Starlink: 3,8 mld zł na reklamę w Polsce, 2 mld w telewizji

Z analizy Starlinka wynika, że w I połowie br. na reklamę w Polsce przeznaczono 3,8 mld zł, czyli 4,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Największe wzrosty budżetów reklamowych osiągnęły internet i kina, za to spadki zanotowały prasa i outdoor.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

3,809 mld zł - tyle dokładnie wynosi wartość polskiego rynku reklamowego w I połowie br. szacowana przez dom mediowy Starlink. To nieznacznie więcej niż w I półroczu rekordowego do tej pory 2008 roku, zatem można uznać, że branża wróciła do stanu sprzed kryzysu. W skali roku wydatki reklamowe od stycznia do czerwca br. były większe o 4,9 proc.

Największy wzrost inwestycji marketingowych rok do roku - dokładnie 23,2 proc., prawie do poziomu 600 mln zł - zanotowano w internecie. Przy czym na reklamę w wyszukiwarkach wydano o 35 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei wśród reklamodawców najbardziej - aż o 80 proc. - zwiększyły swoje budżety marketingowe firmy z sektora handlowego.

W I połowie br. wzrosty wydatków reklamowych nastąpiły też w kinach - o 9,1 proc. w skali roku, w radiu - o 5,7 proc., oraz w telewizji - o 4,1 proc. W kinach budżety marketingowe zwiększyły się zwłaszcza w II kwartale - o 18,5 proc. W radiu tegoroczny wzrost jest o wiele wyższy niż rok wcześniej, do czego najbardziej przyczynili się reklamodawcy z sektorów handlowego i finansowego.

Natomiast w telewizji wydatki reklamowe przekroczyły co prawda poziom 2 mld zł, ale jednocześnie zanotowały mniejszy wzrost niż w I półroczu ub.r. - wtedy zwiększyły się w skali roku o 7,8 proc. Zdaniem przedstawicieli Starlinka to spowolnienie wynika z większego udziału w rynku kanałów tematycznych - w których reklamy kosztują mniej - oraz przeniesienia sporej części budżetów telewizyjnych na miesiące, w których spoty są tańsze. Marketerzy mniej byli też zainteresowani sponsoringiem. Przy czym stacje telewizyjne wygenerowały znacznie więcej punktów GRP niż rok wcześniej - czyli reklam było ogółem więcej i miały one średnio lepszą oglądalność.

grafika

Z kolei mniej niż rok wcześniej wydano na reklamę w dziennikach (o 5,3 proc.), na outdoorze (o 5,2 proc.) i w magazynach (o 0,7 proc.). W opinii Starlinka te spadki biorą się z przenoszenia budżetów reklamowych do internetu i zwiększania wydatków na kampanię w telewizji. Przy czym o ile wydatki reklamowe w dziennikach zmniejszają się w równym tempie, o tyle spadki w magazynach i na outdoorze mocno wyhamowały w porównaniu do I połowy ub.r.

Do wzrostu wartości polskiego rynku reklamowego w minionym półroczu przyczyniły się przede wszystkim większe wydatki marketingowe firm z sektorów handlowego, finansowego, farmaceutycznego oraz odzieżowego. Wynika to z rosnącej konkurencji w tych branżach.

Marketerzy z sektora finansowego przeznaczyli na reklamy aż o 21,9 proc. więcej niż rok wcześniej. - Na rynku banków trwa zacięta walka o klientów, z naciskiem na takie produkty jak kredyty i konta. W I półroczu br. prowadzono wiele kampanii z udziałem gwiazd showbiznesu - wyjaśnia Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka. Finanse prześcignęły telekomunikację i farmaceutyki, stając się drugim sektorem pod względem wielkości wydatków reklamowych. Twarda walka konkurencyjna trwa również w branży handlowej, w której na wzrost reklam sieci dyskontowych w I kwartale br. szybko zareagowały super- i hipermarkety, też zwiększając swoje inwestycje marketingowe.

Z drugiej strony w minionym półroczu po raz pierwszy odnotowano znaczący spadek wydatków reklamowych branży FMCG - wynoszący dokładnie 6,3 proc. - Jest to związane z redukcją inwestycji kilku globalnych koncernów i ta tendencja może utrzymywać się w kolejnych miesiącach - komentuje Lidia Kacprzycka.

Starlink podtrzymuje swoją prognozę wzrostu polskiego rynku reklamowego w całym br. na poziomie ok. 5 proc. - Do tego wyniku powinny przyczynić się przede wszystkim zwiększone inwestycje w sektorach finansowym, handlowym, farmaceutycznym i telekomunikacyjnym - mówi Lidia Kacprzycka.

Przypomnijmy, że według prognoz innego domu mediowego, ZenithOptimedia Group, wartość polskiej reklamy zwiększy się w br. tylko o 2,4 proc., natomiast wzrost powyżej 5 proc. nastąpi dopiero w 2012 roku (więcej na ten temat).

Przedstawione przez Starlink dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT. Punktem wyjścia są dane monitoringowe (wartości brutto - przed rabatami, bez podatku VAT) dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media - bez telewizji) oraz AGB Nielsen Media Research (telewizja).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące