SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Handlowców i marketingowców pracuje na etatach 14 razy więcej niż dziennikarzy i twórców, zarabiają po 5-8,7 tys. zł miesięcznie (raport)

Na etatach pracuje 18,3 tys. specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR, 68,9 tys. kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju, 10,4 tys. dziennikarzy, literatów i filologów oraz 7,5 tys. twórców i artystów - wynika z danych GUS. W pierwszej grupie przeciętna pensja miesięczna wynosiła 5,7 tys. zł brutto, w drugiej - 8,7 tys. zł, w trzeciej - prawie 5 tys. zł, a w czwartej - 5,1 tys.

Article

Badanie dotyczące zarobków zostało zrealizowane przez Główny Urząd Statystyczny na podstawie danych z października 2016 roku z przedsiębiorstw, w których pracuje 10 osób i więcej. Obejmuje tylko pracowników zatrudnionych na etat (w pełnym i niepełnym wymiarze czasowym, bez przeliczania tych drugich na pełny wymiar).

Z analizy wynika, że na etatach pracowało łącznie 8,209 mln osób, w tym 4,198 mln mężczyzn (51,1 proc. ogółu) i 4,01 mln kobiet. W sektorze publicznym było 2,582 mln pracowników (31,4 proc. wszystkich), a w prywatnym - 5,627 mln.

71,2 proc. pracowników jest związanych umowami na czas nieokreślony, a 81,9 proc. - umowami w podstawowym systemie czasu pracy. 17,3 proc. pracuje w firmach zatrudniających od 20 do 49 osób, a 15,8 proc. - w tych mających od 100 do 249 pracowników.

Zdecydowanie najliczniejszą ogólną grupą zawodową są specjaliści - jest w niej 2 084 mln pracowników (25,5 proc.), do której zalicza się co trzecia pracująca kobieta i co szósty mężczyzna. Tak duża przewaga kobiet wynika m.in. z faktu, że do tej grupy zaliczane są zawody zdominowane przez kobiety (m.in. położne, pielęgniarki, nauczyciele w szkołach podstawowych i diagności laboratoryjni).

Jeśli chodzi o szczegółowe grupy zawodowe związane z mediami i marketingiem, to etatowych specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR było 183,3 tys., z czego 104,4 to kobiety, a 173,3 pracuje w sektorze prywatnym.

Liczbę pracowników określonych jako literaci, dziennikarze i filolodzy określono na 10,4 tys. (w tym 8 tys. w firmach prywatnych), a twórców i artystów - 7,5 tys. (z czego 6 tys. w sektorze publicznym).

Dla porównania, pracowników sprzedaży w sklepach było 444,9 tys., kasjerów i sprzedawców biletów - 46,8 tys., a innych pracowników sprzedaży - 105,7 tys.

Przeciętne wynagrodzenie miesięczne wszystkich pracowników etatowych wyniosło dokładnie 4 346,76 zł (wszystkie kwoty w tekście to wartości brutto). W przypadku mężczyzn było to 4 705,63 zł, a kobiet - 3 971,13 zł, w sektorze publicznym - 4 565,09 zł, a w sektorze prywatnym - 4 246,59 zł.

Handlowcy i marketingowcy na stanowiskach specjalistów zarabiają średnio 5,7 tys. zł, a kierownicy ds. marketingu, sprzedaży i rozwoju - 8,7 tys. zł (w tym mężczyźni 9,5 tys. zł, a kobiety - 7,6 tys. zł).

Przeciętna pensja literatów, dziennikarzy i filologów wynosi prawie 5 tys. zł, z czego w sektorze publicznym - prawie 5,7 tys. zł, a w prywatnym - 4,7 tys. W przypadku twórców i artystów średnia to 5,1 tys. zł, przy czym w sektorze publicznym - 5 tys. zł, a w prywatnym - 5,7 tys. zł.

Również w przypadku stawek godzinowych brutto specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR osiągają wyższe zarobki (34,04 zł) od dziennikarzy, literatów i filologów (29,57 zł) oraz twórców i artystów (30,58 zł). Natomiast kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju otrzymują przeciętnie 51,71 zł takiej stawki.

Wszystkie te grupy zawodowe notują sporo wyższe stawki od przeciętnej dla całego rynku (26,37 zł). Kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju zarabiają o 96,1 proc. więcej.

Marketingowcy i handlowcy - zarówno specjaliści, jak i kierownicy w praktyce całe wynagrodzenie dostają za pracę w godzinach nominalnych, z czego nieco ponad 15 proc. w formie premii i nagród.

W przypadku dziennikarzy, literatów i filologów honoraria stanowią aż 29 proc. wynagrodzenia, a w przypadku twórców i artystów - 13,1 proc.

Najmłodsi dziennikarze, literaci i filolodzy (w wieku do 24 lat) zarabiają średnio 3,536 zł, minimalnie więcej niż specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR w tym wieku (3,5 tys. zł). W starszych grupach wiekowych ci drudzy zarabiają już znacząco więcej niż pierwsi, z wyjątkiem najstarszej (65 lat i więcej).

Średnie wynagrodzenia kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju rosną w kolejnych grupach wiekowych od 4,2 do 11 tys. zł.

Wśród wszystkich pracowników pensje w poszczególnych kategoriach wiekowych wynoszą od 2,9 do 5,66 tys. zł.

Jeśli chodzi o zarobki pracowników z różnym stażem zawodowym, we wszystkich grupach specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR osiągają wyższe wynagrodzenia od dziennikarzy, literatów i filologów oraz twórców i artystów.

Wszystkie te grupy zawodowe notują wyższe zarobki niż średnia dla całego rynku.

Specjaliści ds. sprzedaży, marketingu i PR najlepiej (średnio nieco ponad 6,6 tys. zł) zarabiają w firmach mających od 2 do 5 tys. pracowników, a kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju - w nieco mniejszych firmach (500-999 zatrudnionych) i tych największych - po 11,7-11,8 tys. zł.

Dziennikarze, literaci i filolodzy są najwyżej wynagradzani (5,8 tys. zł) w firmach mających od 1 do 2 tys. pracowników, a twórcy i artyści - w podmiotach mających 2-5 tys. zatrudnionych (14,6 tys. zł).

Wśród dziennikarzy, literatów i filologów maksymalnie połowę średniej krajowej zarabia 12 proc. pracujących, wśród specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR - 8,9 proc., z twórców i artystów - 7,4 proc., a wśród kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju - 5,5 proc.

W tej ostatniej grupie aż 25,8 proc. otrzymuje minimum dwa i pół przeciętnego wynagrodzenia. Natomiast po 75-100 proc. średniej krajowej inkasuje 19,7 proc. specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR, 21,5 proc. dziennikarzy, literatów i filologów oraz 23,8 proc. twórców i artystów (wśród tych ostatnich 26,3 proc. zarabia 50-75 proc. średniej).

Jedna dziesiąta najsłabiej zarabiających specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR otrzymuje średnio prawie 2,3 tys. zł miesięcznie. W przypadku dziennikarzy, literatów i filologów jest to 2 tys. zł, dla twórców i artystów - 2,4 tys., a dla kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju - 2,8 tys. zł.

10 proc. najlepiej zarabiających z tej ostatniej grupy zawodowej inkasuje przeciętnie 16,5 tys. zł. Wśród specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR ten wskaźnik wynosi prawie 10,1 tys. zł, wśród dziennikarzy, literatów i filologów - nieco ponad 8 tys. zł, a wśród twórców i artystów - 8,4 tys. zł.

Jedna dziesiąta najlepiej zarabiających kierowników ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju zarabia prawie 11 razy więcej niż 10 proc. z najniższymi pensjami.

W przypadku innych grup zawodowych rozbieżności są mniejsze: dla specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i PR jest to 7,6 raza, dla dziennikarzy, literatów i filologów - prawie 6 razy, a dla twórców i artystów - 7,4 raza.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Handlowców i marketingowców pracuje na etatach 14 razy więcej niż dziennikarzy i twórców, zarabiają po 5-8,7 tys. zł miesięcznie (raport)

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gryfino
Skoro właściciele blogów i portali pozwalają się dumać za parę tysięcy, to nic dziwnego, że potrzeba więcej researcherów-handlowców, którzy znajdą ich w necie niż samych wydawców portali. Szanujcie się, ludzie, naprawdę, bez tych paru klocków w tym miesiącu wkrótce dostaniecie 10 razy więcej
2 2
odpowiedź
User
małe be
ależ już od dawna praca w mediach nie nobilituje. zwłaszcza finansowo. zewsząd słychać: lepiej na kasie.
5 0
odpowiedź
User
pavv
Co to za durnowate porównanie ilości marketingowców czy handlowców do ilości dziennikarz? W moim osiedlowym sklepie w sprzedaży jest więcej napojów niż mydła i jaki z tego wniosek???
0 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing