SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama „Meet Graham” zbyt podobna do reklamy „First Natural Born Smoker” z 1985 roku

Jury Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Cannes Lions w kategoriach Integrated i Titanium wycofało z rywalizacji kampanię „Meet Graham”, przygotowaną przez Clemenger BBDO z Melbourne. Jurorzy stwierdzili, że kreacja jest zbyt podobna do reklamy telewizyjnej z 1985 roku "First Natural Born Smoker”.

Jury kategorii Integrated i Titanium dopatrzyło się zbyt dużych podobieństw między kreacją „Meet Graham” a brytyjskim spotem telewizyjnym „The Natural Born Smoker”, który w 1985 roku przygotowała londyńska agencja FCO.

Spot „The Natural Born Smoker”

Spot „Meet Graham”

Kreacja „The Natural Born Smoker” przedstawia człowieka, którego ciało przyzwyczaiło się do palenia dużej ilości papierosów. Bohater spotu ma zniekształcone powieki i nos, samoczyszczące się płuca - tak samo, jak postać z kampanii „Meet Graham”.

Twórcy „Meet Graham” zaprzeczają, że inspirowali się spotem sprzed ponad 30 lat. - Nigdy nie słyszeliśmy o tej kampanii - powiedział w rozmowie z portalem Campaign James McGrath, szef agencji Clemenger BBDO Melbourne. - Nasza agencja swoją reputację opiera na oryginalności. Tamta reklama na temat palenia jest sprzed 32 lat. Absolutnie nie inspirowaliśmy się nią w pracy dla naszego klienta - dodaje McGrath.

Szef kreacji globalnego oddziału BBDO David Lubars broni „Meet Graham”, zauważając, że członkowie jury zdążyli rozpatrzeć sprawę domniemanego podobieństwa dwóch kreacji zanim rozpoczęli właściwe obrady. - Byliśmy rozczarowani i zdziwieni, kiedy dowiedzieliśmy się o wycofaniu „Meet Graham” z dwóch kategorii na festiwalu w Cannes. Założenie, że zainspirowaliśmy się brytyjską reklamą telewizyjną sprzed ponad 30 lat - poza tym, że jest niedorzeczne - zostało poruszone już na początku festiwalu - powiedział Lubars.

Kampania „Meet Graham”, przygotowana na zlecenie australijskiej Komisji Wypadków Drogowych, zdobyła na tegorocznym festiwalu w Cannes 29 nagród - w tym 8 Złotych Lwów oraz dwie nagrody Grand Prix (kategorie Cyber oraz Health And Wellness). Z Cannes Clemenger BBDO z Melbourne wyjeżdża łącznie z 56 Lwami i tytułem Agencji Reklamowej Roku, zaś BBDO Worldwide z szóstym tytułem Sieci Reklamowej Roku.

W kategorii Titanium Lions tryumfowała kampania „Fearless Girl” (McCann, Nowy Jork), a Integrated - „Boost Your Voice” (180LA, USA).

Dołącz do dyskusji: Reklama „Meet Graham” zbyt podobna do reklamy „First Natural Born Smoker” z 1985 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl