SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W Trójce nadawano zbyt mało audycji publicystycznych

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji sprawdziła, czy Polskie Radio realizuje zapisy z karty powinności na lata 2020-2024 oraz planów programowo-finansowych na 2022 rok. Okazało się, że w Trójce udział audycji publicystycznych był niezgodny z określonym w dokumencie minimum, a w Polskim Radiu 24 zbyt mało czasu przeznaczono na programy poświęcone kulturze - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

fot. polskie radiofot. polskie radio

W 2018 r. rząd zmienił ustawę o radiofonii i telewizji. Według nowelizacji 19 podmiotów publicznego nadawcy (TVP, Polskie Radio i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia) ustala z przewodniczącym KRRiT kartę powinności. To dokument, który ma określać projekty do realizacji w ramach misji publicznej oraz plan ich finansowania (zarówno ze środków publicznych, jak i wpływów z działalności komercyjnej). Nadawcy projekt takiego planu na kolejny rok powinni przekazać do KRRiT do końca kwietnia, a jego ostateczna wersja musi zostać uzgodniona i opublikowana do końca listopada. Na podstawie tych planów Krajowa Rada przekazuje nadawcom środki z abonamentu radiowo-telewizyjnego.

W opublikowanym w środę (31 maja) sprawozdaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za 2022 r. można m.in. sprawdzić, czy publiczny nadawca wywiązał się z zapisów w karcie powinności. Spośród czterech anten Polskiego Radia, które emitują swój program w analogowym eterze, wszystkie wywiązały się z zapisów. Natomiast jeśli chodzi o plan programowo-finansowy zatwierdzony przez publicznego nadawcę na 2022 r. nie został on w pełni zrealizowany.

Odstępstwa w zeszłym roku stwierdzono tylko na dwóch antenach. "W Programie Trzecim niższy od planowanego był udział audycji publicystycznych, które zajęły 18,4 proc. zamiast planowanych 24,5 proc. rocznego czasu nadawania (mniej o 532 godziny w ciągu roku), natomiast w programie Polskiego Radia 24 udział audycji poświęconych kulturze wyniósł 2,3 proc. rocznego czasu zamiast 3,6 proc. (mniej o 117 godzin w ciągu roku). Pozostałe kategorie nadane w tych programach miały wymiar zgodny z planem lub wyższy. Roczny udział słowa w Programie Trzecim był mniejszy w stosunku do planu, zamiast 43,6 proc. zrealizowano 39,3 proc. (mniej o 372 godziny rocznie). Dokonane obniżenie było stosunkowo niewielkie i nie wpłynęło na realizację planu. Z kolei w programie Polskiego Radia 24 zwiększono udział słowa z 95 proc. rocznego czasu na 97,7 proc. (więcej o 232 godziny rocznie)" - czytamy w dokumencie KRRiT.

Zarówno Jedynka, jak i Dwójka zrealizowały plan programowy zgodnie z wersją zatwierdzoną przez KRRiT.

Polskie Radio zmniejsza budżet Trójki

Jak już wcześniej informowaliśmy, w tym roku wydatki na premierowe treści w Polskim Radiu 24 mają być o 10 mln zł wyższe niż w Trójce. Budżet ramówki PR24 w ciągu kilku lat urósł o ponad 20 mln zł. Polskie Radio na audycje w ramach misji publicznej zamierza przeznaczyć 291,9 mln zł, z czego jedynie 13,9 mln sfinansuje z reklam.

W Trójce realizacja treści wypełniających misję publiczną ma kosztować w 2023 r. 41,32 mln zł, najwięcej przypadnie na kulturę (14,66 mln zł) i publicystykę (12,46 mln zł). Budżet ramówkowy stacji jest o kilka mln zł niższy niż w poprzednich latach - w 2021 r. wyniósł 48,73 mln zł (14,9 mln zł na treści kulturalne, 14,48 mln zł na publicystyczne, 10,24 mln zł na newsowe), w 2020 r. było to 45,85 mln zł, rok wcześniej 43,74 mln zł, a w 2018 r. - 44,63 mln zł.

Za to koszty ramówki Polskiego Radia 24 w ciągu pięciu lat poszły w górę o prawie połowę. W 2018 roku wynosiły 27,33 mln zł, rok później 31,23 mln zł, w 2020 roku 32,81 mln zł, a w 2021 - 39,68 mln zł. Natomiast w br. zaplanowano 51,31 mln zł, z czego 42,29 mln zł ma pójść na treści informacyjne, a 6,3 mln zł na publicystykę.

Według ostatniego badania słuchalności Radio Track w okresie między lutym a kwietniem 2023 r. udział Trójki w rynku słuchalności wyniósł 2 proc. Rok wcześniej stacja miała 1,9 proc., dwa lata temu - 2,3 proc., a w analogicznym okresie w 2017 r. - 7,2 proc.

Dołącz do dyskusji: W Trójce nadawano zbyt mało audycji publicystycznych

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
V
Od publicystyki to jest PR 24 a nie PR 3 a od kultury to PR 2 a nie PR 24.
odpowiedź
User
Audytor
To znakomita wiadomość. Nikt nie chce słuchać ględzenia.
odpowiedź
User
slayer
Czytaj: leciało za mało propagandy
odpowiedź