Trybunał Europejski: serwisy internetowe nie odpowiadają za komentarze czytelników

Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł, że serwisy internetowe nie ponoszą odpowiedzialności za komentarze pozostawiane przez czytelników nawet wtedy, gdy znajdą się w nich obraźliwe sformułowania.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

We wtorek  Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu wydał wyrok w sprawie działającego na Węgrzech serwisu Index.hu.

Węgierska platforma została oskarżona o wspieranie internetowego hejtu przez jedną z firm zajmującą się nieruchomościami. Po ukazaniu się na łamach Index.hu materiału na temat firmy (jej nazwy nie podano) pojawiły się pod nim komentarze zawierające wulgarne sformułowania dotyczące firmy i jej pracowników.

W odpowiedzi firma skierowała sprawę do węgierskiego sądu który orzekł, że internetowy serwis jest odpowiedzialny za pochodzące od czytelników obraźliwe treści i musi ponieść odpowiedzialność pomimo tego, że hejterskie wpisy zostały szybko usunięte przez administratorów strony.

Po niekorzystnym dla siebie orzeczeniu Index.hu zwrócił się o rozstrzygnięcie do Trybunału Europejskiego. Ten zaś w wydanym wyroku stwierdził, że węgierski sąd nie ma racji i wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności za sporne komentarze. W uzasadnieniu podkreślono, że choć w opiniach internautów pojawiały się mocne słowa, to jednak charakter tych wpisów nie nosił cech mowy nienawiści, nie podżegały one także do agresywnych zachować wobec opisanej firmy. W tej sytuacji, zdaniem trybunału, lokalny sąd na Węgrzech popełnił w wyroku błąd, bowiem nie wyważył odpowiednio proporcji pomiędzy powszechnie przyjętymi standardami a wolnością wypowiedzi w internecie.

Wydany obecnie wyrok trybunału może być drogowskazem dla innych europejskich sądów orzekających w podobnych sprawach, nie określa jednak obowiązującej linii postępowania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol