SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Stacje newsowe najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN24 z widownią miejską i z wysokimi dochodami, TVP Info śledzą mieszkańcy wsi z niskimi dochodami

Trzy główne stacje newsowe - TVN24, TVP Info i Polsat News - zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności notują wśród osób starszych. Kanał informacyjny Telewizji TVN cechuje się widownią miejską i z wysokimi dochodami, a antena TVP - widownią wiejską i z niskimi dochodami - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Article

W okresie od 1 stycznia do 10 października 2017 TVN24 oglądało średnio 54,74 proc. kobiet i 45,26 proc. mężczyzn. Struktura widowni tej stacji w podziale na płeć jest podobna do całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 55,68 proc. kobiet i 44,32 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Inaczej przedstawiają się wyniki dla TVP Info i Polsatu News - stacje te są chętniej oglądane przez mężczyzn. Widownia tych stacji stanowi odpowiednio 51,68 proc. i 56,37 proc. osób płci żeńskiej oraz 48,32 proc. i 43,63 proc. osób płci męskiej.

Wszystkie trzy analizowane stacje newsowe charakteryzują się bardzo niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych trzech stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17 i 18-19 wynoszą grubo poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie tych stacji w najmłodszych grupach wiekowych pokazuje również wskaźnik AFF, którego wartość waha się od 2 do 19. Dla porównania w całym rynku wskaźnik ten waha się od 34 do 63.

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie TVN24, TVP Info i Polsatem News stopniowo rośnie. Jest ono wysokie w najstarszych grupach wiekowych. Udział widowni tych stacji w grupach 50-54, 55-59 i 60-65 waha się od 5,4 proc. do 16,21 proc.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności stacje newsowe mają w grupie 65+. Widownia Polsatu News w tej grupie stanowi 33,44 proc. wszystkich widzów, TVN24 - 44,08 proc., a TVP Info - aż 52,19 proc.

- Od dawna wiadomo, że gros widowni stacji informacyjnych stanowią osoby z grup wiekowych 50+. Nie jest to dużym zaskoczeniem, gdyż wiadomo, że z wiekiem widzowie spędzają przed telewizorami coraz więcej czasu, a stacje informacyjne dzięki swojemu charakterowi (stale zmienny content) są w stanie na bieżąco dostarczać widzom „nowych wrażeń” - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

Również gdy spojrzymy na wskaźnik AFF, widzimy że wraz ze starszą grupą wiekową się on wydłuża wśród stacji newsowych. Wzrost tego indeksu rośnie również w całym rynku, ale w najstarszych grupach nie ma on aż tak wysokich wartości jak wśród stacji newsowych.

Reasumując, widownia całego rynku w młodszych grupach jest wyraźnie mniejsza, a w starszych grupach - wyższa. Z kolei stacje newsowe charakteryzują się jeszcze większymi odchyleniami - udziały młodych widzów są bardzo niskie, a starszych - bardzo wysokie. Gdy porównany między sobą wszystkie trzy analizowane stacje, to względnie najmłodszą widownię z nich ma Polsat News, najstarszą - TVP Info.

- Zaskakujące również nie jest to, że najstarszą widownię spośród stacji informacyjnych gromadzi TVP Info - 85 proc. widzów tej stacji to osoby w wieku 50+. Udział widowni 50+ w pozostałych dwóch stacjach informacyjnych również stanowi znakomitą większość w TVN24 jest to 78 proc., a w Polsat News - 73 proc. - analizuje ekspert.

Mniejsze dysproporcje oglądalności stacji newsowych względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Porównując wszystkie trzy stacje ze sobą, wynika, że TVN24 chętniej oglądają mieszkańcy miast, a w przypadku TVP Info i Polsatu News przeważa widownia wiejska i małomiasteczkowa.

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że dużą część widowni w przypadku TVP Info stanowią osoby z niskimi dochodami, a w przypadku TVN24 i Polsatu News - średnimi i wysokimi.

Gdy spojrzymy na AFF dla całego rynku, to widoczna jest zależność, że najchętniej telewizję oglądają osoby z niższymi dochodami, a czym wyższy dochód, tym zainteresowanie telewizją maleje.

- To na co warto zwrócić uwagę w przypadku tych stacji jednak to nie profil wiekowy widzów. Na uwagę zasługują przede wszystkim zmienne dotyczące miejsca zamieszkania oraz dochodu. Najbardziej miejską stacją oraz jednocześnie z największym udziałem widzów z wyższymi dochodami jest, co chyba nie jest zaskakujące, TVN24. Taki profil stacja zawdzięcza głównie kablowo-satelitarnej dystrybucji. Dzięki temu bardzo często ta stacja należy do stacji pierwszego wyboru w przypadku kampanii skierowanych do biznesu, czy bardziej zamożnych klientów - komentuje Zientek.

TVN24 dużo chętniej oglądają osoby z wykształceniem średnim i wyższym. W przypadku TVP Info i Polsatu News przeważają widzowie z wykształceniem podstawowym i średnim.

Ze względu na wykształcenie wszystkie trzy stacje najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN24 wysoki AFF notuje również wyższa kadra zarządzająca.

- Polsat News z racji „najmłodszego wieku” (stacja uruchomiona w 2008 roku) ciężko porównywać pod względem potencjału z pozostałymi dwoma. Z uwagi na to, że stacja na początku budowała swoją pozycję głównie w oparciu o platformę Cyfrowego Polsatu charakteryzuje się widzem z mniejszych miast i obszarów wiejskich. Jej obecność w cyfrowym nadawaniu naziemnym daje jej jednak ogromny potencjał, który w dłuższej perspektywie może zaowocować większymi udziałami. Zwłaszcza wśród młodszych widzów, co widać w profilu tej stacji (największy udział widowni poniżej 50 roku życia) - mówi ekspert z Codemedia.

Średni dobowy czas oglądania TVN24 wśród kobiet wynosi 11 min i 47 sekund, a wśród mężczyzn - 10 minut i 29 sekund. ATV kanału TVP Info wynosi odpowiednio 9 minut i 2 sekundy oraz 10 minut i 24 sekundy, a Polsatu News - 2 minuty i 31 sekund oraz 3 minuty i 30 sekund.

- Warto też zwrócić uwagę na udział w czasie oglądania w poszczególnych grupach wiekowych. To co się rzuca w oczy to oczywiście bardzo wysoki udział w grupach 65+ (w TVN i TVP prawie 8 proc.) oraz w grupach 50+ (w obu stacjach o 3-6 proc.). Jednak w przypadku TVN24 dosyć wysokie wartości możemy również zaobserwować w przedziałach 30-49. Oznacza to, że widzów z tych przedziałów również możemy znaleźć w tej stacji jednak, aby to zrobić precyzyjnie musielibyśmy bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym pasmom - komentuje group account director z Codemedia.

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.

ATV - średni czas oglądania danego programu bądź kanału telewizyjnego

Średni dobowy udział TVN24 w pierwszym półroczu br. wyniósł 4,29 proc., TVP Info - 3,52 proc., a Polsatu News - 1,14 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Stacje newsowe najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN24 z widownią miejską i z wysokimi dochodami, TVP Info śledzą mieszkańcy wsi z niskimi dochodami

38 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gość
nie dziwię się, że młodzi nie chcą zbytnio oglądać newsów :D

A tak swoją drogą to zajebisty artykuł. Brawo WM! :)
29 15
odpowiedź
User
Marek
Nie dziwi mnie dobra oglądalność Polsat News wśród młodych. Informacje na tym kanale nie są napastliwe. Nie jest to durna propaganda jak na TVP Info i nie jest to totalna negacja jak na TVN 24, jest miejsce na wyciągnięcie wniosków. TVP Info to lukier obficie wyrywany na działania obecnego rządu, a TVN24 zawsze leci ze szponami , co też ten straszny PiS znów zrobił. Ani jedna ani druga narracja jest dla młodych nieakceptowalna.
31 11
odpowiedź
User
poiuytrew
Tytuł super, ale to Polsat News na wsi jest najbardziej oglądany.
30 3
odpowiedź
User
Maria
Swoją drogą ciekawe, co by było gdyby Solorz w naziemnej odkodował Polsat News, gdyby widz na wsi miał równie łatwo techniczny dostęp do jakiegokolwiek innego punktu widzenia niż prezentuje reżimówka.
26 12
odpowiedź
User
Nik
Wyniki niezbyt miarodajne zważywszy na „cyfrowy Polsat w każdej wsi” i niedostępność tvn24 w stacjach naziemnych.
29 4
odpowiedź
User
marketer
Brawo za newsa - REWELACJA!!!

więcej prosimy takich analiz.
8 11
odpowiedź
User
wlad
lemingi w ciągłym szoku powtarzają oklepane banały, a tym czasem świat się zmienia.
19 16
odpowiedź
User
Jemioł
A jeszcze tylko dodam, że wszyscy głosujący na PIS to bezdomne, niewykształcone, debilowate i zawszone wsiochy.
Kiedy wreszcie ktoś was kopnie w dupę i przegoni stąd, kłamczuchy obrzydliwe?
22 15
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Obrazowa ale dość przewidywalna analiza.
Potwierdza tylko to, co wynika z analizy wyników wyborczych ogloszonych przez PKW oraz prac socjologicznych( Krzeminśnki, Malinowski, Stachowiak). Kiedy napisałem tutaj, że czytelnictwo, słuchalność i oglądalność jest znacznikiem immanentnym cech pisowskiego elektoratu, to " prawdziwi Polacy" darli tutaj na mnie ryja. Liczby są poza oceną. Ale paradoksalnie 51,13% widownia słabo wykształconych dezInfo jest...ratunkiem dla tej prostackiej tuby propagandowej. Wszak nikt myślący nie jest w stanie oglądać tej "krwawej paskami" tępej manipulacji. Jeśli dodać do tego emerytów- 65,03%, to kÓrski ma do myślenia. Pisowska propaganda NIE przebija się do myślących ludzi:)
Zresztą to symptomatyczne, że podobny "los" spotkał polityczną tv Trwam czy jadowity radiowęzeł Maryja - znikoma oglądalność/dłuchalność, zerowa opiniotwórczość, negatywna przewidywalność.
20 19
odpowiedź
User
zenua
lemingi w ciągłym szoku powtarzają oklepane banały, a tym czasem świat się zmienia.

A pelikany łykają propagandę TVPis!
20 20
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing
przesuń do góry