SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP dzięki rekompensatom podwoiła budżet. Były prezes: bez nich groziłaby jej niewypłacalność

Większość rządząca chce podwyższyć dotację budżetową dla TVP i Polskiego Radia z 2 do 2,7 mld zł, natomiast PO wspiera projekt ustawy likwidującej abonament rtv. W ostatnich latach abonament z rekompensatą budżetową stanowiły ponad 60 proc. wpływów u TVP i ponad 80 proc. u Polskiego Radia. - Abonament w praktyce już nie istnieje i nikt go nie przywróci. A bez pieniędzy z rekompensaty TVP czeka szybka niewypłacalność - komentuje Juliusz Braun, były prezes nadawcy.

W połowie grudnia Sejm przyjął ustawę budżetową na 2023 r. Przegłosowano m.in. zaproponowaną pod koniec listopada przez posła PiS Andrzeja Kosztowniaka poprawkę zwiększającą z 2 do 2,7 mld zł rekompensatę abonamentową z kasy państwowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.

Budżet trafił do Senatu, który zapewne uchyli poprawkę zwiększającą finansowanie publiczne dla TVP i Polskiego Radia. Ostatecznie będą jednak decydowali posłowie (wśród nich większość popiera obóz rządzący) i prezydent Andrzej Duda.

Coraz mniej z abonamentu, rośnie rekompensata

Media publiczne środki wprost z budżetu państwa dostają od kilku lat, ma to być rekompensata za wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego utracone wskutek zwolnienia z tej daniny kilku grup społecznych.

Rok po roku kwota rekompensat mocno wzrosła. Na przełomie 2017 i 2018 roku za dwa lata przyznano 980 mln zł, z czego 860 mln zł Telewizji Polskiej, 62,2 mln zł Polskiemu Radiu, a 57,8 mln zł do podziału dla 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia działających jako osobne spółki.

Rok później rekompensata tylko za rok wyniosła 1,26 mld zł, z czego 1,12 mld zł trafiło do Telewizji Polskiej. Natomiast w ostatnich trzech latach TVP i Polskiemu Radiu przekazywano z państwowej kasy prawie 2 mld zł rocznie.

Równocześnie przychody z abonamentu rtv malały. W 2016 roku tę daninę opłacało 1,12 mln spośród 3,2 mln uprawnionych do tego gospodarstw domowych. Wpływy wyniosły 749,9 mln zł, z czego 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne.

W 2020 roku abonament rtv płaciło już tylko 680,2 tys. gospodarstw i firm, a przychody sięgnęły 672 mln zł. Odpowiadająca za pobór abonamentu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w przyszłym roku będzie to już tylko 616 mln zł.

- Abonament w praktyce już nie istnieje i nikt go nie przywróci, także w modelu poboru razem z rachunkami za prąd. Żaden polityk nie ogłosi, że wprowadza nową, powszechną opłatę, nawet jeśli miałaby wynosić kilka złotych - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, w przeszłości m.in. członek KRRiT i Rady Mediów Narodowych oraz prezes Telewizji Polskiej.

Jego zdaniem w takiej sytuacji jedynym realnym rozwiązaniem jest finansowanie mediów publicznych wprost z budżetu państwa

- Ale żeby ono funkcjonowało dobrze, trzeba je bardzo dokładnie opisać i zagwarantować, że będzie stabilne przez wiele lat - zaznacza Braun. - Żeby nie było jak teraz - środki przyznawane z roku na rok, spod dużego palca. We wszystkich krajach, gdzie media publiczne są finansowane z budżetu państwa, są bardzo precyzyjnie, na wiele lat określone zasady tego finansowania - podkreśla.

Ponad 60 proc. wpływów TVP z rekompensaty i abonamentu

Dzięki rekompensatom już w ostatnich latach środki publiczne stały się większym źródłem przychodów Telewizji Polskiej niż reklamy i sponsoring. W 2016 roku nadawca przy 361 mln zł z abonamentu zarobił , 872,3 mln zł z reklam i sponsoringu.

Dwa lata później środki z rekompensaty i abonamentu pierwszy raz przewyższyły wpływy reklamowe, a od 2020 roku są od nich ponad dwukrotnie wyższe. Mocna zmiana proporcji wynika również z tego, że wpływy TVP z reklam i sponsoringu są stabilne, oscylują wokół 850-900 mln zł rocznie.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Przychody Telewizji Polskiej:
- 2016 r.: 361 mln zł z abonamentu, 872,3 mln zł z reklam i sponsoringu
- 2017 r.: 621,1 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 798,7 mln zł z reklam i sponsoringu
- 2018 r.: 980,3 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 911,9 mln zł z reklam i sponsoringu
- 2019 r.: 1,4 mld zł z abonamentu i rekompensaty, 873,7 mln zł z reklam i sponsoringu
- 2020 r.: 1,88 mld zł z abonamentu i rekompensaty, 770,4 mln zł z reklam i sponsoringu
- 2021 r.: 2,03 mld zł z abonamentu i rekompensaty, 844,1 mln zł z reklam i sponsoringu

W 2016 roku przychody abonamentowe stanowiły 24,5 proc. łącznych wpływów Telewizji Polskiej. W 2018 roku udział abonamentu i rekompensaty w przychodach nadawcy wynosił już 44,5 proc., w 2020 roku - 61,8 proc., a w ub.r. - 62,5 proc.

Wyniki finansowe Telewizji Polskiej:
- 2016 r.: 1,47 mld zł przychodów, 1,65 mld zł kosztów operacyjnych, 176,7 mln zł straty netto;
- 2017 r.: 1,78 mld zł przychodów, 1,68 mld zł kosztów operacyjnych, 0,56 mln zł straty netto;
- 2018 r.: 2,2 mld zł przychodów, 2,07 mld zł kosztów operacyjnych, 3,49 mln zł zysku netto;
- 2019 r.: 2,71 mld zł przychodów, 2,44 mld zł kosztów operacyjnych, 89,1 mln zł zysku netto;
- 2020 r.: 3,04 mld zł przychodów, 2,57 mld zł kosztów operacyjnych, 198,3 mln zł zysku netto;
- 2021 r.: 3,25 mld zł przychodów, 3,12 mld zł kosztów operacyjnych, 3,9 mln zł zysku netto;

A co gdyby po zmianie władzy nowy obóz rządzący zdecydował o szybkiej likwidacji wsparcia budżetowego dla TVP i Polskiego Radia? - Skończyłoby się to szybko niewypłacalnością - nie ma wątpliwości Juliusz Braun.

Platforma Obywatelska poinformowała, że popierany przez nią obywatelski projekt ustawy zakładającej likwidację TVP Info i abonamentu radiowo-telewizyjnego został złożony w Sejmie, z ponad 100 tys. podpisów poparcia.

Na razie wszyscy politycy opozycji krytykują plan zwiększenia finansowania budżetowego dla mediów publicznych. Rafał Trzaskowski w piątek zwrócił uwagę, że dotacja budżetowa dla Warszawy na przyszły rok została obniżona o 2 mld zł (budżet stolicy na 2023 roku przyjęto w czwartek). - Już wiemy, na co te pieniądze są przeznaczane. Właśnie po to pieniądze są zabierane Polkom i Polakom, żeby finansować z nich propagandę - stwierdził.

PO nie przedstawiła jeszcze koncepcji finansowania TVP i Polskiego Radia po zlikwidowaniu abonamentu rtv.

Polskie Radio: sześć razy więcej ze środków publicznych niż z reklam

W budżecie Polskiego Radia już przed wprowadzeniem rekompensat środki z abonamentu rtv były kilkakrotnie wyższe niż z reklam. W 2019 roku wyniosły 185,9 mln zł, podczas gdy Agencji Reklamy nadawcy wygenerowała 60,7 mln zł.

Po dodaniu pieniędzy z budżetu państwa dysproporcje tylko się zwiększyły: w 2019 roku nadawca zanotował 219,3 mln zł z abonamentu i rekompensaty oraz 62,7 mln zł z reklam i sponsoringu.

W kolejnych latach wpływy reklamowe skurczyły się o 20 mln zł, w związku z recesją na rynku reklamowych po wybuchu epidemii oraz dużym spadkiem słuchalności Trójki od wiosny 2020 roku. Natomiast przychody z abonamentu i rekompensaty wzrosły do ok. 280 mln zł rocznie.

Przychody Polskiego Radia:
- 2016 r.: 185,9 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 60,7 mln zł z Agencji Reklamy,
- 2017 r.: 193,4 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 60,5 mln zł z Agencji Reklamy,
- 2018 r.: 232,8 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 67,8 mln zł z Agencji Reklamy,
- 2019 r.: 219,3 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 62,7 mln zł z Agencji Reklamy,
- 2020 r.: 278,5 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 42 mln zł z Agencji Reklamy,
- 2021 r.: 285,8 mln zł z abonamentu i rekompensaty, 42,3 mln zł z Agencji Reklamy.

W 2016 roku abonament stanowił 64,3 proc. wpływów Polskiego Radia, a dwa lata później razem z rekompensatą było to już 69,2 proc. W 2020 roku ten udział sięgnął 80,5 proc, a w ub.r. - 80,7 proc.

W latach 2016-2021 firma dwukrotnie miała stratę netto, zanotowała łącznie 6,5 mln zł zysku.

Wyniki finansowe Polskiego Radia:
- 2016 r.: 289 mln zł przychodów, 284,9 mln zł kosztów własnych sprzedaży, 2,5 mln zł zysku netto;
- 2017 r.: 297,9 mln zł przychodów, 293,4 mln zł kosztów własnych sprzedaży, 2,8 mln zł zysku netto;
- 2018 r.: 336,5 mln zł przychodów, 317,2 mln zł kosztów własnych sprzedaży, 15,3 mln zł zysku netto;
- 2019 r.: 316,1 mln zł przychodów, 325,3 mln zł kosztów własnych sprzedaży, 10,4 mln zł straty netto;
- 2020 r.: 346 mln zł przychodów, 326,6 mln zł własnych sprzedaży, 16,1 mln zł zysku netto;
- 2021 r.: 354,3 mln zł przychodów, 374 mln zł kosztów własnych sprzedaży, 19,9 mln zł straty netto;

Od początku 2023 roku będą obowiązywały wyższe stawki abonamentu radiowo-telewizyjnego. Miesięczna opłata za używanie odbiornika radiowego wzrośnie z 7,50 do 8,70 zł, a za telewizor lub telewizor i radio - z 24,50 do 27,30 zł.

Dołącz do dyskusji: TVP dzięki rekompensatom podwoiła budżet. Były prezes: bez nich groziłaby jej niewypłacalność

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Für Doutchland
Wolność słowa wg PO ciekawe czemu wcześniej tego nie zrobili a no tak jak to mówił promotor lgbt Czaskoski właśnie po to są te wybory by nie były nam zadawane tego typu pytania .. zresztą po TVN jak jest DIE WELT 😁
odpowiedź
User
Grzesiok
Same błoto nasze pieniądze propagandą smaruje TVP....przestańcie kłamać i udawać!
odpowiedź
User
Für Doutchland
Wolność słowa wg PO ciekawe czemu wcześniej nie zlikwidowali a no tak jak to mówił promotor lgbt Czaskoski właśnie po to są te wybory by tego typu pytania nie były nam zadawane
odpowiedź