SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama zewnętrzna 14,6 proc. w dół, tylko 10 mln zł na nośniki tranzytowe

Od stycznia do września br. wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 352,76 mln zł, o 14,57 proc. mniej niż rok wcześniej. Rekordowo niski udział w tym rynku - 2,9 proc. - miała w III kwartale br. reklama tranzytowa.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku na reklamę outdoorową przeznaczono dokładnie 352 761 563 zł, czyli o 14,57 proc. mniej niż rok wcześniej. Przy czym w samym III kwartale spadek był zdecydowanie niższy - wyniósł 7,36 proc.

Porównując trzy kwartały br. do tego samego okresu 2009 roku, aż o ok. 80 mln zł zmalały budżety na standardowe nośniki outdoorowe. - Największy spadek odnotowaliśmy w bieżącym roku - przyznaje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Wynika on przede wszystkim z ogólnych ograniczeń wydatków na reklamę, które dotknęły wszystkie media. Można uznawać ten fakt za odzwierciedlenie rzeczywistego stanu polskiej gospodarki oraz braku jasnych perspektyw jej rozwoju w kolejnych dwóch, trzech latach - dodaje.

Niezmiennie największy udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną ma pięć sektorów: sprzedaż, rozrywka i kultura, żywność, telekomunikacja oraz motoryzacja i transport. Przy czym tylko w III kwartale br. ich budżety były o prawie 9 mln zł niższe niż rok wcześniej. W ostatnich latach spory wzrost zanotowała jedynie motoryzacja, której udział w rynku outdoorowym podskoczył o 3 pkt proc.

UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ

sektor

III kw. 2013

III kw. 2012

III kw. 2011

III kw. 2010

Sprzedaż

22,48%

23,58%

21,99%

21,19%

Rozrywka/kultura

16,03%

16,34%

12,10%

15,96%

Żywność

11,76%

12,62%

11,35%

11,73%

Telekomunikacja

11,38%

9,77%

14,37%

13,78%

Motoryzacja/transport

7,20%

6,74%

4,76%

4,17%


- Wydatki w zakresie poszczególnych produktów wykazują dość duże „rozdrobnienie”, co może być różnie oceniane przy analizowaniu wydatków w reklamie out of home. Generalnie można przyjąć, że wielość produktów wpływa pozytywnie na wykorzystanie potencjału tej formy reklamy - komentuje Lech Kaczoń. - Z drugiej strony firmy działające na rynku out of home poczyniły wiele oszczędności w zakresie utrzymania najbardziej pożądanych nośników reklamy (między innymi zlikwidowano w ostatnich pięciu latach najmniej efektywne powierzchnie ekspozycyjne). Mimo tych działań nie wszyscy gracze mogą liczyć na pozytywny rozwój. Pytanie kiedy on może nastąpić, jest ważnym pytaniem, albowiem przedłużający się okres spowolnienia gospodarczego coraz bardziej wpływać może na kondycję poszczególnych graczy - zastanawia się Kaczoń. - Dodatkowo negatywny wpływ na wykorzystanie potencjału out of home w Polsce mają coraz bardziej skomplikowane zasady decydowania o ich zakupie. Należy ubolewać, że w tym zakresie oddalamy się od standardów europejskich - dodaje.

Szans na przełamania spadkowej tendencji branża upatruje w pomiarze efektywności reklamy zewnętrznej, rozpoczętym właśnie przez spółkę, którą założyły firmy AMS, Clear Channel Poland i Ströer Polska (więcej na ten temat).

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r.

kategoria

sprzedaż w zł

I kw. 2013

II kw. 2013

III kw. 2013

Sieci handlowe/hipermarkety/galerie

21 608 528

23 121 953

22 965 039

Pozostałe z sektora Sprzedaż

1 964 608

3 217 065

3 116 094

Piwo

2 465 708

7 315 211

4 373 276

Napoje

851 388

9 076 823

3 052 998

Pozostałe z sektora Żywność

3 699 120

8 908 248

6 213 488

Filmy kinowe

5 179 856

4 607 100

4 292 235

Stacje TV

2 385 112

1 750 679

1 761 741

Stacje radiowe

65 357

396 977

265 650

Magazyny

231 375

61 318

92 504

Gazety codzienne

109 476

78 296

17 138

Edukacja

633 828

1 428 151

2 462 666

Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura

4 486 762

7 780 936

9 702 530

Internet

484 947

158 341

2 246 384

Systemy telefonii komórkowej

14 279 743

14 931 614

10 691 504

Telefonia stacjonarna

8 777

12 868

32 619

Pozostałe z sektora Telekomunikacja

190 600

489 243

235 856

ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA

2 474 081

6 755 242

3 951 859

PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI

1 718 671

1 485 440

490 377

Samochody

2 380 406

5 895 768

4 971 931

Oleje/Paliwa

499 926

1 246 731

576 025

Stacje benzynowe

454 215

1 831 321

815 994

Transport

2 375 216

1 184 632

1 119 793

Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport

366 613

674 131

872 343

Banki

6 122 405

3 688 079

4 312 435

Ubezpieczenia

967 725

1 781 463

592 063

Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing

1 310 386

2 293 030

1 776 172

Proszki do prania

746 717

564 842

773 971

Pozostałe z sektora Domowe środki czystości

1 230 568

243 116

312 722

Akcje społeczne non-profit

4 397 913

897 373

3 667 906

Pozostałe z sektora Bezpłatne i autopromocja

70 499

413 276

200 245

AGD/RTV

1 045 937

770 601

894 598

Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura

753 950

1 996 213

1 684 965

Biura podróży

1 081 331

2 588 642

385 763

Usługi medyczne

258 923

339 290

340 778

Pozostałe z sektora Usługi

3 296 610

4 410 534

5 811 735

BUDOWNICTWO

3 043 281

3 374 053

2 619 541

PRODUKTY DLA DZIECI

278 468

365 205

432 720

ODZIEŻ/OBUWIE

3 054 370

3 419 118

2 341 297

PRODUKTY DLA ZWIERZĄT

0

500 643

93 543

PRZEMYSŁ

187 876

395 375

1 014 685

ROLNICTWO/OGRODNICTWO

59 840

1 498 728

58 740

KAMPANIE POLITYCZNE

5 850

33 091

26 014

NIEOKREŚLONY SEKTOR

3 795 112

4 141 296

4 357 500

ŁĄCZNIE

100 622 075

136 122 053

116 017 435

 

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Reklama zewnętrzna 14,6 proc. w dół, tylko 10 mln zł na nośniki tranzytowe

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl