SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2013 pod lupą branży radiowej - prognozy na 2014

Jaki był mijający rok dla branży radiowej? Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl oceniają Andrzej Matuszyński, Leszek Kozioł i Adam Fijałkowski.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w polskich mediach i marketingu. Dziś o mijającym roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele czołowych nadawców radiowych.

>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014
>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014
>>> Reklama kinowa i outdoorowa: jaka była w 2013roku, co w2014?
>>> Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych, prognozy na 2014

 


Andrzej Matuszyński, prezes Grupy Eurozet

Wydarzenie roku
Z perspektywy Eurozetu to wprowadzenie nowej marki - ZET Gold - na polski rynek radiowy.

Sukces roku
Wzrost wyników sieci stacji Plus z 0,9 do 4,7 proc.

Porażka roku
Porażką jest temat cyfryzacji radia. Nieuzasadniony pośpiech w działaniach i fakt, że nie pochylono się dostatecznie nad regulacjami prawnymi istotnymi dla wszystkich nadawców.

Człowiek roku
Jako człowiek mediów powiem, że to dziennikarz roku Mariusz Szczygieł, zwycięzca IX edycji Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Trend roku
Generalny spadek wydatków reklamowych rok do roku.

Prognoza na 2014 rok
Wszystkie znaki wskazują na to, że rynek reklamy radiowej w przyszłym roku będzie się stabilizował, notując nawet wzrosty.

 


Leszek Kozioł, prezes Radia Eska, wiceprezes Grupy Radiowej Time

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku 2013 było zakończenie procesu cyfryzacji telewizji. Jeszcze w 2010 roku w Polsce proces ten był przedstawiany jako wielka niewiadoma. Telewizje analogowe i operatorzy płatnych platform telewizyjnych próbowali odsuwać w czasie nieuchronne zmiany. Trzeba przyznać, że zniechęcanie innych uczestników rynku do cyfrowej naziemnej dystrybucji telewizji odniosło w pierwszym okresie sukces. Liczba podmiotów zainteresowanych ubieganiem się o cyfrowe koncesje naziemne nie była duża, a jeden z nich nawet zrezygnował z przyznanej już koncesji. Dzisiaj, gdy wszyscy dostrzegają sukces DVB-T, o koncesje ubiega się już wiele stacji. Liczba gospodarstw domowych korzystających z bezpłatnej oferty naziemnej stale rośnie, co potwierdza słuszność tego kierunku rozwoju rynku.

Sukces roku
W roku 2013 największym sukcesem był wzrost słuchalności sieci Radia Plus. Ten projekt od dłuższego czasu notował bardzo słabe wyniki, mimo że dysponuje warunkami technicznymi pozwalającymi na dotarcie do prawie 15 milionów potencjalnych słuchaczy. Zaproponowane w kwietniu zmiany muzyczne i programowe pozwoliły na spektakularny wzrost słuchalności tej sieci - o prawie 500 proc. w okresie pięciu miesięcy. Takich szybkich i dynamicznych wzrostów słuchalności nie zanotował na polskim rynku żaden wcześniejszy projekt.

Porażka roku
Porażką roku jest upadek tygodnika „Uważam Rze”. Proces ten, zapoczątkowany w listopadzie 2012 roku odejściem redaktora naczelnego i grupy dziennikarzy, dopełnił się w roku 2013 spadkiem sprzedaży pisma. Nisza, którą z sukcesem zagospodarował w poprzednich latach ten tygodnik, została wypełniona przez nowe tytuły, co w połączeniu z całkowitą przebudową redakcji w „Uważam Rze” spowodowało spadek czytelnictwa i zmianę formuły wydawniczej z tygodniowej na miesięczną. Odwrócenie tego trendu jest raczej niemożliwe, a więc mamy do czynienia z wielką porażką. Przykład ten pokazuje, że media to „people biznes”.

Człowiek roku
Człowiekiem roku 2013 jest Tadeusz Rydzyk. Po raz kolejny pokazał, że „trzęsie” polskim rynkiem medialnym i potrafi wyegzekwować korzystne dla siebie decyzje. O ile przyzwyczailiśmy się, że jego oczekiwania są respektowane przez urzędników państwowych, o tyle poddanie się podmiotów komercyjnych jego presji należy uznać za nowy element w naszej rzeczywistości medialnej. Z obawy o konflikt z Tadeuszem Rydzykiem z procesu koncesyjnego o telewizję cyfrową wycofali się jego rywale, a on po raz kolejny udowodnił, że jest bardzo silnym graczem na polskim rynku medialnym. Uzyskał dla TV Trwam koncesję DVB-T i skutecznie domagał się wcześniejszego opuszczenia multipleksu przez TVP.

Trend roku
Najbardziej wyraźny trend na rynku mediów od kilku lat to spadek znaczenia prasy. Grupy prasowe usilnie poszukują modelu biznesowego dla swojej działalności. Inwestują coraz więcej w tzw. nowe media, jednak monetyzacja tej działalności jest bardzo trudna.

Drugim trendem, z którym zderza się polski rynek medialny, jest postępująca tzw. tabloidyzacja mediów. Powierzchowność przekazów informacyjnych i pogoń za sensacją stały się domeną większości mediów, również tych, które postrzegane były jako opiniotwórcze. Proces ten pogarsza jakość przekazywanych informacji. Doniesienia sensacyjne i negatywne wypierają te pozytywne. Towarzyszy temu brutalizacja komunikacji i silne podziały światopoglądowe w środowisku dziennikarskim.

Prognoza na rok 2014 rok
Wszyscy uważnie obserwujemy zmiany sposobu konsumpcji mediów zachodzące na świecie. Rok 2014 będzie zapewne kontynuacją trendów, w których rola komunikacji w internecie będzie wzrastać. Wielość platform i projektów stanowi poważne wyzwanie. Polskie grupy medialne będą więc podążały za tymi trendami, rozwijając swoje oferty i poszukując sposobu na ich monetyzację.

W obszarze przychodów polski rynek będzie wzrastał. Kryzys zapoczątkowany w roku 2008 mamy już za sobą. Polska i tak w tej globalnej zawierusze broniła się dzielnie. Oceniam więc, że rok 2014 i kolejne będą początkiem dłuższego trendu wzrostowego na rynku i w reklamie.

Rok 2014 to również rok zakończenia cyfryzacji telewizji naziemnej. Do końca kwietnia skompletowana zostanie oferta, ruszą cztery nowe kanały uzupełniające dotychczasową listę. Dla wielu odbiorców będzie ona wystarczająca, co wpłynie na rezygnację z platform płatnych.

Ale przede wszystkim 2014 to rok, na który patrzymy z optymizmem, pozwalającym na podejmowanie nowych wyzwań i inwestycji.

 


Adam Fijałkowski, wiceprezes Grupy Radiowej Agory

Wydarzenie roku i sukces roku
Wydarzeniem roku 2013 w branży radiowej była zmiana formatu muzycznego Radia Plus i wpuszczenie na antenę muzyki disco polo, co dało stacjom należącym do tej sieci niezwykły, bo aż 500-procentowy wzrost słuchalności! To jednocześnie niebywały sukces Grupy ZPR, która zaryzykowała i dokonała eksperymentu. Dzięki temu wiemy już, jaki efekt może - i powinna - mieć zmiana słabego formatu muzycznego na format z potencjałem; wiemy, że muzyka - choć w tym przypadku wyjątkowo nie w moim guście - jest najważniejsza i może obronić się nawet bez ogromnych kampanii reklamowych.

Porażka roku
Za porażkę roku 2013 uznaję rozpoczęcie procesu cyfryzacji Polskiego Radia bez uzgodnienia wspólnej wizji przyszłości rynku radiowego z nadawcami komercyjnymi i przy tak niewielkim odsetku działających odpowiednich odbiorników. Takie działanie, finansowane z publicznych pieniędzy, budzi wiele wątpliwości, jeśli nie sprzeciwów.

Człowiek roku
Tytuł ten powinien trafić do Zbigniewa Benbenka, który w 2013 roku wprowadził na antenę Radia Plus muzykę disco polo, a następnie zamienił nazwami Eskę Rock z Radiem Vox. Teraz, po zmieszaniu nazw i formatów stacji, w Voxie, który jeszcze przed chwilą był Eską Rock, można słuchać tego, co niedawno grało Radio Plus, w Plusie - to, co kiedyś było w Voxie, i tylko dawny Vox, który nazywa się teraz Eska Rock, gra to, co grał poprzednio.

A mówiąc poważniej - Zbigniew Benbenek swoimi decyzjami dotyczącymi Radia Plus, Vox i Eski Rock dokonał nieoczekiwanej rewolucji i pokazał, że w polskim eterze coś się jednak może zmienić, choć wszyscy radiowcy dawno uznali rynek za podzielony i ustabilizowany.

Trend roku, prognoza na 2014
Najważniejszym trendem, który rok 2013 przyniósł polskiemu rynkowi radiowemu, były zmiany formatów i nazw stacji. Zapoczątkowały go oczywiście nowe propozycje przygotowane dla słuchaczy Radia Plus, potem nastąpiły kolejne zmiany.

Jestem przekonany, że ten trend utrzyma się w 2014, gdy inne grupy radiowe i inne rozgłośnie będą eksperymentować ze zmianami nazw i formatów muzycznych. To dobra wiadomość i ciekawe wyzwanie dla branży radiowej, której potrzeba nowej energii po wielu latach stagnacji.

Drugim trendem na rok 2014 będzie skupienie się mediów - a tym samym także programów radiowych - na polityce, związane z nadchodzącym dwuletnim okresem, w którym w krótkich odstępach pójdziemy głosować w wyborach europejskich, samorządowych, prezydenckich i parlamentarnych. To z kolei dobra prognoza dla Radia TOK FM, które ponownie będzie mogło pokazać, że w polskim eterze, oprócz atrakcyjnych formatów muzycznych, może też świetnie funkcjonować opiniotwórcze radio słowa.

Dołącz do dyskusji: Rok 2013 pod lupą branży radiowej - prognozy na 2014

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl