SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja Polska straciła na mundialu

Średnio 3 mln osób oglądało na głównych antenach TVP tegoroczne Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. To nieco mniej niż cztery lata temu śledziło mundial w RPA, ale zdecydowanie większą widownią cieszył się finał. Wzrosły wpływy z reklam, ale impreza była deficytowa dla TVP.

Oglądalność 64 meczów tegorocznego mundialu pokazanych na antenie TVP1 lub TVP2 wyniosła średnio 2,97 mln widzów, co zapewniło im 28,89 proc. udziału w grupie 4+ i 31,81 proc. w grupie 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Same spotkania transmitowane w Jedynce przyciągnęły przed ekrany 3,36 mln widzów, a te pokazywane przez Dwójkę - 2,56 mln osób. Zdecydowaną większość meczów równolegle z głównymi antenami pokazywał też kanał TVP Sport, gdzie spotkania śledziło 195 tys. widzów, a jego udział w czasie ich emisji wynosił odpowiednio 1,90 proc. i 2,10 proc.

Średnia widownia mundialu

Widownia meczów MŚ w Brazylii

Wszyscy 4+

16-49

Stacja

AMR

SHR %

SHR %

TVP1

3 358 933

31,28%

34,45%

TVP2

2 559 327

26,13%

28,49%

TVP1/TVP2

2 970 692

28,89%

31,81%

Wirtualnemedia.pl

TVP Sport

195 001

1,90%

2,10%


Tegoroczny mundial gromadził nieco mniejszą widownią niż transmitowane cztery lata Mistrzostwa Świata, które odbywały się w Republice Południowej Afryki. Spotkania w TVP1 i TVP2 oglądało wówczas przeciętnie 3,13 mln osób przy udziale na poziomie 31,08 proc. w grupie 4+ i 33,10 proc. w 16-49, zaś w kanale sportowym TVP mecze śledziło 180 tys. widzów (więcej na ten temat).

Największą popularnością podczas piłkarskiej imprezy w Brazylii cieszył się mecz finałowy, w którym Niemcy pokonali Argentynę 1:0. Spotkanie to w niedzielę 13 lipca br. w TVP1 i TVP Sport obejrzało 10,49 mln widzów przy udziale na poziomie 66,20 proc. Finał poprzedniego mundialu - mecz Hiszpania-Holandia - nie zgromadził tak dużej widowni. W TVP1 i TVP Sport śledziło go łącznie 8,84 mln osób, a udział obu stacji w rynku wyniósł 62,1 proc.

Drugie miejsce podczas tegorocznego mundialu zajął pierwszy półfinał, w którym Niemcy rozgromili drużynę Brazylii 7:1 (6,78 mln widzów), na podium trafił też mecz o trzecie miejsce Holandia-Brazylia (zakończył się wynikiem 3:0 i miał 5,96 mln oglądających).

Dane mecz po meczu

Data

Godz.

Mecz

Wynik

Stacja

AMR

SHR%

RCH

Grupa A

12-06-2014

22:00

Brazylia-Chorwacja

3:1

TVP1/TVP Sport

5 387 963

46,45%

9 585 925

13-06-2014

18:00

Meksyk-Kamerun

1:0

TVP2/TVP Sport

2 707 114

24,18%

6 366 769

17-06-2014

21:00

Brazylia -Meksyk

0:0

TVP1/TVP Sport

5 073 383

36,90%

9 266 424

19-06-2014

00:00

Kamerun-Chorwacja

0:4

TVP1/TVP Sport

1 403 043

28,81%

3 343 920

23-06-2014

22:00

Kamerun-Brazylia

1:4

TVP2

1 633 506

14,45%

6 197 670

23-06-2014

22:00

Chorwacja Meksyk

1:3

TVP1

2 333 274

20,64%

6 823 978

Grupa B

13-06-2014

21:00

Hiszpania-Holandia

1:5

TVP1/TVP Sport

5 130 772

36,41%

9 721 373

14-06-2014

00:00

Chile-Australia

3:1

TVP2/TVP Sport

1 196 270

27,53%

2 694 895

18-06-2014

18:00

Australia-Holandia

2:3

TVP2/TVP Sport

2 726 372

31,79%

5 410 778

18-06-2014

21:00

Hiszpania-Chile

0:2

TVP1/TVP Sport

5 007 917

37,39%

9 310 891

23-06-2014

18:00

Australia-Hiszpania

0:3

TVP2

948 001

9,09%

5 200 067

23-06-2014

18:00

Holandia-Chile

2:0

TVP1

2 251 958

21,58%

6 909 538

Grupa C

14-06-2014

18:00

Kolumbia-Grecja

3:0

TVP2/TVP Sport

2 616 636

23,98%

5 942 799

14-06-2014

03:00

Wybrzeże Kości Słoniowej-
Japonia

2:1

TVP1/TVP Sport

265 356

23,35%

630 985

19-06-2014

18:00

Kolumbia-
Wybrzeże Kości Słoniowej

2:1

TVP2/TVP Sport

2 958 981

24,45%

6 812 100

20-06-2014

00:00

Japonia-Grecja

0:0

TVP2/TVP Sport

835 788

21,38%

2 081 858

24-06-2014

22:00

Japonia-Kolumbia

1:4

TVP2

909 683

8,70%

5 033 265

24-06-2014

22:00

Grecja-Wybrzeże Kości Południowej

2:1

TVP1

2 323 438

22,23%

6 652 312

Grupa D

14-06-2014

21:00

Urugwaj-Kostaryka

1:3

TVP1/TVP Sport

3 621 413

26,89%

7 785 189

15-06-2014

00:00

Anglia-Włochy

1:2

TVP2/TVP Sport

2 218 235

40,30%

3 992 203

19-06-2014

21:00

Urugwaj-Anglia

2:1

TVP1/TVP Sport

5 375 509

35,85%

9 851 407

20-06-2014

18:00

Włochy-Kostaryka

0:1

TVP2/TVP Sport

3 448 405

31,67%

6 948 558

24-06-2014

18:00

Włochy-Urugwaj

0:1

TVP2

2 323 925

21,84%

6 116 482

24-06-2014

18:00

Kostaryka-Anglia

0:0

TVP1

1 026 677

9,65%

6 132 063

Grupa E

15-06-2014

18:00

Szwajcaria-Ekwador

2:1

TVP2/TVP Sport

2 842 178

22,38%

6 779 269

15-06-2014

21:00

Francja-Honduras

3:0

TVP1/TVP Sport

3 732 739

25,54%

9 196 839

20-06-2014

21:00

Szwajcaria-Francja

2:5

TVP1/TVP Sport

3 652 598

26,84%

8 905 647

21-06-2014

00:00

Honduras-Ekwador

1:2

TVP1/TVP Sport

1 004 941

24,67%

2 558 322

25-06-2014

22:00

Honduras-Szwajcaria

0:3

TVP2

574 034

5,54%

4 494 417

25-06-2014

22:00

Ekwador-Francja

0:0

TVP1

2 195 569

21,19%

6 155 004

Grupa F

16-06-2014

00:00

Argentyna-Bośnia i Hercegowina

2:1

TVP2/TVP Sport

1 154 673

29,26%

2 351 371

16-06-2014

21:00

Iran-Nigeria

0:0

TVP1/TVP Sport

3 140 300

23,01%

7 649 000

21-06-2014

18:00

Argentyna-Iran

1:0

TVP2/TVP Sport

3 358 326

30,65%

6 634 298

22-06-2014

00:00

Nigieria-Bośnia i Hercegowina

1:0

TVP2/TVP Sport

1 086 564

20,96%

2 772 940

25-06-2014

18:00

Nigeria-Argentyna

2:3

TVP2

2 383 490

21,49%

6 457 185

25-06-2014

18:00

Bośnia i Hercegowina-Iran

3:1

TVP1

700 125

6,31%

5 752 361

Grupa G

16-06-2014

18:00

Niemcy-Portugalia

4:0

TVP2/TVP Sport

3 733 835

36,29%

7 387 158

17-06-2014

00:00

Ghana-USA

1:2

TVP1/TVP Sport

955 465

28,06%

2 092 834

21-06-2014

21:00

Niemcy-Ghana

2:2

TVP1/TVP Sport

4 907 900

35,59%

9 017 809

23-06-2014

00:00

USA-Portugalia

2:2

TVP1/TVP Sport

1 342 563

33,88%

2 525 962

26-06-2014

18:00

USA-Niemcy

0:1

TVP2

1 762 996

16,93%

5 936 862

26-06-2014

18:00

Portugalia-Ghana

2:1

TVP1

1 978 938

19,01%

7 059 538

Grupa H

17-06-2014

18:00

Belgia-Algieria

2:1

TVP2/TVP Sport

2 525 091

25,64%

5 863 813

18-06-2014

00:00

Rosja-Korea Południowa

1:1

TVP2/TVP Sport

902 726

26,23%

2 025 732

22-06-2014

18:00

Belgia-Rosja

1:0

TVP2/TVP Sport

3 587 584

27,33%

7 623 332

22-06-2014

21:00

Korea Południowa-Algieria

2:4

TVP1/TVP Sport

3 517 502

23,75%

8 854 113

26-06-2014

22:00

Korea Południowa-Belgia

0:1

TVP2

799 709

7,65%

4 747 246

26-06-2014

22:00

Algieria-Rosja

1:1

TVP1

2 189 553

20,96%

6 141 019

Wirtualnemedia.pl

Data

Godz.

Mecz

Wynik

Stacja

AMR

SHR%

RCH

1/8 finału

28-06-2014

18:00

Brazylia-Chile

3:2

TVP2/TVP Sport

4 200 108

39,13%

8 852 728

28-06-2014

22:00

Kolumbi-Urugwaj

2:0

TVP1/ TVP Sport

3 242 899

29,30%

6 768 917

29-06-2014

18:00

Holandia0Meksyk

2:1

TVP2/TVP Sport

4 185 463

34,62%

8 429 799

29-06-2014

22:00

Kostaryka-Grecja

5:3

TVP1/ TVP Sport

3 150 057

34,49%

7 641 084

30-06-2014

18:00

Francja-Nigeria

2:0

TVP2/TVP Sport

3 995 618

32,12%

7 405 323

30-06-2014

22:00

Niemcy-Algieria

2:1

TVP1/ TVP Sport

4 246 423

40,61%

8 367 047

01-07-2014

18:00

Argentyna-Szwajcaria

1:0

TVP2/TVP Sport

3 710 410

33,27%

8 053 096

01-07-2014

22:00

Belgia-USA

2:1

TVP1/ TVP Sport

3 549 852

35,74%

8 193 508

1/4 finału

Data

Godz.

Mecz

Wynik

Stacja

AMR

SHR%

RCH

04-07-2014

18:00

Francja-Niemcy

0:1

TVP2/TVP Sport

3 991 502

40,86%

7 320 475

04-07-2014

22:00

Belgia-Kolumbia

2:1

TVP1/TVP Sport

4 739 056

39,74%

8 973 588

05-07-2014

18:00

Argentyna-Belgia

1:0

TVP2/TVP Sport

3 527 340

37,93%

6 506 464

05-07-2014

22:00

Holandia-Kostaryka

4:3

TVP1/TVP Sport

4 076 779

41,10%

8 177 648

1/2 finału

08-07-2014

22:00

Brazylia-Niemcy

1:7

TVP2/TVP Sport

6 780 695

53,44%

10 956 446

09-07-2014

22:00

Holandia-Argentyna

2:4

TVP1/ TVP Sport

5 876 098

54,56%

11 006 508

Mecz o 3. miejsce

12-07-2014

22:00

Brazylia-Holandia

0:3

TVP2/TVP Sport

5 964 798

49,86%

10 335 563

Finał

13-07-2014

21:00

Niemcy-Argentyna

1:0

TVP1/ TVP Sport

10 494 715

66,20%

15 847 923


Poza telewizją Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii można było też śledzić w sieci - na stronie internetowej sport.tvp.pl i poprzez aplikację mobilną TVP Stream. Transmisje 64 meczów na komputerach i urządzeniach mobilnych miały 5,5 mln odtworzeń. Rekordowy wynik odnotował mecz finałowy, który był odtwarzany 457 tys. razy przez blisko 200 tys. użytkowników.

- W czasie piłkarskich mistrzostw świata mecze emitowane na stronie internetowej TVP i w aplikacji mobilnej odnotowywały średnio 100 tys. odtworzeń - mówi Leszek Jarosz, redaktor naczelny sport.tvp.pl.  - W sumie wszystkie materiały wideo z mundialu na stronie sport.tvp.pl oglądane były ponad 16 mln razy, serwis odwiedziło 6,5 mln unikalnych użytkowników - dodaje.

Topowe mecze w sieci

Najchętnej oglądane spotkania na sport.tvp.pl i w TVP Stream

Data

Mecz

Odtworzenia

13.07.2014

Niemcy-Argentyna

457 787

09.07.2014

Holandia-Argentyna

370 917

08.07.2014

Brazylia-Niemcy

338 606

30.06.2014

Niemcy-Algieria

200470

04.07.2014

Francja-Niemcy

194181

12.07.2014

Brazylia-Holandia

191 487

17.06.2014

Brazylia-Meksyk

187 768

1.07.2014

Belgia-USA

155544

28.06.2014

Brazylia-Chile

148989

21.06.2014

Niemcy-Ghana

147 157


Dane telemetryczne pokazują, że mecze Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Brazylii w telewizji śledzili głównie mężczyźni, widzowie po 50. roku życia oraz mieszkańcy największych miast i wsi.

Łączne wpływy reklamowe ze spotkań mundialu transmitowanych w TVP 1, TVP 2 i TVP Sport wyniosły 153,8 mln zł, a najwięcej na reklamy wydały Carlsberg, Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska. Cztery lata temu przychody TVP z reklam emitowanych przy meczach MŚ były niższe i wyniosły 126 mln zł. To jednak tylko dane cennikowe netto, nie uwzględniające rabatów.

Top reklamodawcy

Korporacja

Wydatki

CARLSBERG BREWERIES

12 059 590

GRUPA ZYWIEC SA

11 472 010

KOMPANIA PIWOWARSKA

8 080 804

PROCTER & GAMBLE

7 988 638

COCA COLA

7 822 150

 

Telewizja Polska nie ujawnia realnych wpływów, nie podaje też jakie były koszty pokazywania imprezy. - Ze sprzedaży reklam jesteśmy zadowoleni - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP. - Ze względu na budowę cennika i liczbę zaangażowanych reklamodawców estymacje oglądalności były trafione. Ceny pomimo, że były wysokie, dzięki oglądalności były konkurencyjne i atrakcyjne - podkreśla Rakowiecki.

Jeszcze bardziej TVP jest zadowolona ze sponsoringu, na który przy meczach mundialu zdecydowało się 18 reklamodawców. Jak informuje rzecznik, najwięcej na tę formę promocji wydały takie firmy jak Coca-Cola, Procter & Gamble, BZ WBK, Carlsberg i Oshee.

Jednak mimo tak dużego zainteresowania reklamodawców mundialem, impreza była dla Telewizji Polskiej deficytowa. Spółka nie podaje jednak, ile na niej straciła.

Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska straciła na mundialu

39 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ŁM
Fascynujące! Jak widać po raz kolejny, obecny zarząd TVP ma rzadko spotykaną umiejętność zamieniania złota w g***o. To chyba jedyny przedstawiciel mediów w Polsce, który nie potrafi zarobić na żadnej transmisji sportowej, bez względu na to jakiej dyscypliny emisja dotyczy, ile wydano na zakup praw oraz bez względu na ilość sponsorów oraz oglądalność. Niesamowite, dziw, że jeszcze istnieją i funkcjonują, skoro ciągle są na minusie, tym bardziej, że akurat sport to najlepszy "lep" na widownię.
odpowiedź
User
lulu
To można zmienić zarząd. Taką mam koncepcję..
odpowiedź
User
wm
@LM
Problem jest taki, że na niektórych transmisjach nie da się zarobić, bo choćbyś i pół godzinne reklamy w trakcie piętnastominutowej przerwy puszczał, to nie spłacisz w ten sposób horrendalnych cen licencyjnych. A TVP jako publiczny nadawca nie może sobie pozwolić na niekupienie transmisji Igrzysk Olimpijskich albo Mundialu, bo dopiero wtedy podniósłby się raban. FIFA czy inny MKOl o tym doskonale wiedzą i mogą żądać każdej ceny za "swoje" produkcje. Komercyjni nadawcy mogą się na takie ceny wypiąć (Eurosport nie kupujący IO w Soczi), ale biada publicznemu nadawcy, który to zrobi. Potem pozostaje już tylko walka o minimalizowanie strat a nie o zarobek.
odpowiedź