WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Niemal trzy czwarte pracowników nie widzi zagrożenia w digitalizacji rynku pracy

Polskie firmy wydają niecałe 5 proc. budżetu na rozwój digitalu, choć prawie połowa wierzy, że to trafna inwestycja

2017-10-13 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Prawie połowa kadry kierowniczej i szefów IT w polskich firmach uważa, że inwestycja w digital ma na celu zwiększenie przychodów. Jednak wydatki na ten obszar nie przekraczają 5 proc. rocznego budżetu organizacji - wynika z raportu firmy doradczej PwC.

Polskie firmy wydają niecałe 5 proc. budżetu na rozwój digitalu, choć prawie połowa wierzy, że to trafna inwestycja

Według badania „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” przeprowadzonego przez PwC, 44 proc. respondentów uważa swoją firmę za dojrzałą cyfrowo - to poniżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej (47 proc.) i świata (53 proc.). Na dojrzałość cyfrową prezesów przedsiębiorstw wskazało natomiast 58 proc. badanych (62 proc. globalnie), a na dyrektorów IT 80 proc. (83 proc. globalnie). 69 proc. dostrzega rosnąca lukę kompetencyjną i brak odpowiednio wykwalifikowanych zespołów.

- Transformacja cyfrowa to skomplikowany i kosztowny proces wymagający zaangażowania wielu zasobów. W długiej perspektywie wygrają te firmy, które potrafią wykorzystać technologię w sposób kreatywny, będą otwarte na nowe możliwości i dialog ze wszystkimi interesariuszami - komentuje Anna Sieńko, partner w PwC, lider zespołu digital&technology.

Według analityków PwC jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed firmami jest luka w zakresie umiejętności związanych z nowymi technologiami. Respondenci wskazali, że ich firmom brakuje odpowiednio wykształconych zespołów (69 proc. w Polsce i 63 proc. na świecie) -  najbardziej w obszarach cyberbezpieczeństwa oraz ochrony i analityki danych. Prognozy na przyszłość badanych nie rysują się optymistycznie – 38 proc. w Polsce i 39 proc. na świecie twierdzi, że luka ta będzie się pogłębiać.

 71 proc. polskich firm na inwestycje w digital przeznacza nie więcej niż 5 proc. rocznego budżetu, podczas gdy na świecie to 57 proc. firm. 49 proc. badanych w związku z tym oczekuje wzrostu przychodów, a 13 proc. liczy na oszczędność kosztów.

Największą część budżetów na technologie cyfrowe w ostatnim roku pochłonęły przede wszystkim wydatki na IT, operacje oraz rozwój produktów i usług. Jednocześnie, 44 proc. ankietowanych w Polsce (45 proc. na świecie) wskazało, że od 10 do 19 proc.  tych środków inwestowane jest w tzw. technologie wschodzące - głównie internet rzeczy, sztuczną inteligencję i robotykę.

Jako główne przeszkody przy osiągnięciu zwrotu z inwestycji w technologie cyfrowe respondenci wskazali na brak wsparcia wewnątrz organizacji  i brak wykwalifikowanych zespołów (po 31 proc.) oraz mało elastyczne lub zbyt powolne procesy (29 proc).

 

Liderami cyfrowe zmian w firmach prezesi i dyrektorzy IT

38 proc. polskich firm ma własny zespół zajmujący się rozwojem nowych technologii, globalnie odsetek ten wynosi 33 proc. Większość z nich działa w oparciu o zasoby zewnętrzne (40 proc. w Polsce i 35 proc. na świecie) oraz specjalne grupy projektowe (odpowiednio 20 proc. i 29 proc.). Tylko 42 proc. polskich respondentów deklaruje, że w ich firmach powołano do życia zespoły ds. innowacji cyfrowych, ale 71 proc. twierdzi, że w ich firmie wypracowane zostało usystematyzowane podejście do oceny nowych technologii informatyczny.

Jak wykazało badanie, nowymi technologiami w polskich spółkach zajmują się głównie prezesi oraz dyrektorzy ds. informatyki (CIO). Jedynie w co dziesiątej (11 proc.) firmie wydzielone stanowisko dyrektora ds. digital (CDO). Zdaniem 21 proc respondentów z Polski, w dobie rewolucji technologicznej kompetencje cyfrowe powinny dotyczyć każdego stanowiska – wszystkich członków zarządu. Na świecie tego zdania jest jedynie 12 proc. badanych.

- Pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca odpowiedzialność liderów jednostek biznesowych w firmach. Widać to szczególnie w przypadku data analytics. Choć ciągle jest to obszar działalności departamentu IT  to jednak zauważalny jest trend wyodrębniania się tej kompetencji w oddzielną jednostkę decyzyjną – podkreśla Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC.

Raport PwC „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm” powstał w oparciu o globalne badanie przeprowadzone przez Oxford Economics na zlecenie PwC. Wzięło w nim udział 2216 osób z 53 państw, w tym 45 z Polski i 142 z regionu Europy-Środkowo-Wschodniej. Grupa ta objęła kadrę kierowniczą oraz reprezentantów działów IT zatrudnionych w firmach z różnych sektorów. Odzwierciedlając rozkład respondentów na świecie, 62% z nich reprezentuje organizacje o przychodach powyżej 1 mld USD, zaś 38% – organizacje o przychodach pomiędzy 500 mln a 1 mld USD.

Autor: jd

Wiecej informacji: PwC, digital, rynek usług cyfrowych

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia