SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rusza elektroniczna platforma ZUS. Możemy sprawdzić, czy pracodawca płaci składki emerytalne

Przyszli emeryci i wszyscy ubezpieczeni mogą od dziś korzystać z elektronicznej platformy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na prywatnym profilu znajdą się informacje m.in. o wysokości zgromadzonych środków na emeryturę, składkach odprowadzanych przez pracodawcę i środkach przekazywanych do otwartego funduszu emerytalnego. W lipcu ZUS umożliwi również składanie wniosków przez internet.

14 czerwca zaczyna funkcjonować Platforma Usług Elektronicznych ZUS. Każdy ubezpieczony, płatnik i niektórzy świadczeniobiorcy zyskają dostęp do swoich danych w ZUS przez internet. Online będziemy mogli uzyskać informacje, m.in. o tym, czy mamy obowiązujące ubezpieczenie zdrowotne, o składkach odprowadzanych przez naszego pracodawcę, o wielkości świadczeń czy zgromadzonych środkach na emeryturę.

 – Na portalu są wszystkie informacje na temat ubezpieczonego – mówi Dariusz Śpiewak, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. – Można na bieżąco, miesiąc po miesiącu, a nie tak, jak do tej pory raz do roku, sprawdzać, czy i o jakiej wysokości pensji pracodawca poinformował ZUS, jaką wysokość składek uiścił i jaka wysokość składek została zarejestrowana na koncie ubezpieczonego.

Będą to dane z ostatnich 12 miesięcy, ale na zamówienie będą dostępne również archiwalne dane z minionych 10 lat.

Z platformy skorzystać będą mogli również świadczeniobiorcy, ale tylko z tzw. nowego portfela, czyli ci, którzy otrzymują świadczenia od marca 2008 roku. Zyskają oni dostęp do danych o wysokości emerytur, terminów przelewów i banku, do którego wpłyną.

System ma ułatwiać życie także płatnikom składek, czyli przedsiębiorcom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Będą oni mogli korzystać z funkcjonalności e-płatnik, która umożliwi załatwienie części spraw administracyjnych przez internet.

 – Do tej pory był to specjalny program, który trzeba było zainstalować. W tej chwili dla małych przedsiębiorców i dla jednoosobowych firm będzie taka możliwość składania wszystkich deklaracji przez internet, z wykorzystaniem zaufanego profilu jako sposobu logowania się do systemu i podpisywania dokumentów. Czyli nie drogi certyfikat kwalifikowany, tylko darmowy podpis – podkreśla Dariusz Śpiewak.

Właśnie utworzenie własnego konta na stronie internetowej Platformy www.pue.zus.pl będzie warunkiem, by skorzystać z nowego systemu. Dodatkowo użytkowników czeka jedna wizyta w najbliższym oddziale ZUS w celu potwierdzenia swoich danych.

 – W tej chwili ten portal udostępniamy dla wszystkich. Będzie można w każdym oddziale ZUS-u, we wszystkich 348 jednostkach, otrzymać zaufany profil i dostęp do portalu – zapewnia wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jak podkreśla Dariusz Śpiewak, pilotażowe akcje wykazały, że proponowane funkcjonalności podobają się potencjalnym użytkownikom i że działają poprawnie. W kolejnych miesiącach system zostanie poszerzony o kolejne możliwości.

 – Za chwilę będziemy udostępniać również możliwość składania wszystkich wniosków do ZUSu przez internet – mówi wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Taka opcja pojawi się już w przyszłym miesiącu, na razie dla części wniosków, m.in. o zasiłek macierzyński czy chorobowy.

Dołącz do dyskusji: Rusza elektroniczna platforma ZUS. Możemy sprawdzić, czy pracodawca płaci składki emerytalne

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
d_n
"Właśnie utworzenie własnego konta na stronie internetowej Platformy www.pue.zus.pl będzie warunkiem, by skorzystać z nowego systemu. Dodatkowo użytkowników czeka jedna wizyta w najbliższym oddziale ZUS w celu potwierdzenia swoich danych."
To jak mam zaufany profil założony w Urzędzie Miasta to nie można go wykorzystać,
tylko będę biegał i w każdej instytucji zakładał oddzielny? PARANOJA!
odpowiedź
User
d_n
"Właśnie utworzenie własnego konta na stronie internetowej Platformy www.pue.zus.pl będzie warunkiem, by skorzystać z nowego systemu. Dodatkowo użytkowników czeka jedna wizyta w najbliższym oddziale ZUS w celu potwierdzenia swoich danych."
To jak mam zaufany profil założony w Urzędzie Miasta to nie można go wykorzystać,
tylko będę biegał i w każdej instytucji zakładał oddzielny? PARANOJA!
odpowiedź