SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

RPO: samorządy nie powinny wydawać prasy, a jedynie biuletyny informacyjne

Rzecznik Praw Obywatelskich, Adam Bodnar w liście do wicepremiera oraz ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego zwrócił uwagę na problem wydawania prasy przez samorządy. Rzecznik uważa, że samorządy powinny wydawać jedynie biuletyny informacyjne.

Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich Article

Według Adama Bodnara władze samorządu terytorialnego nie powinny wydawać prasy, a jedynie biuletyny z obiektywnymi informacjami i komunikatami urzędowymi. Zwraca uwagę na to, że niedopuszczalne jest łączenie przez samorządy funkcji biuletynu informacyjnego i niezależnej prasy, ponieważ jednym z jej zadań powinna być społeczna kontrola lokalnych władz.

RPO opowiada się za ustawowym zakazem wydawania prasy finansowanej bezpośrednio lub pośrednio przez samorząd terytorialny. W tej sprawie Adam Bodnar ponownie napisał do wicepremiera, ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego. Po raz kolejny wskazał na negatywne skutki wydawania prasy przez władze samorządowe. Wcześniej RPO pisał o tym do wicepremiera, ministra Piotra Glińskiego w lipcu i listopadzie 2016 r. oraz w lutym i wrześniu 2017 roku.

Biuletyny nie są prasą

W ocenie Rzecznika niedopuszczalne jest łączenie przez władze samorządu terytorialnego funkcji biuletynu informacyjnego organu administracji, z funkcją niezależnej prasy. Jednym z głównych zadań mediów – według Adama Bodnara – ma być sprawowanie społecznej kontroli (tzw. „public watchdog”) nad działaniem władz lokalnych.

- Uzurpowanie przez biuletyny samorządowe roli gazet wiąże się niejednokrotnie z utrudnianiem dostępu do informacji dziennikarzom prasy prywatnej, co jest podważeniem fundamentalnej zasady wolności słowa i prawa dostępu obywateli do informacji publicznej - wskazał Adam Bodnar.

Mimo gwarancji konstytucyjnych, w ocenie rzecznika istnieją zagrożenia, które powodują, że w praktyce korzystanie z wolności słowa jest często utrudnione. Za jedno z tych zagrożeń dla wolności słowa uznał właśnie wydawanie tytułów prasowych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Łączenie funkcji publicznych z działalnością gospodarczą

Wątpliwości RPO budzi również kwestia łączenia przez pisma samorządowe funkcji publicznych z działalnością gospodarczą. Obawy dotyczą tego, że samorząd może wydawać pismo w oderwaniu od zasad rynkowych, z pomocą środków publicznych oraz przy wsparciu zatrudnionych urzędników, którzy redagują jego treść w ramach obowiązków służbowych.

Według rzecznika fakt, że prasa wydawana przez jednostki samorządu terytorialnego jest często rozprowadzana bezpłatnie. W związku z tym jest pozbawiona źródła finansowania, które jest uzupełnianie ze środków publicznych. W ten sposób prasa samorządowa ma swój udział w rynku reklamowym, który niejednokrotnie warunkuje funkcjonowanie prywatnej prasy lokalnej.

Rzecznik wskazuje, że jeszcze innym problemem jest wydawanie tytułów prasowych, za które pobierana jest opłata, co budzi wątpliwości z punktu widzenia art. 61 Konstytucji, który przewiduje prawo do informacji o działalności organów władzy publicznej i osób pełniących funkcje publiczne.

Rzecznik ponownie zwrócił się do wicepremiera i ministra kultury Piotra Glińskiego o rozważenie w tej sprawie inicjatywy ustawodawczej. Spytał również, kiedy planuje przeprowadzenie dyskusji na temat nowelizacji Prawa prasowego w kwestii wzmocnienia pozycji prasy lokalnej oraz jej uniezależnienia od władz samorządu terytorialnego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: RPO: samorządy nie powinny wydawać prasy, a jedynie biuletyny informacyjne

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Czyż
Zgadzam się nim. Teraz to już na pewno zabiją lokalną prasę, bo wiedzą co robić krok po kroku.
1 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing