SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek reklamowy zmniejszy się w bieżącym roku o 4,1 proc.

Wartość polskiego rynku reklamowego wyniesie w bieżącym roku 7,43mld zł, czyli o 4,1 proc. mniej niż w 2008 roku - wynika zszacunków domu mediowego ZenithOptimedia. Wpływy z reklamnajbardziej zmniejszą się w gazetach i magazynach, a wzrosną winternecie i kinach.

Dom mediowy ZenithOptimedia szacuje, że polskirynek reklamowy osiągnie w bieżącym roku wartość 7 431 mln zł.Oznacza to spadek wielkości branży o 4,1 proc. w porównaniu z 2008roku, na co największy wpływ mają w opinii analitykówZenithOptimedia skutki ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego. PKBma zmniejszyć się w naszym kraju o 0,7 proc., a bezrobocie wzrosnąćz 9,5 proc. do 11 proc.

polskirynekreklamowy

Zyski z reklam najbardziej zmaleją w tym roku w gazetach- o prawie 15 proc. Autorzy prognozy uzasadniają tomalejącym zainteresowaniem tym medium - wydawcy dziennikówzmniejszają zatrudnienie, podwyższają ceny egzemplarzowe i stawkireklamowe, a jednocześnie coraz więcej uwagi poświęcają swoimserwisom internetowym. Również dwucyfrowy spadek (o 12 proc.)dosięga reklamy w magazynach, które w ocenie ZenithOptimediaprzechodzą obecnie duże spowolnienie: wydawcy tną koszty izatrudnienie oraz wstrzymują nowe inwestycje.

Najważniejszym medium reklamowym pozostanie w bieżącym rokutelewizja, której obroty w tym zakresie zmniejsząsię w tak samo jak wartość całego rynku. Analitycy ZenithOptimediaargumentują, że stacje telewizyjne osiągnęły w ubiegłym roku szczytzysków marketingowych, windując ceny za emisję, a mimo to dziękiwiększemu popytowi prawie całkowicie wypełniając bloki reklamowe. Wbieżącym roku przeważa już sprzedaż pakietowa, ponieważ marketerzyredukują lub wstrzymują budżety. Natomiast w przypadku reklamyradiowej autorzy raportu zwracają uwagę rozwój tego medium:konsolidację rynku, nowe częstotliwości dla rozwijających sięstacji i nadawanie drogą satelitarną, co wpływa na wzrostpopularności radia, ale nie chroni go przed spadkiem wpływówreklamowych.

Internet według szacunków ZenithOptimedia jakojedyne medium znacząco zwiększy w bieżącym roku swoją wartośćreklamową. Specjaliści firmy oceniają, że wynika to przedewszystkim ze stosunkowo niskich kosztów reklam w sieci, możliwościich precyzyjnego kierowania i mierzenia (również w modelu CPA -opłat za konkretne kliknięcia użytkowników w bannery). W opiniiautorów raportu wpływ ma na to również rosnąca w polskim interneciepopularność treści wideo (m.in. seriali internetowych), które corazchętniej wykorzystują marketerzy. Duży popyt wśród reklamodawcówwpływa również na stabilną pozycję kin na rynku reklamowym.Specjaliści ZenithOptimedia zwracają uwagę, że spoty przedkonkretnymi filmami są wykupywane już na miesiąc przed ichpremierami, a otwieranie kolejnych sal w małych i średnich miastachoraz przechodzenie na wyświetlanie cyfrowe dobrze wróży temumedium.

Według szacunków ZenithOptimedia polski rynek reklamowyzahamuje spadek już w przyszłym roku, kiedy jegowartość praktycznie się nie zmieni (wzrost o 0,1 proc.), natomiastwyraźnie zwiększy się w 2011 roku (wzrost o 7,4 proc. w porównaniuz 2010 rokiem), zbliżając się do poziomu 8 mld zł. Nadal wpływy zreklam tracić będą gazety (zmiany rok do roku w 2010 i 2011: -10,7proc. i -5,4 proc.) i magazyny (-8,7 proc. i -3,5 proc.), za to "naplus" wyjdą telewizja (0,5 proc. i 9,3 proc.), radio (-0,7 proc. i1,8 proc.) i outdoor (-3,3 proc. i 1,2 proc.). "Polscy marketerzypozostaną ostrożni w 2010 roku, natomiast w 2011 i 2012 roku zacznąwydawać więcej, również w związku z Euro 2012" - oceniają analitycyZenithOptimedia.

prognozynaprzyszlosc

Dołącz do dyskusji: Polski rynek reklamowy zmniejszy się w bieżącym roku o 4,1 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl