WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Internet i marketing mobilny: wydarzenia i trendy 2017 roku, prognozy na 2018

Tomasz Jażdżyński: Gremi Media ma zmaksymalizować rentowność, w internecie i płatne treści, i reklamy

2017-12-22 A A A KOMENTARZE: 10 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Tomasz Jażdżyński, nowy prezes Gremi Media (wydającej m.in. „Rzeczpospolitą” i „Parkiet”), zapowiada, że w internecie firma zamierza zarabiać nie tylko na płatnych treściach, lecz nadal na reklamach. - Wprowadzanie znaczących zmian musi być poprzedzone gruntowną analizą potencjału spółki. Startujemy z dobrej pozycji - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Tomasz Jażdżyński Tomasz Jażdżyński

Na funkcję prezesa Gremi Media Tomasz Jażdżyński został powołany w środę przez radę nadzorczą, której członkiem był od połowy br. Jako prezes zastąpił Dariusza Bąka.

Przed Jażdżyńskim postawiono zadanie, żeby w ciągu trzech lat minimum 50 proc. wpływów Gremi Media pochodziło z segmentu cyfrowego. - Najważniejsze co nas teraz czeka to trzy fundamentalne wyzwania dla naszej grupy: digital, digital i digital. W tym obszarze pan Tomasz Jażdżyński jest jedną z najbardziej kompetentnych osób w Polsce, co udowodnił w spółkach, które współtworzył i które odniosły duży sukces rynkowy - stwierdził Grzegorz Hajdarowicz, szef rady nadzorczej spółki i jej pośrednio jej większościowy akcjonariusz (poprzez spółkę KCI, w której ma większość akcji).

Jażdżyński w przeszłości był dwukrotnie prezesem Grupy Interia, pełnił też taką funkcję w Bankierze. Ostatnio przez ponad pięć lat był związany z Grupą Naspers, w której zarządzał podmiotami mediowymi i komunikacyjnymi, przede wszystkim Grupą Bankier.pl i platformą GG, które Naspers sprzedał w 2015 roku.

„Rzeczpospolita” i „Parkiet” mają dalej zarabiać z reklam internetowych

Jak obecnie wygląda struktura wpływów Gremi Media? Szczegółowe dane firma ujawniła w raporcie opublikowanym ponad miesiąc temu przed debiutem na rynku giełdowym NewConnect. W ub.r. z segmentu cyfrowego pochodziło 24 proc. przychodów spółki, a w pierwszej połowie br. - już 33 proc. Natomiast udział wpływów z wydawnictw drukowanych (głównie papierowych wersji „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) zmalał z 62 do 54 proc.

W internecie firma zarabia głównie na płatnych treściach - w pierwszej połowie br. przychody z nich wyniosły 12,63 mln zł (wobec 9,5 mln zł rok wcześniej) i stanowiły 24 proc. wszystkich wpływów (po wzroście o 6 pkt proc. w skali roku). Wpływy reklam internetowych zanotowały podobny wzrost procentowy (o ponad 30 proc.), ale znacznie niższy wolumenowo - z 2,3 do 3,1 mln zł.

Czy zatem wydawca chce się skupić na rozwoju płatnych produktów, a nie zwiększaniu zasięgów w internecie? - Nie można być w tej sprawie dogmatykiem. W dzisiejszych czasach firmy takie jak Gremi Media nie są w stanie rozwijać się tylko w oparciu o reklamę lub tylko płatne produkty - to musi być połączenie tych dwóch rzeczy. Tylko wówczas jesteśmy w stanie zmaksymalizować rentowność - odpowiada Tomasz Jażdżyński portalowi Wirtualnemedia.pl.

W serwisach „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” trzeba zapłacić za większość treści specjalistycznych, ale wiele krótszych tekstów informacyjnych jest dostępne za darmo. Wydawca nie wprowadził na razie tak restrykcyjnego paywalla, na jaki zdecydowała się chociażby „Gazeta Wyborcza”, w której serwisach można przeczytać bezpłatnie najwyżej 10 tekstów w miesiącu.

Czy takie rozwiązanie jest w planach Gremi Media? - Jest jeszcze za wcześnie na takie decyzje. W dłuższej perspektywie będziemy tworzyć strukturę produktów ukierunkowaną na maksymalizację zysków, ale tak by jednocześnie nie ograniczać przesadnie zasięgu naszych witryn - stwierdza nowy prezes firmy.

„Cen dzienników nie można podnosić w nieskończoność”

Z kolei w segmencie papierowym Gremi Media podobnie jak większość wydawców dzienników notuje znaczące spadki. Dużo mocniej niż przychody ze sprzedaży maleją wpływy reklamowe, które są też od nich dużo niższe.

W pierwszej połowie br. Gremi Media z reklam prasowych miała 8,15 mln zł (wobec 10,92 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 25,4 proc.). Wpływy z prenumeraty zmalały z 14,63 do 13,3 mln zł (czyli o 8,4 proc.), a ze sprzedaży kioskowej - z 4,87 do 4,46 mln zł (o 8,3 proc.).

W takiej sytuacji niektórzy wydawcy decydują się na znaczące podwyżki cen swoich dzienników. Robi tak m.in. Agora - większość wydań „Gazety Wyborczej” podrożała w październiku ub.r., a z początkiem przyszłego roku wzrośnie cena wydań z trzech dni.

- Podwyższanie cen egzemplarzowych jest w ostatnim czasie powszechną praktyką. Oczywiście zmniejsza to dynamikę spadku przychodów, ale takiej polityki nie można stosować w nieskończoność. My musimy zachować ostrożność i zadbać przede wszystkim o optymalny stosunek jakości do ceny - komentuje Tomasz Jażdżyński.

- Pamiętajmy o tym, że media internetowe wygrywają wprawdzie z mediami tradycyjnymi szybkością i dostosowaniem do potrzeb użytkownika, ale tradycyjni wydawcy mają jednak po swojej stronie takie atuty, jak siła, wiarygodność i jakość marki. Trzeba zachować równowagę - podkreśla.

Nowa strategia Gremi Media po analizie potencjału firmy

Jażdżyński nie planuje szybko dużych zmian w Gremi Media. - Jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie na mówienie o szczegółach strategii, którą chcemy wdrożyć w spółce. Wprowadzanie znaczących zmian musi być poprzedzone gruntowną analizą potencjału spółki - zaznacza.

- Startujemy z dobrej pozycji - Gremi Media ma ugruntowaną pozycję na rynku medialnym, jesteśmy wszechstronnym dostawcą produktów i usług dla coraz bardziej wymagających użytkowników i jesteśmy gotowi na daleko idący rozwój kanałów cyfrowych. Jedno jest na tę chwilę pewne: osobiście przejmuję nadzór nad działami, zajmującymi się nowymi technologiami, cyfryzacją itp. - zapowiada nowy prezes firmy.

Gremi Media oprócz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” (oraz ich serwisów internetowych) wydaje miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także realizuje inne projekty wydawnicze oraz działa w kilku innych segmentach (przede wszystkim eventów biznesowych i public relations). Do grupy kapitałowej należy też kilka mniejszych spółek, a także większościowe udziały w spółkach E-Kiosk i ComPress oraz mniejszościowe w MMConferences.

W związku z debiutem giełdowym 19,9 proc. akcji Gremi Media został sprzedane przez KCI: w sierpniu br. 14,6 proc. akcji za 36,66 mln zł nabyła grupa inwestorów, m.in. fundusz North Base Media i spółka głównego udziałowca Ruchu, a pod koniec listopada North Base Media za 11,02 mln zł dokupił 4,39 proc. akcji.

W trzech kwartałach br. Gremi Media zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 1,9 proc. do 76,74 mln zł i 411 tys. zł zysku netto (wobec 8 tys. zł zysku rok wcześniej).

Autor: tw

Wiecej informacji: Tomasz Jażdżyński, Gremi Media, Rzeczpospolita, płatne treści, reklama internetowa, reklama prasowa

Komentarze (10) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia