SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamy kosmetyków i suplementów diety bez lekarzy? Komisja Etyki Lekarskiej postuluje wprowadzenie zakazu

Komisja Etyki Lekarskiej NIL chce rozszerzyć obecny zakaz wykorzystywania wizerunku lekarzy w reklamach wyrobów medycznych także na inne produkty - kosmetyki i suplementy diety. 

W kwietniu 2022 roku przyjęto Ustawę o wyrobach medycznych, która zakazuje wykorzystywania w reklamie wyrobów medycznych nie tylko wizerunku czy postaci lekarza, ale także osoby, która sugeruje wykonywanie zawodu medycznego. 

Teraz Komisja Etyki Lekarskiej NIL chce rozszerzyć ten zakaz materiały promujące m.in. kosmetyki, suplementy diety, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz inne produkty i usługi niepowiązane z działalnością medyczną.

W opublikowanych przez Naczelną Izbę Lekarską stanowisku Komisji Etyki Lekarskiej podkreślono, że lekarz buduje prestiż swego zawodu jedynie na podstawie wyników i rezultatów swojej pracy, a nie za pomocą działań marketingowych. "Ukazywanie w reklamach leków wizerunku lekarza lub aktora odgrywającego jego rolę może wprowadzać odbiorców w błąd, obdarzając występujące w reklamach osoby — z racji faktycznie lub rzekomo wykonywanego zawodu medyka — zaufaniem społecznym, co nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe" - stwierdzono. 

Nachalne reklamy doprowadziły do nadmiernej konsumpcji suplementów diety

Przypomniano również, że lekarzowi nie wolno narzucać swoich usług chorym lub pozyskiwać pacjentów w sposób niezgodny z zasadami etyki i deontologii lekarskiej oraz lojalności wobec kolegów. Zdaniem Komisji  “udział lekarza w reklamie z użyciem jego wizerunku, nazwiska, specjalizacji może powodować podważenie autorytetu zawodu, a co się z tym łączy – podważenie jego wiedzy i doświadczenia zawodowego. Takie same skutki może mieć nieuczciwa reklama prowadzona przez lekarza za pośrednictwem mediów, prasy czy banerów reklamowych. Dotyczy to także osób wpływowych w świecie mediów społecznościowych (influencerów), które na podstawie własnych doświadczeń zachęcają do stosowania konkretnych produktów”.

W opublikowanym stanowisku podkreślono też, że “Komisja uznaje za nieetyczny zarówno udział lekarzy w reklamach takich produktów, jak i występowanie w nich osób niebędących lekarzami, a grających rolę lekarzy”. 

Zdaniem Komisji “nachalne reklamy leków i suplementów diety doprowadziły do nadmiernej ich konsumpcji, do czego przyczyniło się ich reklamowanie jako skutecznych środków dla pacjentów. Taka uporczywa reklama prowadzi także do samodzielnego stosowania przez pacjentów wyrobów medycznych i prowadzenia diagnostyki zamiast skorzystania z porady lekarza”. 

Dołącz do dyskusji: Reklamy kosmetyków i suplementów diety bez lekarzy? Komisja Etyki Lekarskiej postuluje wprowadzenie zakazu

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kot w worku
Popieram, ale na tym właśnie zależy pseudocelebrytom. Jeśli lekarz nie wytłumaczy, że dany produkt działa jak placebo, to gwiazdki będą nam wciskać kit, że zmieniają się im rysy twarzy po byle pigułce. W mediach powinny być ograniczenia w reklamowaniu takich bubli.
odpowiedź
User
Gość
Kaszel suchy czy mokry ? Weź wlewke doodbytniczą, coś na suchość pochwy, witaminę d i zakręć się na lodzie z podpaskami, na wzdęcia, na odwodnienie a może na zatrzymanie wody w organizmie?
Chyba każdy jak widzi plansze reklama to instynktownie przełącza na inny kanał, dobry produkt nie potrzebuje reklamy
odpowiedź
User
Ktoś
Nadmierna konsumpcja suplementów i leków to głębszy problem i zakaz udziału lekarzy w reklamach niczego nie zmieni. Tutaj trzeba zacząć od edukacji społeczeństwa i zaostrzenia regulacji dotyczących wprowadzania na rynek tego typu produktów.
odpowiedź