Serwisy wideo: dominuje YouTube, mocno w górę Cda i Vimeo, traci Wrzuta

Wśród portali z treściami wideo od użytkowników zdecydowanie najpopularniejszy w Polsce jest YouTube. W ostatnich dwóch latach bardzo duży wzrost osiągnął Cda.pl (publikujący też gry online i grafiki), sporo zyskały też Dailymotion i Vimeo, natomiast spadki zanotowały Wrzuta.pl, Smog.pl i Patrz.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Serwisy wideo: dominuje YouTube, mocno w górę Cda i Vimeo, traci Wrzuta

W listopadzie ub.r. YouTube’a odwiedziło 16,2 mln polskich internautów (real users), czyli 75,5 proc. wszystkich użytkowników sieci w naszym kraju - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. YouTube, tak samo jak inne zagraniczne strony, nie jest w Megapanelu objęty audytem site-cetric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w tym serwisie polscy użytkownicy.

Kolejne dwa miejsca w zestawieniu zajęły polskie witryny. Cda.pl (mający większy zakres tematyczny niż inne analizowane strony - oprócz treści wideo dostępne są w nim gry online i zabawne grafiki) odwiedziło 4,63 mln użytkowników, którzy wykonali 113 mln odsłon krajowych, a każdy spędził w serwisie średnio 30 minut i 59 sekund. Z kolei Wrzuta.pl (należąca do Grupy Wirtualna Polska) zanotowała 1,62 mln użytkowników, 13,45 mln odsłon krajowych i średnio 39:11 minuty przypadające na użytkownika.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/portalowe-wideo-traci-wp-tv-mocno-w-gore-pudelek-tv-i-kafeteria-tv-agonia-tosiewytnie-pl ##

Po nieco ponad milionie polskich internautów przyciągnęły w listopadzie ub.r. dwa globalne serwisy wideo: Dailymotion i Vimeo. Pierwszy zanotował 1,18 mln odwiedzających, a drugi - 1,07 mln.

Zestawienie zamykają rodzime witryny Smog.pl (należy do Grupy Wirtualna Polska) z 514,9 tys. użytkowników i 10,02 mln odsłon krajowych, Veedo.pl (Grupa TVN) z 256,6 tys. użytkowników oraz Patrz.pl z 250,5 tys. użytkowników i 1,35 mln odsłon. W tym pierwszym serwisie co prawda pojawiają się treści dodawane przez redakcję, ale o podobnej tematyce jak na innych analizowanych stronach (często są to amatorskie nagrania udostępnione wcześniej przez internautów), a ponadto użytkownicy mogą zgłaszać redaktorom klipy do dodania. Z kolei Veedo.pl został uruchomiony w połowie września ub.r. (więcej na ten temat).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-liderem-player-pl-przyciaga-najdluzej-aplikacja-ipla-traci-na-rzecz-www-analiza-serwisow-vod ##

YouTube z listopadzie ub.r. miał o 956,8 tys. polskich użytkowników więcej niż rok wcześniej (to 6,3 proc. w górę), a o 2,71 mln więcej niż przed dwoma laty (20,1 proc. w górę).

Cda.pl osiągnęło w tym okresie bardzo duże wzrosty. W skali roku serwis zyskał 1,81 mln użytkowników i 58,6 mln odsłon krajowych (to 64,3 i 107,6 proc. w górę), a w skali dwóch lat - aż 3,32 mln użytkowników i 81,4 mln odsłon krajowych (to wzrosty o 250-260 proc.).

Za to znaczący spadek zanotowała Wrzuta.pl. W listopadzie ub.r. serwis miał o 1,13 mln użytkowników i 10,56 mln odsłon krajowych mniej niż rok wcześniej (to 41,1 i 44 proc. w dół). Średni czas korzystania z witryny co prawda mocno się wydłużył, ale wynika to głównie ze zmienionego sposobu pomiaru. - Dzięki oskryptowaniu stron zgodnie ze standardami rynku dla odsłon ajaxowych oraz materiałów wideo-audio osiągnięto tzw. dwuskrypt, którego na tych stronach wcześniej nie było, a był od dawna stosowany przez innych graczy rynkowych - tłumaczyła portalowi Wirtualnemedia.pl półtora miesiąca temu Katarzyna Halicka, rzeczniczka prasowa Grupy Wirtualna Polska, komentując podobny wzrost czasu korzystania z o2.pl.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-pl-bez-2-mln-uzytkownikow-traci-wzgledem-interii-fakt-pl-i-tvn24-pl-przed-o2-pl-top-10-portali ##

Dailymotion w skali roku stracił co prawda 199,3 tys. polskich użytkowników (14,4 proc. w dół), ale przez wcześniejszy rok prawie podwoił ich liczbę (z 755,3 tys. do 1,38 mln). Vimeo osiągnęło zdecydowane wzrosty, przekraczając poziom miliona odwiedzających - to o 303,2 tys. więcej niż rok wcześniej i o 581,3 tys. niż przed dwoma laty.

Zmalała natomiast odwiedzalność Smog.pl i Patrz.pl. W ciągu dwóch lat pierwszy serwis stracił 132,5 tys. użytkowników i 6,37 mln odsłon krajowych (to spadki o 20,5 i 38,8 proc.), a drugi - 187,1 tys. użytkowników i 2,07 mln odsłon (42,7 i 60,5 proc. w dół). Wielokrotnie dłuższy średni czas korzystania ze Smog.pl tak jak w przypadku Wrzuty wynika z innej metody oskryptowania.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-listopadzie-2014-roku ##

grafika

Na drugiej podstronie szczegółowa analiza wyników YouTube’a, Cda.pl i Wrzuty w 2013 i 2014 roku

YouTube’a na początku 2013 roku odwiedzało miesięcznie ok. 13,5 mln polskich użytkowników (real users), co dawało serwisowi 67-70 proc. zasięgu. W drugiej połowie roku portal miał już 14,5-14,2 mln użytkowników i 70-71 proc. zasięgu. Poziom 16 mln odwiedzających po raz pierwszy przekroczył w lipcu ub.r., a w październiku i listopadzie zanotował rekordy zarówno pod względem liczby użytkowników (16,1-16,2 mln), jak i zasięgu (74,9-75,5 proc.).

Cda.pl w ostatnich dwóch lat notował regularne znaczące wzrosty odwiedzalności. Poziom 2 mln użytkowników osiągnął w maju 2013 roku, od grudnia 2013 miał już po ponad 3 mln użytkowników, w lipcu ub.r. miał - po raz pierwszy 4 mln, natomiast w listopadzie - rekordowe jak dotąd 4,6 mln.

Liczba krajowych odsłon serwisu w 2013 roku wynosiła 40-65,4 mln miesięcznie, a od stycznia do października ub.r. - od 69,2 do 94,4 mln, a w listopadzie ub.r. - 113 mln.

Średni czas spędzony na stronie w ciągu miesiąca przez każdego użytkownika wynosił zazwyczaj ok. 30 minut. Najwyższy wynik został zanotowany w marcu 2013 roku (40:03 minuty), a najniższy we wrześniu ub.r. (24:41 minuty).

Z kolei Wrzuta.pl w ciągu ostatnich dwóch lat notowała stopniowe spadki odwiedzalności. W 2013 roku serwis przez większość miesięcy miał 2,4-2,8 mln użytkowników, od lutego do lipca ub.r. - 2,1-2,3 mln użytkowników miesięcznie, a od sierpnia do listopada ub.r. - 1,6-1,7 mln.

Liczba odsłon krajowych witryny malała z 44,4 mln w styczniu 2013 roku, przez 27-28 mln miesięcznie od kwietnia do czerwca 2013 roku, 23-24 mln od lipca 2013 do stycznia ub.r., 20-21 mln w lutym i marcu ub.r., ok. 18 i ok. 15 mln w kolejnych miesiąca, aż do 13-14 mln od sierpnia do listopada ub.r.

Średni czas korzystania z Wrzuty przez każdego użytkownika zmalał od stycznia 2013 roku do początku ub.r. z 10 minut do ok. minuty, po czym gwałtownie wzrósł w kwietniu wskutek zmiany sposobu oskryptowania serwisu, o której pisaliśmy na pierwszej podstronie artykułu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"