Dla polskich internautów sieć to przestrzeń publiczna, rośnie potrzeba ochrony prywatności

Z raportu IAB Polska „Prywatność w sieci” wynika, że większość polskich internautów postrzega internet jako przestrzeń publiczną. Stosowanie zakazów, obostrzeń i ograniczeń w przestrzeni cyfrowej jest postrzegane przez internautów negatywnie, a wręcz irytuje ich nadmierny poziom zgód, których muszą udzielać i akceptować różne ustawienia.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Obecne wydanie „Prywatności w sieci” to druga edycja badania internautów przeprowadzonego przez IAB Polska. Pierwszy sondaż został zrealizowany w 2013 r.

W większości obszarów sieci badani internauci traktują je jako przestrzeń publiczną. Najwięcej (69 proc.) ocenia tak portale internetowe, nieco mniej (62 proc.) strony internetowe rozmaitych firm i instytucji. Dla ponad połowy respondentów przestrzenią publiczną są także fora internetowe.

grafika

W raporcie jedynie 4 proc. badanych użytkowników sieci zadeklarowało, że nie korzysta z żadnych zabezpieczeń prywatności. Najczęściej - podobnie jak w roku 2013 - zabezpieczenia dotyczą ochrony przed wirusami, jednak w ciągu ostatnich 3 lat zaobserwowano bardzo widoczny wzrost użytkowania form zabezpieczeń związanych z historią przeglądania: częściej jest ona czyszczona, częściej kasowane są ciasteczka, częściej też internauci korzystają z przeglądarek w trybie prywatnym (incognito).

grafika

W skali 3 lat zdecydowanie wzrósł odsetek osób deklarujących, że wiedzą czym są ciasteczka (cookies). W roku 2013 wyniósł on 38 proc. Do końca ub.r wzrósł do 56 proc. Wyniki te – podobnie jak wspomniane powyżej trendy w stosowaniu zabezpieczeń– wskazują na rosnącą świadomość w kwestii prywatności.

grafika

Pomiędzy rokiem 2013 a 2016 o 17 p.p. (do 64 proc.) wzrósł odsetek osób, które czytają regulaminy i zasady polityki prywatności na stronach internetowych. Dużą popularnością cieszą się także wyjaśnienia w formularzach internetowych, w których użytkownicy muszą podać swoje dane (np. podczas zakupów w sieci).

grafika

W raporcie wykazano również że obostrzenia, zakazy czy inwazyjne komunikaty mogą zaowocować skutkami ubocznymi w postaci zniechęcenia do korzystania z zasobów cyfrowych. Przykładem może być niechęć do akceptacji różnych ustawień w internecie – dwie trzecie badanych uważa, że już teraz zbyt często jest to od nich wymagane – podobnie jak wobec częstej konieczności podawania danych.

grafika

Według raportu IAB pomimo niechęci do podawania swoich danych w sieci robi to zdecydowana większość internautów – wynik ten nie zmienił się w skali kilku lat i oscyluje w okolicach 95 proc. Wśród tych osób 86 proc. deklaruje, że są to dane osobowe, co świadczy o tym, że podając takie dane prawie wszyscy robią to w sposób świadomy.

grafika

Badanie zostało zrealizowane w dniach 15-30 listopada ub.r. metodą wywiadów indywidualnych wspomaganych komputerowo (CAWI) na próbie 1,5 tys. respondentów w wieku 15 lat i więcej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych