SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

E-sklepy przed świętami z różnymi strategiami cenowymi

W gorącym okresie ostatnich tygodni (24 listopada- 12 grudnia br.) wzrastały ceny zestawów VR, drobnego AGD oraz nieznacznie kosmetyków i perfum, które znajdują się na szczycie list ze świątecznymi prezentami. Z kolei, podobnie jak w ubiegłym roku, taniały m.in. telewizory oraz konsole - wynika z analizy Deloitte i Dealavo.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Z międzynarodowego badania Deloitte "Zakupy świąteczne 2017", analizującego świąteczne zwyczaje konsumentów, wynika, że 23 proc. Polaków deklarowało, że prezenty kupi już w listopadzie, a 39 proc. miało wybrać się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. To o kilka pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Do ostatnich dni przed świętami z zakupem prezentów zamierza czekać 21 proc. Polaków, czyli o 6 pkt. proc. mniej niż w 2016 r.

- Ponad połowa ankietowanych powiedziała, że jeżeli nie znajdzie prezentu w sklepie stacjonarnym, będzie go szukać on-line. Nasza ubiegłoroczna analiza pokazała, że klienci, którzy decydują się na ten rodzaj zakupów, muszą liczyć się z tym, że sprzedawcy w sposób elastyczny, ale jednocześnie nieprzewidywalny podchodzą do swoich strategii cenowych. Podobnie jest również w tym roku - stwierdziła Magdalena Jończak, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich, partner w dziale konsultingu Deloitte.

W ramach "Świątecznego barometru cenowego" eksperci Deloitte przeanalizowali łącznie ok. 4 tys. cen produktów, które najczęściej wybieramy na prezenty dla najbliższych. We wtorek 12 grudnia br. cena 53,3 proc. z nich w porównaniu do Black Friday (24 listopada br.) nie zmieniła się. Z kolei w przypadku 1/4 (25,8 proc.) analizowanych cen zanotowano wzrost, a w przypadku 20,9 proc. - spadek.

I tak np. w przypadku 7 na 10 zestawów VR cena wzrosła. Ciekawy był przypadek okularów LG 360 VR, których cena 12 grudnia w jednym ze sklepów wynosiła 99 zł, a w innym aż 1680,18 zł.

- To pokazuje, że strategie cenowe sprzedawców są naprawdę różne. Część z nich obniża cenę, m.in. po to, by znaleźć się na wysokiej pozycji w porównywarkach cenowych, a te są źródłem inspiracji prezentowych dla prawie 40 proc. Polaków. Najpopularniejsze porównywarki są także bardzo dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach, które są dla nas podstawowym źródłem wiedzy o bożonarodzeniowych upominkach - powiedział Mariusz Chmurzyński, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

W przypadku drobnego AGD porównanie tegorocznych cen od 24 listopada do 12 grudnia pokazuje, że cena 9 z 11 analizowanych produktów wzrosła, ale podwyżki wyniosły maksymalnie 5,4 proc. W przypadku kosmetyków i perfum ceny są bardzo stabilne i nie ulegają większym wahnięciom. A co z grami komputerowymi? Jeden z najbardziej przecenionych produktów w czasie Black Friday, czyli gra Titalfall 2 (PC) podrożała średnio o 45,2 proc. Z kolei ceny takich gier jak Wolfenstein II: The New Colossus (PC), Dishonored 2 (PS 4) czy Star Wars: Battlefront II (PC), mocno spadły. W przypadku konsol 9 na 12 produktów miało obniżone ceny. Podobnie było w przypadku telewizorów (8 na 12). W kategorii smartfonów ceny 5 produktów wzrosły, a 7 spadły.

Jak pokazuje badanie Polacy chcą podarować najbliższym przede wszystkim książki, perfumy i kosmetyki, a dzieciom zabawki. Tymczasem w tych kategoriach w analizowanym okresie zdarzały się różnice w cenach sięgające ponad 100 proc. Dotyczyło to 33 ze 156 analizowanych produktów, w tym 6 z 10 tytułów książek, 5 z 12 typów zabawek oraz 4 z 10 produktów w kategorii perfumy i kosmetyki.

A które produkty najmocniej straciły na wartości, porównując rok do roku (12 grudnia 2016 i 2017 r.)? Wszystkie gry potaniały o średnio 30 proc. Podobnie stało się w przypadku telewizorów i smartfonów, których ceny spadły o średnio 16,5 proc. Wyjątkiem był iPhone 5S 16 GB, którego cena minimalna wzrosła o 6,2 proc. W kategorii perfum połowa z analizowanych zapachów podrożała w stosunku do 2016 r.

Eksperci Deloitte porównali ceny z 12 grudnia 2016 r. także z cenami z 16 stycznia 2017 r. (porównano ceny minimalne). "Jeśli decydujemy się na drobne prezenty, to śmiało możemy kupić je już pod choinkę, bo różnice nie powinny być znaczne, ale jeśli planujemy sprezentować sobie lub rodzinie droższy produkt typu smartfon albo telewizor, to warto poczekać, bo można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych." - stwierdził Krzysztof Boś, starszy konsultant w dziale konsultingu Deloitte. W przypadku 9 z 10 telewizorów w styczniu ich ceny były niższe niż w grudniu, a w kategorii smartfonów obniżki dotyczyły 7 z 10 analizowanych modeli.

Dołącz do dyskusji: E-sklepy przed świętami z różnymi strategiami cenowymi

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl