SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Potyczki z fachowcem

Cennik w szufladzie zamiast w widocznym miejscu, reklamacje tylko wdniu odbioru usługi - to przykłady nieprawidłowości wykrytychpodczas kontroli usługodawców zleconej przez Prezesa UOKiK.Kwestionowane praktyki dotyczą ponad 40 proc. przedsiębiorców.

Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała ponad260 przedsiębiorców świadczących usługi m.in.: fryzjerskie,szewskie, pralnicze, fotograficzne, kosmetyczne, motoryzacyjne.Stwierdzone uchybienia dotyczyły przede wszystkim braku cenników naoferowane usługi, niewłaściwego oznakowania towarów oraz stosowaniaw regulaminach postanowień ograniczających prawa konsumentów.

Jak wykazało badanie, aż 25 proc. skontrolowanychprzedsiębiorców nie opracowało cennika na oferowane usługi. Ponadtow kilku przypadkach informacje o cenie znajdowały się w miejscachniewidocznych i niedostępnych dla klientów, np. w szufladzie.Skutkiem tego był m.in. brak możliwości oszacowania całkowitegokosztu zamawianej usługi.

Przeanalizowano również regulaminy dostępne w zakładach.Zakwestionowano w nich klauzule, które naruszają interesykonsumentów - np. zakład przyjmuje reklamacje tylko w dniu odbioru(pralnia) czy zamawiający ponosi pełną odpowiedzialność materialnąza mienie i bezpieczeństwo pracowników w trakcie wykonywania usługi(zakład wideofilmowania). W wielu przypadkach postanowieniadostępne w obowiązujących regulaminach już wcześniej zostałyzakwestionowane przez sąd i wpisane do rejestru klauzulniedozwolonych. Ich stosowanie jest niezgodne z prawem.

Urząd przypomina konsumentom o ich prawach w sporze zusługodawcą. Przede wszystkim o podejmowaniu przemyślanych decyzjiprzy wyborze wykonawcy oraz precyzyjne określanie oczekiwań wkontrakcie.

Po pierwsze - sporządzaj umowę na piśmie. Ułatwi to dochodzenieroszczeń w przypadku konfliktu z usługodawcą, np. w związku znieterminowym wykonaniem zobowiązania. Wielokrotnie zawarciejedynie umowy ustnej pozbawia konsumentów możliwości udowodnieniaswojej racji. Dlatego warto wymagać potwierdzenia na piśmie praw iobowiązków stron - szczególnie w przypadku umów o większejwartości. Forma pisemna wpływa na ograniczenie niedomówień mogącychpowstać w trakcie realizacji usługi.

Po drugie - określ szczegółowo warunki realizacji umowy.Doprecyzuj niezbędne informacje - z kim ją zawierasz, kosztwykonania usługi i termin realizacji, oraz kary wynikłe w związku zniewywiązaniem się fachowców z umowy.
Po trzecie - reklamuj wadliwie wykonaną usługę. Prawo w zależnościod rodzaju usługi przewiduje różne możliwości dochodzenia roszczeń.W przypadku zamawiania rzeczy ruchomej, np. szafki wykonanej przezstolarza, okien na zamówienie - chronią nas przepisy, jak wprzypadku zakupu towarów w sklepie. Przede wszystkim reklamacjemożemy złożyć w ciągu 2 lat od daty wadliwie wykonanej usługi. Odusługodawcy możemy żądać wymiany lub bezpłatnej naprawy - a wsytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam prawodo obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Reklamację składamywykonawcy, najlepiej na piśmie. Ma on 14 dni na ustosunkowanie siędo niej.

Inne prawa przysługują w przypadku umów zawieranych z fachowcem,których przedmiotem nie jest rzecz, ale rezultat - np. upraniespodni. W przypadku reklamacji usług pralniczych, fryzjerskich,itp. nie ma specjalnych przepisów chroniących zamawiających. Napodstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcynaprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności.Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nasczasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn - mamy prawoodstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Pamiętajmy,odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.Dodatkowo możemy domagać się odszkodowania, jeżeli w związku zwadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty,np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy. Konieczne sąrachunki, aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić oodszkodowanie - informuje Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowyUOKiK.

Dołącz do dyskusji: Potyczki z fachowcem

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl