Telewizja Polska przygotuje zasady pracy nad autorskimi formatami

Działająca w strukturach Telewizji Polskiej agencja produkcji teatralnej i filmowej przygotowuje strategię pracy nad autorskimi projektami programów i seriali, które będą realizowane przez nadawcę - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Łukasz Brzezicki
Łukasz Brzezicki
Udostępnij artykuł:

O tym, że TVP zmieni zasady współpracy z producentami zewnętrznymi informowaliśmy w ubiegłym tygodniu. Telewizja Polska chce organizować konkursy na konkretne projekty lub zapraszać podmioty do współpracy przy własnych pomysłach.

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, w ramach powołanej niedawno agencji produkcji teatralnej i filmowej Telewizji Polskiej powstał zespół, który ma zdefiniować jej kompetencje na nowo. Zespół składa się z szefa agencji Wojciecha Hoflika oraz dyrektorów dwóch głównych anten Jana Pawlickiego z TVP1 i Macieja Chmiela z TVP2. Mają oni ustalić, w jaki sposób telewizja publiczna powinna pracować nad nowymi pomysłami i autorskimi projektami.

- Przez ostatnie lata producent zewnętrzny przychodził do TVP z pomysłem, który był potem akceptowany, redagowany, budżetowany i realizowany. Rozważamy teraz model, w którym w ramach telewizji publicznej powstawać mają od podstaw koncepcje nowych seriali i programów. Ureguluje to prawa autorskie i pozwali obracać pomysłami we własnym zakresie - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Chmiel, dyrektor TVP2.

Chmiel, który pracuje nad koncepcją realizacji autorskich formatów, podkreśla, że Telewizja Polska powinna szukać nowych pomysłów, realizować je, a potem sprzedawać za granicę.

- Żeby powstawały seriale, którymi jesteśmy w stanie najpierw zainteresować widza polskiego, które opakujemy w formę atrakcyjną dla widza spoza Polski i sprzedamy na zewnątrz jako całość, a nie format. Sukces seriali południowoamerykańskich, tureckich czy koreańskich pokazuje, że ta droga jest możliwa - zauważa szef Dwójki. Jako przykład warto podać serial „Wielkie stulecie” z Turcji, który emitowano w ponad 50 krajach. W Polsce turecka produkcja jest hitem TVP1.

Zdaniem Macieja Chmiela, w skali budżetu całej spółki koszty pozyskania twórców, zatrudnienia oraz zatrzymania ich przy realizowanych projektach będą niezauważalne i nie spowodują destabilizacji finansowej TVP.

- Proponowany przez nas model polega także na zmianie paradygmatu, który rządzi kontaktem z producentami zewnętrznymi. Nie chciałbym utrwalać pewnej oligarchicznej struktury, bo jest kilku producentów, którzy zdominowali rynek. Nie chodzi też o niszczenie rynku - zaznacza Maciej Chmiel.- Myślę jednak, że przydałoby się odświeżenie oferty producentów, którzy z różnych powodów do tej pory nie mogli przebić się do TVP ze swoimi projektami. Dopuszczenie do stołu mniejszych podmiotów z pomysłami, ale bez tak wielkiej siły finansowej za sobą, może zamieszać i na pewno zwiększy konkurencyjność - dodaje.

Przypomnijmy, że w styczniu na spotkaniu z pracownikami prezes Jacek Kurski zapowiedział, że produkcja audycji powinna wrócić do Telewizji Polskiej, tzn. odbywać się w studiach i na sprzęcie nadawcy, żeby pracownicy mogli na tym zarabiać.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online