Tracą duże stacje, zyskują mniejsze kanały. Dlaczego?

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. łączny udział czterech najpopularniejszych kanałów  spadł o niemal 4 pkt. proc. w porównaniu do ub.r. Zyskały za to mniejsze stacje, które mają większy zasięg dzięki naziemnej tv cyfrowej.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

Liderem oglądalności telewizji w pierwszych trzech kwartałach br. była TVP1 z udziałem na poziomie 15,95 proc. Udział publicznej Jedynki względem analogicznego okresu ub.r. zmalał jednak aż o 10,2 proc. - najbardziej w czołówce.

Na pozycję wicelidera z trzeciej awansował Polsat, notując udział na poziomie 14,04 proc. po spadku o 1,8 proc. Dalej uplasowały się TVN (13,72 proc.; spadek o 6,5 proc.) i TVP2 (12,66 proc., - 5,4 proc.). Łączny udział stacji tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 60,13 proc. do 56,38 proc., czyli o 3,75 pkt proc. - wynika z danych Nielsen Audience Meausrement dla portalu Wirtualnemedia.pl.

- Dane te wskazują na kontynuację wyraźnie widocznego od lat trendu słabnącej pozycji dużych kanałów ogólnopolskich i rosnących bardzo mocno w siłę małych kanałów tematycznych, zapewniających widzowi konkretny kontent - mówi Wirtualnemedia.pl Bartosz Kuczyński, TV supervisor w domu mediowym OMD.

Jak podkreśla Kuczyński, od 2010 roku skumulowane udziały kanałów tematycznych są najwyższe na przestrzeni każdego z miesięcy w roku, natomiast w 2012 po raz pierwszy nie mieliśmy do czynienia ze spadkiem tych udziałów w miesiącach marzec-maj (w porównaniu do okresu styczeń-luty), a więc w okresie, gdy w dużych kanałach emitowane są premierowe odcinki wszystkich topowych formatów.

- Główne przyczyny tej sytuacji są dwie - dodaje Bartosz Kuczyński. Chodzi o słabszy pogramming dużych stacji, wynikający z mniejszych środków na zakup czy na produkcje formatów oraz o postępującą cyfryzację, która daje widzom dostęp do większej liczby kanałów.

Spore wzrosty w pierwszych trzech kwartałach br. zanotowały właśnie kanały, które dzięki cyfryzacji, zyskały ogólnopolski zasięg. Najbardziej wśród 10 topowych stacji zyskała telewizja TVN7, którego udział poszedł do góry aż o 36,42 proc. do 2,36 proc. Sporym wzrostem (o 14,67 proc.) może pochwalić się też TV Puls (jej udział wyniósł 2,11 proc.).

W grupie komercyjnej (widzowie w wieku 16-49 lat) liderem oglądalności w okresie od 1 stycznia do 30 września br. był Polsat, którego udział spadł najmniej wśród głównych nadawców (o 2,96) i wyniósł 15,76 proc. - Jest to nadawca, który jakiś czas temu zainwestował w swoją ramówkę, wprowadził kilka nowych formatów, a także kontynuuje emisję, cieszących się niezmiennie wysokimi oglądalnościami, zagranicznych seriali. Każdy może tak naprawdę znaleźć tam coś dla siebie, stąd stosunkowo dobra sytuacja tego kanału na tle pozostałych z „wielkiej czwórki” - mówi nam Bartosz Kuczyński.

Na drugiej pozycji utrzymał się TVN. Jego wynik uplasował się na poziomie 14,52 proc. po spadku o 8,77 proc.

- TVN tej wiosny zaproponował swoim widzom nieco słabszą ofertę, niż miało to miejsce w ostatnich latach, stąd też może trochę słabszy wynik. Musimy natomiast pamiętać o niezmiennie promowanym przez nich tvn playerze, który odnotowuje świetne wyniki, zapewniając widzom dostęp do materiałów w dowolnym momencie. To, co tracą w tradycyjnej telewizji, kompensują sobie w pewnym stopniu dzięki serwisowi on-line - zauważa Kuczyński.

Znacznie niższe wyniki od czołowych stacji komercyjnych osiągnęły TVP1 (12,60 proc.) i TVP2 (10,91 proc.). Zanotowały one największe spadki w czołówce - odpowiednio o 10,19 proc. i 9,08 proc. - Najsłabiej wygląda sytuacja TVP, która w ostatnim okresie strasznie straciła na udziałach, mimo tak dużego wydarzenia, jakim było transmitowane na ich antenie Euro. Ich jesienna oferta zapowiada się w miarę interesująco, także miejmy nadzieję, że uda im się uniknąć dalszych spadków - mówi TV supervisor z OMD.

Sumaryczny udział czterech głównych nadawców w grupie komercyjnej zmalał z 58,17 proc. do 53,79 proc.. czyli o 4,38 pkt. proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online