Sondaż telefoniczny w Polsacie, exit poll w TVP i TVN

Polsat jako jedyny nadawca w dniu wyborów parlamentarnych zaprezentuje widzom sondaż telefoniczny, podczas gdy TVP i TVN wspólnie zamówiły badanie exit poll. - Nie obawiamy się blamażu - zapewnia Marcin Duma, prezes firmy Homo Homini, która wykona sondaż dla Polsatu.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

- Wyciągnęliśmy wnioski z badań prowadzonych podczas wyborów prezydenckich w ub.r. Wyniki naszego sondażu w II turze wyborów nie były odległe od wyników badania TNS OBOP i trafiły w punkt sondażu SMG/KRC - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marcin Duma. TNS OBOP wtedy przeprowadził badanie exit poll dla TVP, zaś Millward Brown SMG/KRC dla TVN (w pierwszej turze TVN miał tylko sondaż telefoniczny)

>>> Jak wypadły sondaże podczas II tury wyborów prezydenckich? Sondaż Homo Homini w dniu 9 października br. przeprowadzony zostanie na próbie zwiększonej do 7,5 tys. osób, a instytut będzie specjalnymi pytaniami weryfikować to, czy respondenci pojawili się w lokalu wyborczym, np. poprzez zapytanie na którego kandydata  oddali głos. - Zakładamy, że błąd statystyczny wynikający m.in. z wielkości próby i odmów, wyniesie maksymalnie 1,5 proc. - tłumaczy nam Duma.

Nie jest tajemnicą, że Polsat zdecydował się kolejny raz na badanie telefoniczne, m.in. ze względu na to, że jest ono zdecydowanie tańsze od badania exit poll. - Nawet dwudziestokrotnie - przyznaje Duma.-  Idziemy sprawdzonym torem, sondaże telefoniczne są w miarę skuteczne, to dla nas najlepsze rozwiązanie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Polsatu.

Ale inni nadawcy też patrzą skrupulatnie na finanse, dlatego po raz pierwszy TVP i TVN wspólnie zleciły badanie exit poll instytutowi TNS OBOP, co pozwoli tym spółkom podzielić się kosztami jego organizacji. Marcin Duma szacuje, że badanie przed lokalami wyborczemu może kosztować nawet ponad milion złotych. Obie firmy nie ujawniają jednak kosztów badania, zasłaniając się tajemnicą handlową.

- Chcemy konkurować z innymi stacjami pod względem atrakcyjności programu wyborczego, a nie danych, na które stacja nie ma wpływu - informował niedawno redaktor naczelny TVN 24 Adam Pieczyński. Powołał się na przykłady Stanów Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii, gdzie taka praktyka często jest realizowana.

Badanie exit poll TNS OBOP zostanie przeprowadzone w dniu wyborów parlamentarnych przed 900 losowo wybranymi lokalami wyborczymi. Ankieterzy poproszą osoby, które oddały już swój głos, o wypełnienie krótkiej ankiety. W badaniu ma wziąć udział aż 100 000 respondentów.

TNS OBOP chwali się, że zrealizował łącznie 17 badań typu exit poll dla Telewizji Polskiej. Jak podaje instytut, średni błąd pomiaru w badaniu przeprowadzonym podczas ostatnich wyborów parlamentarnych w 2007 roku nie przekroczył 1 pkt. proc. w szacowanym poparciu dla komitetów wyborczych.

Stacje wyniki sondażów zaprezentują o 21.00 podczas swoich wieczorów wyborczych (dowiedz się szczegółów).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat