SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prasa na świecie traci, spadek czytelnictwa o 25 proc. w 4 lata

W ciągu ostatnich czterech lat czas spędzony na czytaniu drukowanych wydań gazet skrócił się o jedną czwartą - alarmuje raport ZenithOptimedia. Pomimo tego światowa konsumpcja mediów rośnie, a głównym motorem tego wzrostu jest internet.

Raport „Media Consumption Forecasts” przygotowany przez firmę badawczą ZenithOptimedia dotyczy korzystania przez użytkowników z różnych mediów na całym świecie. Zebrano w nim dane pochodzące z 65 krajów.

W br., w porównaniu z rokiem 2014 o 1,4 proc. zwiększyło się średnie korzystanie ze wszystkich dostępnych mediów – z 485 do 492 min. dziennie. W latach 2010 – 2014 wzrost ten osiągnął poziom 5,1 proc. Autorzy raportu przewidują, że w 2017 r. średni dzienny czas poświęcony na media dojdzie do pułapu 506 minut.

Głównym czynnikiem odpowiedzialnym za tę tendencję jest internet. W ciągu czterech lat czas spędzany przez użytkowników w sieci niemal się podwoił osiągając liczbę 109,5 min. w ub.r. w porównaniu z 59,6 min. w roku 2010. Według prognoz popularność internetu jako medium będzie stale rosnąć i w roku 2017 sięgnie 144,8 min. dziennie. Będzie to oznaczało, że udział sieci będzie stanowił 28,6 proc. globalnej konsumpcji mediów.

Pomimo rosnącej tendencji w korzystaniu użytkowników z mediów na całym świecie istnieją obszary, które zanotowały w ciągu ostatnich czterech lat spadki. Najbardziej dotkliwie ucierpiało czytelnictwo prasy. Według raportu w 2010 r. czas przeznaczony na czytanie gazet wynosił średnio 21,9 min. dziennie. Tymczasem w ub.r. było to 16,3 min., co oznacza spadek o 25 proc. Dodatkowo eksperci ZenithOptimedia przewidują, że do 2017 r. czas spędzony nad drukowaną gazetą będzie się konsekwentnie skracał osiągając ostatecznie 14,1 min., czyli o 35 proc. mniej niż w roku 2010.

Jedynym rynkiem, który przeczy gwałtownym spadkom czytelnictwa gazet jest Wielka Brytania. Tam zainteresowanie drukowanymi tytułami przez cztery lata spadło jedynie o 3 proc. W ub.r. przeciętny Brytyjczyk spędzał średnio 18,6 minut czytając gazety.

Pomimo niekorzystnych trendów w czytelnictwie prasy drukowanej Jonathan Bernard, dyrektor ds. prognoz w ZenithOptimedia nie widzi powodów do paniki wśród wydawców, gdyż wspomnianą utratę uwagi czytelników w druku rekompensuje ich rosnące zainteresowanie internetowymi wersjami gazet i czasopism.

- Internet sprawił, że wydawcy prasowi mają szanse dotarcia do tak dużej grupy odbiorców, jak jeszcze nigdy w przeszłości – zauważa Bernard. – Dokonująca się obecnie przemiana polega na tym, że odbiorcy zamieniają tradycyjną zadrukowaną stronicę gazety na ekran komputera, smartfona lub tabletu. Jest to więc raczej zmiana nośnika, niż utrata zainteresowania treściami publikowanymi przez wydawców.

Na podobną tendencję polegającą na zmianie formy korzystania z treści oferowanych przez wydawnictwa prasowe zwracali też uwagę eksperci pytani przez Wirtualnemedia.pl o dalsze losy prasy drukowanej (więcej informacji tutaj).

Prasa nie jest jedynym medium, które cieszy się słabnącym powodzeniem u odbiorców. Podobne zjawisko, choć w nieco łagodniejszej formie widoczne jest także na rynku telewizyjnym. W ciągu czterech lat udział telewizji w ogólnej konsumpcji mediów zmniejszył się z 42,4 proc. w 2010 r. do 37,9 proc. w ub.r., gdy średni czas spędzany przez użytkowników przed telewizorami wyniósł 183,9 min. dziennie. Według przewidywań w roku 2017 telewizja będzie stanowiła 34,7 proc. całej konsumpcji mediów.

 

Dołącz do dyskusji: Prasa na świecie traci, spadek czytelnictwa o 25 proc. w 4 lata

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
oplk
skandal w warszawie znany aktor z kelnerka na zapleczu z ukryt kam Pikatne video +18 http://jd2.pl/r/bx8erotv
odpowiedź
User
Leo
A tu jest dokładnie co innego
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prasa-zaczela-zarabiac-wiecej-ze-sprzedazy-niz-z-reklam
odpowiedź
User
do Leo
Leo ty sie naucz czytać ze zrozumieniem.
odpowiedź