SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Prezes PIKE o rezygnacji z Zoom TV: plany inwestycyjne nie związały się w rzeczywistości, projekt zjadał sam siebie

Pierwszego dnia odbywającej się w Toruniu Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej rozmawiano m.in. o multipleksie ósmym. - Wycofaliśmy się z projektu Zoom TV, ponieważ multipleks ósmy nie miał szans na utrzymanie w warunkach jakie stworzono przy jego powstaniu. TVP przeszkadzała w realizacji misji MUX-8 - stwierdził Jerzy Straszewski, prezes PIKE, który współtworzył kanał naziemny Zoom TV.

Pierwszy dzień Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej 2018 w Toruniu, fot. Ł.Brzezicki Article

Zoom TV zaczął nadawanie w październiku 2016 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz u operatorów płatnej telewizji. Nadawcą stacji była spółka Cable Television Networks & Partners, utworzona przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej (PIKE) i Kino Polska TV, któzy pozostawali partnerami biznesowymi

Zapowiadany jako lokalno-samorządowy kanał od początku ściśle współpracował z telewizjami lokalnymi, np. łódzką Toya i poznańską WTK, które przygotowywały treści na antenę (np. reportaże do codziennego magazynu interwencyjnego) oraz z Grupą Onet - w ramówce pojawiły się programy Onetu, jak choćby „Miło/ść” Piotra Najsztuba. W każdą niedzielę transmitowano także msze święte, co tydzień z innego miejsca w Polsce.

Z czasem jednak stacja zaczęła emitować filmy i reality-show, powoli rezygnując z lokalnego charakteru. Aż w styczniu br. po roku i trzech miesiącach od startu spółka Kino Polska TV kupiła pozostałe 30 procent udziałów CTN&P za 10 mln zł, stając się tym samym całościowym właścicielem stacji. Nadawca zamierza przekształcić Zoom TV w uniwersalną platformę, skierowaną do Polonii mieszkającej za granicą.

„MUX-8 bez szans na utrzymanie w warunkach jakie stworzono”

- Martwi mnie decyzja o sprzedaniu reszty udziałów telewizji Zoom TV - stwierdził podczas poniedziałkowego panelu na Konferencji PIKE 2018 w Toruniu przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski. - Wiązałem z tym projektem nadzieje, że pozwoli wyprowadzić projekty lokalne na szersze wody. Rozumiem jednak, że pewne uwarunkowania finansowe miały swoje ograniczenia - zaznaczył.

Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, wyjaśniał, że wycofanie się PIKE z Zoom TV było „trudną decyzją”, ale podyktowaną finansami. Przypomniał, że Izba pracowała nad projektem telewizyjnym od 2011 roku, kiedy starała się o miejsce na multipleksie pierwszym i trzecim. Wówczas zrezygnowano z udziału w konkursie.

- Wycofaliśmy się z projektu Zoom TV, ponieważ multipleks ósmy nie miał szans na utrzymanie się w warunkach jakie stworzono przy jego powstaniu. Sprawa Emitela i Telewizji Polskiej spowodowała, że to, co wiązało się w planach inwestycyjnych Zoom TV przestało się całkowicie wiązać z tym jaka była rzeczywistość. Projekt zjadał sam siebie. Gdybyśmy w pewnym momencie się nie wycofali to - nie mając zaplecza technologicznego takiego jak nasz partner finansowy - pieniądze by przepadły - wyjaśniał Straszewski.

Przypomnijmy, że MUX-8 został uruchomiony jesienią 2016 roku. Wtedy oprócz Zoom TV nadawanie na nim rozpoczęły także: Telewizja WP (należąca do Wirtualnej Polski), Metro (w ub.r. od Agory kupiło je Discovery Polska) oraz Nowa TV (49 proc. udziałów nadającej ją spółki kupił niedawno Cyfrowy Polsat).

Wszyscy ci nadawcy z Emitelem, który jest operatorem technicznym ósmego multipleksu, podpisali umowy na 10 lat i płacą mu ok. 6 mln zł rocznie. W ub.r. nadawcy Telewizji WP i Nowa TV ocenili, że Emitel zapewnia zasięg techniczny zdecydowanie niższy od deklarowanych 98 proc., i zaczęli płacić firmie dużo niższe stawki niż wcześniej. W konsekwencji zostali przez nią pozwani do sądu.

Telewizja Polska przeszkadzała w realizacji misji MUX-8

Prezes PIKE dodał, że Telewizja Polska „trochę przeszkadzała w realizacji misji MUX-8”. Chodzi o opóźnianie momentu uruchomienia kanałów na tym multipleksie. Dopiero w pierwszym kwartale br. TVP rozpoczęła negocjacje z Emitelem, a zarząd zadeklarował, że pierwszym kanałem, który tam trafi będzie TVP Sport w wersji HD - być może już od czerwca.

- Pytanie o MUX-8 proszę kierować do prezesa Kurskiego - odpowiedział mu obecny na sali Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych. - Media publiczne to samodzielne spółki prawa handlowego, pozostające pod nadzorem właścicielskim, Rady Mediów Narodowych oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Ale jeśli chodzi o ich działalność - zwłaszcza natury finansowej i programowej - to zarządy w pełni odpowiadają za swoje decyzje i są uprawnione do podejmowania tych decyzji samodzielnie - stwierdził Czabański.

Jerzy Straszewski podkreśla, że Polska Izba Komunikacji Elektronicznej po rezygnacji z tworzenia własnej naziemnej telewizji cyfrowej zamierza wspierać lokalnych operatorów i nadawców.

Przewodniczący KRRiT deklaruje dalszą współpracę z operatorami telewizji kablowych skupionych w PIKE przy rozwijaniu telewizji regionalnych. - To ważny wkład w rozwój społeczności lokalnych i budowę pluralizmu medialnego - ocenia Witold Kołodziejski. - Macie państwo pełne wsparcie. Jeśli chodzi o lokalność wiążemy nadzieje z operatorami kablowymi - zaznacza.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Prezes PIKE o rezygnacji z Zoom TV: plany inwestycyjne nie związały się w rzeczywistości, projekt zjadał sam siebie

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lol
Polaryzacja pionowa to już tragedia w MUX8
8 0
odpowiedź
User
oszczędny.
@Lol. Nie tylko to. Zobacz, ze naszym najbliższym sąsiadom (Czechy,Niemcy)przy wprowadzaniu dvb-t2 nawet przez myśl nie przeszło żeby nadawać w VHF. No , ale w tamtych krajach operatorem nie jest Emitel. Przecież zapewniano ,że po wyłączeniu analogu miał być wdrażany mux 5 i 6. I problemów pewnie by nie było. A kto zalecał kilka lat temu wymieniać anteny na kierunkowe 21-69? Właśnie Emitel.
2 0
odpowiedź
User
Przemek
A moim zdaniem problem nie jest już w tej chwili z zasięgiem tej stacji tylko właśnie z ofertą programową bo tam nic godnego uwagi nie można zobaczyć tylko odświeżane kotlety niech zainwestują bo akurat ja mogę oglądać ten kanał no ale jak tam widzę po raz setny wałkowany już program to typu jak Rosyjskie Laleczki to to jest Zoom tv czy raczej MTV polska więc mam możliwość oglądania tej stacji ale jak widzę coś takiego no to niestety ale wciskam dalej na pilocie
0 1
odpowiedź
User
Przemek
I nie zasłaniał bym się polaryzacją i zasięgiem dla porównania dam że TVP Rozrywka ma dobry zasięg a wynik mają nie najlepszy nawet nie wiem czy nie gorsze niż właśnie wspomniany Zoom TV bo nie ma dobrych programów to i widz nie będzie oglądał tej stacji
0 1
odpowiedź
User
Gregorytek
Przecież to nie emitel decydował jakie to będą polaryzacje i moce nadajników - jest tylko wykonawcą URE. Może WM to wyjaśnią bo krążą różne opinie.
3 0
odpowiedź
User
oszczędny
@Gregorytek. Oczywiście ,że Emitel. Patrz na pierwsze tabele URE z wykazem nadajników. Np. mux-8 miał być nadawany również z nadajnika Chrzelice. A Emitel miał to głęboko gdzieś i zmienił na Górę Św. Anny. Proste jak byk , kto tu rozdawał karty.
1 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing