14 proc. więcej na reklamy internetowe w Polsce, mobile mocniej w górę niż social media, wideo i display (raport)

Według danych IAB Polska w ub.r. wydatki na reklamy internetowe wyniosły 3,62 mld zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Procentowo największe wzrosty nastąpiły w reklamie mobilnej i social mediowej, a ponad 80 proc. rynku stanowi reklama display i SEM.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
14 proc. więcej na reklamy internetowe w Polsce, mobile mocniej w górę niż social media, wideo i display (raport)
fot. Shutterstock.com

Z badania AdEx, realizowanego cyklicznie przez PwC na zlecenie IAB Polska, wynika, że wydatki na reklamy display (razem z wideo) zwiększyły się w ub.r. o 17,5 proc., a udział tej kategorii w całym rynku reklamy internetowej - z 48,7 do 50,2 proc. Wartość samych reklam wideo wzrosła natomiast o 20 proc., a ich udział tak jak przed rokiem wyniósł 10 proc.

Nakłady na marketing w wyszukiwarkach (SEM) były o 8,9 proc. wyższe niż rok wcześniej, (mimo to udział tej kategorii zmalał z 33,8 do 32,3 proc.), a na ogłoszenia - o 17,9 proc. wyższe (co dało wzrost udziału z 12,9 do 13,3 proc.).

Procentowo najmocniej wzrosły inwestycje na reklamy mobilne - o 64 proc. (udział tej kategorii wyniósł już 23,5 proc.), oraz na reklamy w social media - o 31 proc. (do 13,5 proc. udziału).

o 80 proc. zwiększyła się wartość reklam wykupywanych w modelu programmatic.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-w-usa-w-2013-roku-wydatki-na-facebooku-snapchacie-i-twitterze ##

- Wydatki na reklamę są papierkiem lakmusowym gospodarki, badanie IAB AdEx doskonale to odzwierciedla. Internauci spędzają coraz więcej czasu korzystając z urządzeń mobilnych oraz oglądając więcej materiałów wideo, a równocześnie korzystają z tradycyjnych serwisów. Wydatki na reklamę mobile i wideo oraz stabilna pozycja reklamy display pokazują, że reklamodawcy rozumieją te trendy i podążają za nimi. Równocześnie widać ogromny potencjał dalszego wzrostu - udział wydatków na reklamę mobile w polskim torcie reklamy on-line wynosi 23,5%, a np. na rynku amerykańskim przekroczył już 50% - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

- Branża reklamy internetowej rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie mimo niekorzystnych zjawisk, takich jak blokowanie reklam. Niepokoi jedynie malejąca dynamika kwartalna wydatków i miejmy nadzieję, że jest to tylko chwilowy trend, a nie zapowiedź większego kryzysu - zaznacza Schmidt.

Tak jak we wcześniejszych latach najwięcej na reklamy internetowe wydaje branża handlowa - w ub.r. jej inwestycje stanowiły 15 proc. całego rynku. Na kolejnych miejscach znalazły się branża motoryzacyjne (10 proc. udziału), telekomunikacyjna (9 proc.) oraz finansów i żywności (po 8 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najwieksze-koncerny-medialne-google-i-facebook-z-20-proc-reklam-time-warner-przed-yahoo-i-verizonem-axel-springer-przed-twitterem-top30 ##

grafika

Badanie IAB AdEx jest realizowane corocznie przez IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. Biorą w nim udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Dane zbierano do 24 kwietnia br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów