SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tracą duże stacje, zyskują mniejsze kanały. Dlaczego?

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. łączny udział czterech najpopularniejszych kanałów  spadł o niemal 4 pkt. proc. w porównaniu do ub.r. Zyskały za to mniejsze stacje, które mają większy zasięg dzięki naziemnej tv cyfrowej.

Liderem oglądalności telewizji w pierwszych trzech kwartałach br. była TVP1 z udziałem na poziomie 15,95 proc. Udział publicznej Jedynki względem analogicznego okresu ub.r. zmalał jednak aż o 10,2 proc. - najbardziej w czołówce.

Na pozycję wicelidera z trzeciej awansował Polsat, notując udział na poziomie 14,04 proc. po spadku o 1,8 proc. Dalej uplasowały się TVN (13,72 proc.; spadek o 6,5 proc.) i TVP2 (12,66 proc., - 5,4 proc.). Łączny udział stacji tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 60,13 proc. do 56,38 proc., czyli o 3,75 pkt proc. - wynika z danych Nielsen Audience Meausrement dla portalu Wirtualnemedia.pl.

- Dane te wskazują na kontynuację wyraźnie widocznego od lat trendu słabnącej pozycji dużych kanałów ogólnopolskich i rosnących bardzo mocno w siłę małych kanałów tematycznych, zapewniających widzowi konkretny kontent - mówi Wirtualnemedia.pl Bartosz Kuczyński, TV supervisor w domu mediowym OMD.

Jak podkreśla Kuczyński, od 2010 roku skumulowane udziały kanałów tematycznych są najwyższe na przestrzeni każdego z miesięcy w roku, natomiast w 2012 po raz pierwszy nie mieliśmy do czynienia ze spadkiem tych udziałów w miesiącach marzec-maj (w porównaniu do okresu styczeń-luty), a więc w okresie, gdy w dużych kanałach emitowane są premierowe odcinki wszystkich topowych formatów.

- Główne przyczyny tej sytuacji są dwie - dodaje Bartosz Kuczyński. Chodzi o słabszy pogramming dużych stacji, wynikający z mniejszych środków na zakup czy na produkcje formatów oraz o postępującą cyfryzację, która daje widzom dostęp do większej liczby kanałów.

Spore wzrosty w pierwszych trzech kwartałach br. zanotowały właśnie kanały, które dzięki cyfryzacji, zyskały ogólnopolski zasięg. Najbardziej wśród 10 topowych stacji zyskała telewizja TVN7, którego udział poszedł do góry aż o 36,42 proc. do 2,36 proc. Sporym wzrostem (o 14,67 proc.) może pochwalić się też TV Puls (jej udział wyniósł 2,11 proc.).

 Wszyscy 4+
1.01.2012 - 30.09.20121.01.2011 - 30.09.2011
StacjaAMRSHR %AMRSHR %
TVP1943 33815,96%1 043 72817,77%
Polsat829 81814,04%839 65914,30%
TVN810 63113,72%862 29614,68%
TVP2748 44612,66%785 76313,38%
TVP INFO237 0474,01%257 5954,39%
TVN24183 0493,10%186 1783,17%
TV4144 4752,44%138 3052,36%
TVN7139 7442,36%101 4141,73%
TV PULS124 9802,11%108 2131,84%
Polsat276 3861,29%77 3211,32%


W grupie komercyjnej (widzowie w wieku 16-49 lat) liderem oglądalności w okresie od 1 stycznia do 30 września br. był Polsat
, którego udział spadł najmniej wśród głównych nadawców (o 2,96) i wyniósł 15,76 proc. - Jest to nadawca, który jakiś czas temu zainwestował w swoją ramówkę, wprowadził kilka nowych formatów, a także kontynuuje emisję, cieszących się niezmiennie wysokimi oglądalnościami, zagranicznych seriali. Każdy może tak naprawdę znaleźć tam coś dla siebie, stąd stosunkowo dobra sytuacja tego kanału na tle pozostałych z „wielkiej czwórki” - mówi nam Bartosz Kuczyński.

Na drugiej pozycji utrzymał się TVN. Jego wynik uplasował się na poziomie 14,52 proc. po spadku o 8,77 proc.

- TVN tej wiosny zaproponował swoim widzom nieco słabszą ofertę, niż miało to miejsce w ostatnich latach, stąd też może trochę słabszy wynik. Musimy natomiast pamiętać o niezmiennie promowanym przez nich tvn playerze, który odnotowuje świetne wyniki, zapewniając widzom dostęp do materiałów w dowolnym momencie. To, co tracą w tradycyjnej telewizji, kompensują sobie w pewnym stopniu dzięki serwisowi on-line - zauważa Kuczyński.

Znacznie niższe wyniki od czołowych stacji komercyjnych osiągnęły TVP1 (12,60 proc.) i TVP2 (10,91 proc.). Zanotowały one największe spadki w czołówce - odpowiednio o 10,19 proc. i 9,08 proc. - Najsłabiej wygląda sytuacja TVP, która w ostatnim okresie strasznie straciła na udziałach, mimo tak dużego wydarzenia, jakim było transmitowane na ich antenie Euro. Ich jesienna oferta zapowiada się w miarę interesująco, także miejmy nadzieję, że uda im się uniknąć dalszych spadków - mówi TV supervisor z OMD.

Sumaryczny udział czterech głównych nadawców w grupie komercyjnej zmalał z 58,17 proc. do 53,79 proc.. czyli o 4,38 pkt. proc.

 16-49
1.01.2012 - 30.09.20121.01.2011 - 30.09.2011
StacjaAMRSHR %AMRSHR %
Polsat389 33315,76%396 22816,24%
TVN358 71214,52%387 81015,90%
TVP1311 23612,60%342 15214,03%
TVP2269 40210,91%292 64712,00%
TVN767 2742,72%51 1422,10%
TV467 2072,72%66 6172,73%
TVN2457 4582,33%54 3122,23%
TV PULS55 3942,24%45 3421,86%
TVP INFO53 8772,18%56 4472,31%
Polsat234 9571,42%35 5571,46%

Dołącz do dyskusji: Tracą duże stacje, zyskują mniejsze kanały. Dlaczego?

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Korespondent z Zamku Wildstein
TVP1 i TVP2 i tak są przeszacowane. Oba kanały miały Euro 2012 w POLSCE i igrzyska w Londynie, najlepsze jakie można sobie wyobrazić. Londyn, zaledwie 1 godz. różnicy czasu. Londyn, stolica reguł nowożytnego sportu. Te dwie imprezy były jednocześnie zmorą Polsatu i TVN. To nieprawda, że TVP1 jest liderem po trzech kwartałach. Liderem jest widownia programów UEFA i MKOL. Widownia TVP zanika wraz z fatalnym programem.
odpowiedź
User
andrzej sowa
Nie wszędzie jest dostępna telewizja naziemna do 5% odbiorców nadal nie dociera. Dzięki temu TVP1 i TVP2 utrzymuje swoja pozycje
odpowiedź
User
tysiak
biorąc pod uwage te tabelki to słowa pana Dąbskiego o tym, że TV PULS do końca roku osiągnie 3 % mogą mieć realne podstawy
odpowiedź