TVN oszczędza: mln zł mniej na ramówkę, 70 osób zwolnionych

W związku ze złą sytuacją na rynku reklamowym i słabymi wynikami finansowymi Grupa TVN wprowadza plan oszczędnościowy. Na jesienne ramówki wyda kilkanaście milionów złotych mniej niż przed rokiem, a w I półroczu zwolniła prawie 70 pracowników.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Na konferencji prezentującej wyniki finansowe za II kwartał br. kierownictwo Grupy TVN uzasadniało ich spadek zastojem na polskim rynku reklamowym, przede wszystkim w reklamie telewizyjnej. - Kiedy przygotowując budżet na obecny rok, rozmawialiśmy z reklamodawcami i domami mediowymi, przedstawiali nam dwa możliwe scenariusze rozwoju sytuacji - mówił Piotr Walter, wiceprezes TVN odpowiedzialny za pion telewizyjny. - Albo pierwsze półrocze będzie lepsze, chociażby ze względu na Euro, albo marketerzy przeczekają pierwszą połowę roku i przesuną budżety na drugie półrocze. Już wiadomo, że ten pierwszy scenariusz nie nastąpił, natomiast dalej nie wiadomo, czy spełni się drugi - opisał Walter.

Piotr Walter przyznał, że szczególnie słaby dla telewizji TVN pod względem reklamowym był czerwiec, kiedy trwało Euro, transmitowane przez Telewizję Polską. - To była dla nas katastrofa. Nie przypominam sobie tak słabego miesiąca - ocenił. - Ponadto od dwóch-trzech lat spada udział sprzedaży spotowej na rzecz pakietowej, co jest oczywiście mniej korzystne dla nadawców. A cennikowo TVN jest drogi dla reklamodawców, więc przy niższym popycie z ich strony sporo tracimy - opisał Walter.

W związku z tym Grupa TVN wdrożyła plan optymalizacji kosztów. - Dość późno zorientowaliśmy się, że nasze wyniki za II kwartał będą słabsze, i nie zdołaliśmy odpowiednio szybko zareagować. Ale już wprowadziliśmy odpowiednie rozwiązania - wyjaśnił Piotr Walter.

Firma chce przede wszystkim oszczędzać na ofercie programowej - zarówno głównego TVN, jak i kanałów tematycznych. Już w połowie czerwca okazało się, że jesienią nie będzie kolejnej edycji programu „Top model. Zostań modelką!”, ponieważ z jego sponsorowania wycofał się Procter and Gamble (przeczytaj o tym więcej). - Niektóre pozycje z ramówki, które nie miały optymistycznych prognoz finansowych, zostały wycofane - tłumaczył ogólnie Piotr Walter. - Dodatkowo w głównym TVN sięgniemy po produkcje z naszych kanałów tematycznych, przykładowo po „Perfekcyjną panią domu” z TVN Style (więcej o tym programie) - dodał.

W jesiennej ramówce TVN znajdzie się tylko jeden show rozrywkowy na żywo, a nie - jak w poprzednich ramówkach - dwa. - Dlatego że takie programy są zwyczajnie drogie. Przykładowo edycja „Mam talent” kosztuje kilkanaście milionów złotych - uzasadnił Piotr Walter. - A ponieważ takie formaty realizują również konkurencyjne stacje, nie wyróżniamy się już mocno pod tym względem - zauważył.

TVN zastanawia się również nad zmniejszeniem liczby odcinków seriali i programów, które są pokazywane w czasie jednej ramówki. Przy czym Piotr Walter nie chciał podać konkretów, określając to tylko jako „dostosowanie liczby odcinków do sytuacji rynkowej”.

W efekcie jesienne ramówki kanałów TVN będą kosztować kilkanaście milionów mniej niż rok temu. Redukcje w tym zakresie mają przynieść firmie główną część oszczędności, które pozwolą mniej więcej w połowie zrekompensować planowany spadek wpływów reklamowych na poziomie EBITDA.

Drugim obszarem, na którym zaczęła oszczędzać Grupa TVN, są koszty zatrudnienia i produkcji. Jak podał Piotr Walter, w I półroczu firma rozwiązała umowy z 60-70 pracownikami. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca grupowe zwolnienia zaczęły się w Biurze Reklamy TVN: pracę straci 50 z prawie 200 zatrudnionych (przeczytaj o tym więcej). Firma uzasadniała to restrukturyzacją biura. Natomiast Piotr Walter zwrócił uwagę, że jeszcze kilka lat temu w jego ofercie znajdowały się produkty związane z telegazetą i call TV, z których już zrezygnowano, dlatego zajmujący się nimi pracownicy stali się niepotrzebni. Przy czym Walter zadeklarował, że to na razie koniec redukcji personalnych. - Teraz będą już tylko kosmetyczne zmiany w tym zakresie - podkreślił.

TVN redukuje również koszty operacyjne i ogólne. Ponadto niektóre produkcje, które dotychczas realizowała we własnym zakresie, zamierza zlecać firmom zewnętrznym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online