Snapchat wprowadza okulary Spectacles na nowe rynki. “Wyprzedzają konkurencję, za chwilę skopiuje ich Facebook”

Snap Inc., właściciel Snapchata, poinformował o wprowadzeniu inteligentnych okularów Spectacles dla klientów spoza USA. Okulary mogą już kupić mieszkańcy Austrii, Belgii, Niemiec, Danii, Hiszpanii, Finlandii, Francji, Irlandii, Holandii, Włoch, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Spectacles będzie można zamawiać przez stronę internetową producenta lub kupić w specjalnych automatach. Pierwsze maszyny z okularami pojawiły się na ulicach Londynu, Paryża, Berlina, Barcelony i Wenecji. Cenę okularów ustalono na 149,99 euro; Brytyjczycy zapłacą za produkt 129,99 funtów.

Spectacles to pierwszy fizyczny produkt twórców aplikacji Snapchat. Okulary przeciwsłoneczne wyposażone są w kamerę, akumulator i moduł transmisji danych. Każdy użytkownik może nagrać za pomocą okularów film lub zrobić zdjęcie, które udostępni na Snapchacie.

Snap wyprzedza konkurencję, za chwilę skopiuje ich Facebook

Zdaniem ekspertów z branży interaktywnej, Spectacles mają duży potencjał marketingowy na Starym Kontynencie. Okulary Snapa mogą odnieść większy sukces niż podobny produkt od Google’a (Google Glass). Wyjście z produktem poza Stany Zjednoczone stanowi kolejna odsłonę wojny o użytkowników między Snapem a innymi platformami - na czele z Facebookiem i Instagramem.

Według Anny Sochy, community managera z click community, zarząd Snapa przy launchu produkty na Europę kierował się przede wszystkim czynnikami ekonomicznymi.

- Popularność Snapchata w Europie jest ogromna. Moim zdaniem kierownictwo Snapchata, planując launch produktu na rynkach europejskich, kierowało się w pierwszej kolejności opłacalnością inwestycji, a co za tym idzie - liczbą użytkowników aplikacji w danym kraju - komentuje Socha.

Dodaje, że po raz kolejny jesteśmy świadkami sytuacji, w której Snap wyprzedza konkurencję, która w niedługim czasie może podejmować próby jego kopiowania.

- Jedno jest pewne - taki gadżet daje Snapowi przewagę nad Facebookiem, który nieustająco kopiuje wszystkie rozwiązania swojej konkurencji. Jeśli Snap Spectacles znajdą swoje grono fanów, nie powinno nas dziwić jeśli w niedługim czasie podobne rozwiązanie znajdziemy również na serwisach Mark Zuckerberga - mówi Anna Socha.

Oprócz względów czysto biznesowych,według ekspertów właściciele Snapchata brali także pod uwagę obecną sytuację aplikacji na rynku globalnym. Zdaniem Roberta Ziółkowskiego, creative group head z agencji Feno, wprowadzenie Spectacles do Europy może być dla Snapa szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej nad aplikacjami ze stajni Marka Zuckerberga.

- Myślę, że może być to próba poszukiwania nowego miejsca dla Snapchata w toczącej się 'The Battle of the Stories'. Wszak już w osiem miesięcy po uruchomieniu Stories na Instagramie, suma aktywnych dziennych użytkowników tej funkcjonalności przekroczyła sumę ADU (active daily users - przyp. red.) na Snapie. Zarówno Facebook jak i Instagram, wciąż rozwijają i ulepszają swoje "produkty". Z punktu widzenia firmy, potrzebne jest więc trochę nowego zamieszania wokół platformy - podkreśla Robert Ziółkowski.

W kontekście walki Snapa z Facebookiem, podobnego zdania jest Ada Hochmańska z Grandes Kochonos Digital.

- Nic dziwnego, że Snap szuka nowych dróg monetyzacji - Instagram od czasu wprowadzenia Stories systematycznie „podkrada” użytkowników Snapchatowi. Aplikacja, która była przełomowa, teraz jest jedną z wielu i żadna nowa funkcja prawdopodobnie nie jest w stanie tego zmienić. Stąd pomysł na pozycjonowanie spółki jako „camera company” i sprzedawanie Spectacles - tłumaczy w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Hochmańska zwraca także uwagę, że nowy produkt od Snapa może zahamować odpływ użytkowników do innych platform oraz przygotować rynek na więcej tego typu, zintegrowanych z aplikacjami gadżetów.

- Niewykluczone, że to pomoże zatrzymać odpływ części użytkowników - tych nagrywających z użyciem Spectacles i tych, których interesują takie nagrania. Zapewne przetrze też szlaki Snapowi i innym firmom, które planują wprowadzenie gadżetów zintegrowanych z apkami społecznościowymi na rynki europejskie - dodaje Hochmańska.

Czy produkt ma szanse powodzenia na wymagającym rynku europejskim? Zdaniem Anny Sochy Spectacles mogą się przyjąć w Europie bardziej niż np. Google Glass.

- Inteligentne okulary to nie nowość na europejskim rynku. Pamiętamy jeszcze próbę wprowadzenia Google Glass - produkt się nie przyjął. W porównaniu do okularów Google’a, Spectacles są bardziej przystępne w użyciu, funkcjonalne. To może przesądzić o ich sukcesie w Europie. Myślę, że zwłaszcza dla przedstawicieli pokolenia Z, uwielbiających dzielenie się swoim życiem z innymi, Spectacles będą bardzo atrakcyjne. Pojawia się tylko pytanie – czy to nie pogłębi tylko rozwiniętego już FOMO? - zastanawia się Anna Socha.

Zapytani o ocenę funkcjonalności gadżetu, eksperci branży interaktywnej nie mają wątpliwości - użytkownicy potraktują Spectacles podobnie co Snapchata - jako kolejną interaktywną zabawkę, z dodatkowymi funkcjami.

- Produkt spełnia czysto rozrywkową funkcję. To ciekawy gadżet, dzięki któremu można się "pokazać" i tyle, choć funkcja nagrywania bez użycia rąk i przesyłania filmików bezpośrednio do aplikacji daje dużo możliwości. Są nawet sposoby na to, by video nagrane z użyciem okularów udostępniać na Instagramie - tłumaczy Ada Hochmańska.

Michał Brański, szef strategii Grupy Wirtualna Polska i jeden z pierwszych polskich użytkowników Spectacles, w recenzji dla serwisu Wirtualnemedia.pl ocenił urządzenie jako interesujące, choć niepozbawione wad.

Jak wynika z raportu ComScore największą liczbę użytkowników Snapchata stanowią osoby w wieku 18-24 lata (ta grupa jest już bliska nasycenia), nadal rośnie liczba użytkowników w grupie 25-34 lata i są też ogromne szanse na dalsze wzrosty wśród tych powyżej 35. roku życia.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+