Reklama internetowa w Europie wyprzedziła telewizyjną, Polska z dynamicznym wzrostem (analiza)

W 2015 roku wydatki na reklamę internetową w Europie po raz pierwszy były wyższe niż w segmencie telewizyjnym. Polska znalazła się w pierwszej trójce krajów o najwyższym wzroście reklamy cyfrowej. - Reklamodawcy nadrabiają zaległości w segmencie internetowym, stąd duża dynamika i potencjał rozwoju - wyjaśnia w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Reklama internetowa w Europie wyprzedziła telewizyjną, Polska z dynamicznym wzrostem (analiza)
fot. Shutterstock.com

Dane dotyczące europejskiego rynku reklamy internetowej w 2015 r. zostały ujęte w najnowszym wydaniu raportu IAB AdEx Benchmark zaprezentowanym podczas konferencji Interact w Lizbonie.

W ub.r. w 27 krajach europejskich ujętych w raporcie wydatki na reklamę internetową osiągnęły poziom 36,2 mld euro. Oznacza to wzrost o 13,1 proc. rok do roku. Po raz pierwszy w historii europejskiego rynku segment internetowy okazał się bardziej wartościowy od telewizyjnego - w ub.r. na reklamy w telewizji wydano w Europie 33,3 mld euro.

Obecna wartość europejskiej reklamy internetowej to wynik dynamicznego wzrostu w tym segmencie, który trwał od wielu lat - w 2006 r. na reklamy internetowe wydano zaledwie 6,6 mld euro.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/3-2-mld-zl-na-reklamy-w-polskim-internecie-najwieksze-wzrosty-w-mobile-u-i-social-media ##

grafika

W ub.r. reklama internetowa była segmentem, który osiągnął w Europie najwyższą wartość. Na drugim miejsce znalazła się wspomniana już telewizja, na trzecim zaś prasa drukowana.

grafika

Listę 10 europejskich krajów, w których wydatki na reklamę internetową były w ub.r. najwyższe otwiera Wielka Brytania z kwotą 11,8 mld euro. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy (5,7 mld euro), na trzecim zaś Francja z kwotą 4,2 mld euro.

grafika

Choć Polska nie znalazła się w europejskiej czołówce pod względem wysokości kwot przeznaczonych na reklamę w internecie, to jest na trzecim miejscu pod względem tempa wzrostu tego segmentu. W naszym kraju w ub.r. reklama online zanotowała wzrost o 21,8 proc. ustępując pod tym względem miejsca jedynie Irlandii i Bułgarii.

grafika

Z danych wynika, że największy wzrost rok do roku osiągnęła w raportowanym okresie reklama display - o 17,4 proc., która wyprzedziła reklamę w wyszukiwarkach (12,6 proc.). Polska znów znalazła się w tej dziedzinie w czołówce krajów Europy zajmując trzecią pozycję ze wzrostem reklamy displayowej o 32,5 proc.

grafika

Raport wskazuje, że dominującym segmentem w obszarze reklamy internetowej był w ub.r. mobile. Internetowy rynek mobilny wzrósł w Europie rok do roku o ponad 60 proc. wyprzedzając mobilne reklamy w wyszukiwarkach (57,4 proc.). Znaczącym segmentem jest też wideo, które odnotowało wzrosty na poziomie 36 proc.

grafika

Raport przewiduje jednocześnie, że w 2016 r. segment reklamy internetowej będzie wciąż liderem wzrostów na europejskim rynku. Według prognoz jego wartość wzrośnie rok do roku o 7,8 proc., na drugim miejscu znajdzie się kino (5,1 proc. wzrostu), spadek o 4,4 proc. zanotuje zaś reklama prasowa.

grafika

Oceniając dla serwisu Wirtualnemedia.pl wyniki tegorocznego raportu Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska nie kryje optymizmu. - Wyniki IAB AdEx Benchmark 2015 są optymistyczne dla całego rynku reklamowy internetowej w Europie - podkreśla Włodzimierz Schmidt. - Dynamiczne wzrosty, które przedstawiają analizy są odbiciem tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z rozmaitych urządzeń podłączonych do internetu. Widać gigantyczny trend wzrostowy dotyczący dwóch segmentów w obszarze cyfrowym: mobile i wideo.

Szef IAB Polska wyjaśnia też przyczyny znaczących wzrostów w niektórych segmentach reklamy internetowej. - Potencjał, który tkwi w segmencie mobilnym dopiero teraz zaczyna być wykorzystywany przez reklamodawców - zauważa Schmidt.

- Oczywiście my jako użytkownicy korzystamy z urządzeń przenośnych już od dawna, jednak ze strony rynku reklamowego występowało zjawisko pewnej inercji w adaptacji odpowiednich rozwiązań do potrzeb segmentu mobile. Reklamodawcy najwyraźniej odrabiają teraz pewne zaległości i stąd bierze się tak wysoka dynamika wzrostu widoczna w raporcie. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w obszarze wideo – rynek uczył się przez jakiś czas w jaki sposób budować treści reklamowe dla tego segmentu i jak skutecznie dotrzeć z przekazem do odbiorcy. Efekty postępów w tej edukacji widać w postaci dynamicznych wzrostów w reklamie wideo. Tegoroczny raport potwierdza jednocześnie, że w zupełnie dobrej formie jest tradycyjna reklama typu display, która także notuje w Europie znaczące wzrosty - zaznacza Schmidt i podsumowując raport zwraca uwagę na polski rynek, w którym tkwi duży potencjał.

- Wyniki raportu dają też pojęcie o potencjale jaki drzemie w polskim rynku reklamy internetowej - jesteśmy w pierwszej piątce krajów o największej dynamice wzrostu - podkreśla prezes IAB Polska. - Trzeba przy tym dodać, że prezentowane w raporcie liczby należy odnosić do PKB konkretnych krajów. PKB na głowę mieszkańca w Polsce w porównaniu z większością krajów Europy jest dość niskie, i w tym może tkwić potencjał dalszego rozwoju reklamy. Będzie ona rosła w Polsce wraz ze wzrostem PKB, a takich wzrostów trudno się spodziewać na dojrzałych i zamożnych rynkach Europy zachodniej - przewiduje Schmidt.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online