Producenci piwa stawiają na reklamę w telewizji, największym reklamodawcą Grupa Żywiec (analiza)

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. producenci piwa wydali więcej niż przed rokiem. Zwiększyli wydatki na telewizję kosztem pozostałych mediów. Najwięcej na reklamy wydała Grupa Żywiec, a jej flagowa marka - Żywiec - była najsilniej reklamowanym brandem piwnym.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Producenci piwa w okresie od stycznia do maja br. wydali na reklamy w tradycyjnych mediach blisko 235,5 mln zł. Było to 5,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.- wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów).

Niemal dwie trzecie tych wydatków została ulokowana w telewizji - było to 195,9 mln zł. Telewizja była też jedynym z tradycyjnych mediów kanałem komunikacji, w którym producenci piwa - w porównaniu z rokiem 2016 - zwiększyli wydatki na reklamę. Inwestycje na promocję na szklanym ekranie wzrosły bowiem w skali roku o 20,3 proc.

Największa redukcja budżetów reklamowych przez browary miała miejsce w kinach. Ich wydatki na reklamę kinową rok do roku spadły o 61,6 proc. - z 20,3 do 7,8 mln zł.

25,8 proc. mniej na reklamach piwa zarobiła w tym roku reklama zewnętrzna - 25,1 mln zł.

Wydatki na reklamę radiową spadły z kolei o 16,7 proc., do nieco ponad 1 mln zł, a na gazety - o 13,4 proc. - do 1,1 mln zł.

Najmniejsza redukcja budżetów reklamowych piwa dotknęła magazyny - zarobiły one w omawianym okresie 4,6 mln zł, czyli 2,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Największym reklamodawcą w branży piwnej była, podobnie jak rok temu Grupa Żywiec, która na promocję swoich marek w tradycyjnych mediach wydała 92,1 mln  zł, czyli 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Drugim pod tym względem reklamodawcą była Kompania Piwowarska z wydatkami w wysokości 84,3 mln zł (wzrost o 13,3 proc.), a trzecie miejsce na podium zajął Carlsberg Polska, który na reklamy przeznaczył 43,4 mln zł (11,2 proc. więcej niż rok temu).

Browar Namysłów zwiększył natomiast wydatki o 20,5 proc., do 14,5 mln zł.

Jedynym z czołówki pięciu największych wśród producentów piwa reklamodawców, który zredukował swój budżet reklamowych w mediach były Perła-Browary Lubelskie. Wydatki tego browaru spadły w skali roku o 85,1 proc, do 533,1 tys. zł.

Najpopularniejszą - pod względem reklamowym - marką piwną był Żywiec z wydatkami w wysokości 26,3 mln zł. Brand ten utrzymał pozycję lidera, mimo że wydatki na jego reklamy spadły w porównaniu z rokiem ubiegłym o 31,4 proc.Aktualnie marka prowadzi działania wizerunkowe związane z promocją Męskiego Grania.

Drugą marką z największymi w kategorii piwa wydatkami reklamowymi był Lech, który przeznaczył na wsparcie 24,6 mln zł (wzrost o 42,4 proc.), a trzecim - Warka z wydatkami w kwocie 22 mln  zł (wyższymi o 12,9 proc.).

Warka obecnie promowana jest w wspólną akcją z chipsami Lay's. Z kolei marka piwa Lech w wakacyjnej kampanii „Graj o Spotify z Leszkiem” promuje nie tylko możliwość bezpłatnego słuchania muzyki, ale też nową butelkę.

Kolejne miejsca w czołówce największych pod względem reklamowym marek piwnych zajęły marki: Tyskie (21,8 mln zł, spadek o 1,1 proc.) i Żubr (18,3 mln zł, mniej o 27 proc.).

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów