WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

89 mld euro siły nabywczej dla handlu detalicznego Polaków w 2016 r.

Gorący temat

Polska Press Grupa zamyka Wiadomości24.pl. „Użytkownicy przenieśli się do social media”

2

Rynki środkowej i wschodniej Europy rosną w siłę w handlu detalicznym

2017-06-30 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W 2016 r. europejscy konsumenci ze wszystkich krajów Unii Europejskiej dysponowali średnio kwotą 16 153 euro na osobę, co oznacza wzrost (nominalny) siły nabywczej o 0,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost siły nabywczej nastąpił pomimo różnic kursowych, które miały negatywny wpływ na poziom tego wzrostu, w szczególności spadek wartości brytyjskiego funta. W ramach UE największy przyrost siły nabywczej odnotowały kraje Europy Środkowej i Wschodniej - wynika z danych GfK.

<!-- 1.0452s -->

Według prognoz GfK, w 2017 r. w Unii Europejskiej obroty w handlu wzrosną o 1,4 proc. Po wyłączeniu rynku Wielkiej Brytanii ze wspólnoty, obroty sektora handlu detalicznego wzrosną o 2,2 proc. Dla regionów, w których obserwowane były wzrosty w ub.r., również i w tym roku prognozowany jest wzrost.

Wyjątkową dynamiką wzrostu mogą pochwalić się Rumunia (9,8 proc.) oraz Węgry (5,7 proc.). Prognozy GfK wskazują, iż Chorwacja, Bułgaria i kraje bałtyckie odnotują zwyżki na poziomie 4 proc. i 5,5 proc. W Polsce prognozowany wzrost ma wynieść 5,3 proc. ze względu na umocnienie polskiej waluty oraz rosnące dochody i ceny. Także grecki handel, po dwóch latach malejących obrotów, może w 2017 r. zanotować niewielki wzrost, na poziomie 1 proc.

Rok 2016 upłynął pod znakiem kontynuacji długofalowego trendu kurczenia się udziału stacjonarnych sklepów w wydatkach konsumpcyjnych Europejczyków. Według skorygowanych danych udział ten wyniósł w krajach UE w 2016 r. 31,3 proc., podczas gdy w roku poprzednim 31,4 proc. Wynika to z faktu, iż europejscy konsumenci przeznaczają coraz większą część swoich rozporządzalnych dochodów na opiekę zdrowotną, zakupy online oraz koszty życia.

W 2016 r. wzrost cen wyniósł 0,3 proc. w skali wszystkich 28 krajów UE, niewiele powyżej zerowej inflacji obserwowanej w 2015 r., a w jedenastu krajach zanotowano deflację, głównie w krajach wschodniej i południowo-wschodniej Europy. Na 2017 r. Komisja Europejska prognozuje stopę inflacji w krajach członkowskich na poziomie 1,8 proc. Jedynie konsumenci w Estonii (2017: 2,8 proc.), a przede wszystkim w Wielkiej Brytanii (2017: 2,5 proc.), muszą pogodzić się z wyższą inflacją.

Ogólnie rzecz biorąc powierzchnia sprzedaży w krajach UE zwiększyła się w 2016 r. o 0,7 proc. Równocześnie w tym samym okresie zwiększyła się także liczba ludności, co powoduje, że faktyczne nasycenie powierzchnią sprzedaży per capita urosło o 0,4 proc., osiągając 1,17 m². W różnych krajach europejskich te wskaźniki osiągają różne wartości. Austria i Holandia w 2016 r. nie zanotowały takiego nasycenia powierzchnią sprzedaży, co w roku ubiegłym. Mimo to oba to kraje wraz Belgią ciągle znajdują się w czołówce z najwyższymi wskaźnikami w grupie krajów objętych badaniem.

W Europie Środkowej i Wschodniej nasycenie powierzchnią handlową wzrosło w kontekście pozytywnych nastrojów konsumenckich oraz ponadprzeciętnego wzrostu wyników branży detalicznej. Podobnie w Hiszpanii i we Włoszech – ekspansja oraz otwieranie nowych sklepów wielkopowierzchniowych przyczynia się do wyższych wartości wskaźników nasycenia.

Na nasyconych zachodnioeuropejskich rynkach konsolidacja sieci sklepów oraz wolniejszy rozwój handlu online w niektórych grupach produktowych pozytywnie przełożył się na efektywność powierzchni sprzedażowych w sklepach stacjonarnych ogółem. Jeśli, ze względu na sygnalizowane wcześniej różnice kursowe, wykluczyć z tego zestawienia Wielką Brytanię, w pozostałych 27 krajach UE efektywność powierzchni sprzedaży wzrosła o 0,9 proc.

W licznych wypadkach, szczególnie w branży spożywczej, wzrost spowodowany jest także skuteczną polityką marketingową, nastawioną na pozyskiwanie klientów coraz lepszą ofertą handlową.

Podobnie jak w poprzednich latach, najwyższą efektywność powierzchni sprzedażowej odnotowano w Luksemburgu, Szwajcarii, Norwegii i Szwecji. Ranking zamyka Ukraina, ze współczynnikiem efektywności na poziomie 27 proc. wartości osiąganej w Luksemburgu.

Szacunki obrotów i siły nabywczej zostały wykonane w euro w oparciu o średnie kursy walut z 2016 r. dla poszczególnych walut narodowych (wg danych Komisji Europejskiej). Opracowanie ilustruje stan informacji i danych na luty 2017 r.

Autor: km

Wiecej informacji: handel detaliczny, europejscy konsumenci

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia