przeznaczone na reklamowanie środków przeciw przeziębieniu i przeciwbólowych, a także środków odchudzających oraz środków wspomagających układ trawienny. Największym reklamodawcą tego sektora i całego rynku jest niezmiennie Aflofarm Farmacja Polska.

Inwestycje reklamowe sektora dóbr szybko zbywalnych zwiększyły się o 6,3 proc. W trzecim kwartale wydatki zwiększały trzy z czterech kategorii FMCG. Sektor żywność zwiększył swoje budżety reklamowe o 11,9 proc. (o ponad 61 mln zł), sektor higiena i pielęgnacja - o 5,4 proc. (20,3 mln zł), a producenci napojów i alkoholi - o 2,1 proc. (6 mln zł). Wydatki reklamowe ograniczał jedynie najmniejszy sektor FMCG: produkty do użytku domowego - o 7,4 proc., czyli 7,3 mln złotych.

Prócz wspomnianych wyżej branż handlowej, farmaceutycznej i trzech branż FMCG, siedem innych sektorów zwiększyło wydatki łącznie o 119,7 mln złotych. Byli to reklamodawcy z sektorów finanse, telekomunikacja, motoryzacja, media oraz branża turystyczna, odzieżowa, a także komputery i audio video.

Wydatki czterech sektorów zmalały w okresie od stycznia do września 2015r. o 46,6 mln złotych negatywnie oddziałując na dynamikę rynku reklamy. Prócz wspomnianych powyżej produktów do użytku domowego, swoje inwestycje reklamowe obniżyły także sektory sprzęty domowe, meble i dekoracje, czas wolny oraz sektor pozostałe (z uwagi na mniejsze wydatki związane z usługami edukacyjnymi, materiałami  budowlanymi, nieruchomościami i reklamą społeczną).

grafika

- W pierwszych trzech kwartałach 2015 roku udział inwestycji reklamowych na telewizję linearną i reklamę online przekroczył 75 proc., co wyraźnie wskazuje w jakim kierunku podąża obecnie rynek. Najbardziej dynamicznie rosną wydatki na reklamę internetową. Reklamodawcy eksplorują nowe możliwości komunikacji w internecie, co widać wyraźnie na przykładzie rosnącego znaczenia segmentu wideo online, a także reklamy mobile'owej, która oferuje coraz bardziej skuteczne rozwiązania - komentuje Piotr Piętka. - Tendencja ta na pewno będzie się utrzymywała, a rosnące zainteresowanie wykorzystaniem możliwości digitalu przez tak duże kategorie jak żywność (wzrost o 70 proc.) czy higiena i pielęgnacja ( wzrost o 37 proc.) pokazuje, iż możliwości tego kanału są systematycznie odkrywane - zapowiada

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"