SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Skuteczna reklama zewnętrzna

Felieton Lecha Kaczonia Prezesa Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawiła tydzień temu raport o wielkości sprzedaży branży reklamy zewnętrznej po pierwszych trzech kwartałach 2005 roku. Tradycyjnie już kilka danych analitycznych z mojej strony:

Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła po trzech kwartałach 2005 roku sumę: 345.519.782,00 zł i była wyższa o ponad 24 procent, aniżeli w tym samym okresie roku 2004. W stosunku do trzech kwartałów roku 2003 wzrost ten wyniósł blisko 50 procent.

Trzeci kwartał 2005 roku zamknął się kwotą sprzedaży wysokości 121.140.337,00 zł. W stosunku do trzeciego kwartału roku 2004 wzrost wyniósł ponad 30 procent. Dla trzeciego kwartału roku 2003 odpowiednio: plus blisko 57 procent (patrz tabela poniżej).

 

2003

2004

2005

2003 → 2005

2004 → 2005

III kwartał roku

77.295.553

92.814.426

121.140.337

+ 56,8%

+ 30,5%

po III kwartałach

231.268.595

277.838.042

345.519.782

+ 49,4%

+ 24,3%

Dominujące sektory w trzech kwartałach 2005 roku:

1. Rozrywka/Kultura   17,18%
2. Telekomunikacja   16,76%
3. Sprzedaż    15,01%
4. Żywność    14,66%
5. Motoryzacja/Transport    8,89%
6. Kampanie polityczne    5,24%

Wśród kategorii produktów pierwsza szóstka wygląda następująco:

1. Sieci handlowe, hipermarkety, galerie handlowe 12,53%
2. Systemy telefonii komórkowej   12,30%
3. Samochody        6,60%
4. Gazety codzienne       5,78%
5. Kampanie polityczne      5,24%
6. Odzież/Obuwie       3,97%

Powyższa statystyka, tak w sektorach, jak i produktach, nie różni się od poprzednich lat. Pierwsza piątka pozostaje bez zmian z drobnymi przetasowaniami na miejscach w niektórych okresach kwartalnych. Pozycja "kampanii politycznych" jest zrozumiała ze względu na rok wyborczy (Wielkość sprzedaży nie obejmuje części wydatków w kampanii prezydenckiej, poniesionych w październiku 2005 roku.).
Warto podkreślić, że w samym trzecim kwartale 2005 roku wydatki na "kampanie polityczne" uplasowały się na czwartym miejscu w kategorii sektorów i na pierwszym w kategorii produktów, a statystyka tego okresu wygląda następująco:

III kwartał 2005 roku według sektorów:

1. Telekomunikacja   16,83%
2. Rozrywka/Kultura   16,73%
3. Sprzedaż    14,97%
4. Kampanie polityczne  13,34%
5. Żywność    12,58%

III kwartał 2005 roku według produktów:

1. Kampanie polityczne    13,34%
2. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie handlowe 12,91%
3. Systemy telefonii komórkowej   12,64%
4. Gazety codzienne         5,6%
5. Odzież/Obuwie         3,9%

W wyborach parlamentarnych i prezydenckich 2005 roku (bez października) wydano łącznie ponad 18,1 milionów złotych. Dla porównania przypomnę, że podczas referendum akcesyjnego do Unii Europejskiej wydatki te wyniosły 2,9 milionów, a przed wyborami do Europarlamentu 4,1 miliona złotych. Sumy te nie obejmują wydatków na tak zwane "akcje specjalne", typu wielkie grafiki wyborcze montowane na rusztowaniach. Tych zanotowaliśmy w wielu miastach Polski podczas ostatnich wyborów niespodziewanie dużo. Kandydaci korzystali też z reklamy na środkach komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje, prywatni przewoźnicy). Szacuje się, że na te formy promocji sztaby wyborcze wydały blisko 5 milionów złotych.

Spodziewam się, że dynamika wzrostu sprzedaży w ostatnim kwartale bieżącego roku nieco osłabnie. Ale nadal podtrzymuję przewidywania co do wzrostu w całym roku w porównaniu do ubiegłego roku o około 18 procent.

Dołącz do dyskusji: Skuteczna reklama zewnętrzna

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl