WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

„Życie na Gorąco” liderem sprzedaży w lutym, „Twoje Imperium” zyskało najwięcej

Gorący temat

Andrzej Duda i Beata Szydło z orędziami: w TVP najpierw premier, w TVN24 i Polsat News - prezydent

4

Spadła liczba sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów w Polsce. Bauer największym wydawcą (raport)

2017-05-15 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

W 2016 roku zdecydowanym liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer. Wśród 20 największych spółek wzrost zanotowało tylko Forum wydające dziennik „Gazeta Polska Codziennie” - raport Wirtualnemedia.pl.

Spadła liczba sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów w Polsce. Bauer największym wydawcą (raport)

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje niezmiennie Wydawnictwo Bauer. W 2016 roku sprzedało ono 229 367 266 egzemplarzy swoich magazynów, o 4,40 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 52 (rok wcześniej liczba ta wynosiła 44).

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Na drugim miejscu znalazło się wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska, które w zeszłym roku sprzedało łącznie 106 900 067 egz., o 8,14 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta w ub.r. w naszym kraju wydawała dwa dzienniki („Fakt” i „Przegląd Sportowy”) oraz 11 magazynów.

Podium uzupełnia wydająca dzienniki regionalne i tygodniki lokalne Polska Press Grupa z 94 013 673 egz. sprzedanych egzemplarzy (spadek o 6,77 proc.). Do tego wydawcy doliczone zostały również wyniki sprzedaży dwóch gazet codziennych „Express Bydgoski” i „Nowości - Dziennik Toruński”, które do końca września ub.r. wydawane były przez Express Media. Od października ub.r. ich wydawcą została Polska Press Grupa.

Czwarte miejsce w rankingu zajęła Agora. W 2016 roku spółka ta sprzedała 46 536 772 egz. swoich dzienników i magazynów, co oznacza spadek względem 2015 roku o 10,89 proc.

Jedyny wzrost sprzedanych egzemplarzy w czołowej dwudziestce (o 5,33 proc.) do 6 107 031 egz. zanotowało Forum wydające dziennik „Gazeta Polska Codziennie”. Spółka ta znalazła się na 15. miejscu.

Z kolei największy spadek w top 20 zanotowało wydawnictwo Phoenix Press. Tytuły należące do tej spółki w ub.r. sprzedały 10 656 587 egz., o 23,14 proc. mniej niż rok wcześniej. Warto jednak zwrócić uwagę, że w październiku ub.r. podjęta została decyzja o połączeniu Phoenix Press z Wydawnictwem Bauer.

Wszystkie wydawnictwa w 2016 roku sprzedały łącznie 698 528 825 egz. gazet, o 8,04 proc. mniej niż w 2015 roku. Z kolei liczba wydawanych tytułów zmalała o 16 do 298.

W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2016 roku była firma Westa-Druk Mirosław Kuliś, który wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 280 571 egz., po spadku o 4,11 proc. względem 2015 roku.

Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer, zajmujące miejsce drugie. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2016 roku wyniosła 209 659 egz., czyli o 5,19 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z piątego na trzecie miejsce awansował Instytut Gość Media, wydający tygodnik „Gość Niedzielny” i miesięcznik „Mały Gość Niedzielny”. Uśredniona sprzedaż ogółem obu tytułów wyniosła 117 933 egz., po jednak spadku o 3,15 proc.

Również i w tym zestawieniu 19 na 20 tytułów odnotowało spadki, a najwięcej straciło wydawnictwo Edipress Polska - było to 21,55 proc. do 105 190 egz.

Zyskała tutaj tylko Fratria (wzrost o 5,93 proc. do 62 324 egz.).

Oba rankingi opracowane zostały na podstawie danych zawartych w deklaracjach przekazanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Uwzględnione zostały w nich wszystkie płatne tytuły prasowe należące do wydawnictw i zarejestrowane w ZKDP: od dzienników aż po roczniki.

Pierwszy ranking obejmuje liczbę sprzedanych przez wydawcę w danym roku pojedynczych egzemplarzy wszystkich zarejestrowanych tytułów.

Drugi natomiast to zestawienie średnich rocznych nakładów i sprzedaży wszystkich należących do wydawców tytułów.

Dane Grupy Burda obejmą tytuły spółek: Burda Communications, Burda NG Polska, Burda Publishing Polska i Burda GL Polska. Dane Platformy Mediowej Point Group obejmują tytuły AWR „Wprost” i Orle Pióro, a grupa Marquard zawiera tytuły należące do Marquard Media Polska i Hearst-Marquard Media.

Autor: Michał Kurdupski

Wiecej informacji: prasa, zkdp, wydawnictwo, Wydawnictwo Bauer, Ringier Axel Springer Polska, Polska Press Grupa

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Monitoring mediów

Zobacz więcej