SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UKE w kampanii edukacyjnej #keepCTRL ostrzega przed hejtem, sextingiem i FOMO

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainaugurował nową kampanię edukacyjną „Klikam z głową” #keepCTRL (Keep Control - Trzymaj Kontrolę). Ma ona na celu zwrócenie uwagi dzieci i rodziców na zagrożenia, jakie czyhają w sieci m.in. przemoc, sexting, hejt czy challenge (z ang. wyzwania) realizowane, by zyskać popularność wśród rówieśników.

Akcja „Klikam z głową” ma uświadomić o zjawiskach z jakimi dzisiejsza młodzież spotyka się na co dzień w sieci. Ma ostrzec dzieci oraz ich opiekunów przed m.in. sextingiem (wysyłanie intymnych zdjęć w internecie), patostreamingiem (pokazywanie patologicznych zjawisk, transmitowanie ich, takich jak np. bójki, picie alkoholu czy branie używek); hejtem (obrażanie innych użytkowników czy rówieśników) oraz cyberbullingiem (przemoc w sieci).

Kampania jest skierowana do dzieci w klasach 6-8, skupia się na działaniach w sieci – poprzez publikację filmików edukacyjnych oraz przede wszystkim – edukacji w formie spotkań w szkołach z rodzicami i najmłodszymi. Podczas nich tłumaczone są takie pojęcia jak FOMO (z ang. Fear of Missing Out – strach przed zapomnieniem), MOMO (z ang. Mystery of Missing Out – niepokój, że wszyscy spędzają czas bez dziecka, nie mówiąc mu o tym), FOJI (z ang. Fear of Joining In – obawa przed publikowaniem postów czy zdjęć, ponieważ istnieje ryzyko, że nikt tego nie skomentuje lub nie polubi), JOMO (z ang. Joy ouf Missing Out – radość z tego, że nie jest się obecnym w sieci) czy sexting/ sextortion (ktoś np. grozi, że udostępni wysłane wcześniej przez dziecko seksualne zdjęcia lub filmy, jeśli nie wyśle nowych materiałów, pieniędzy itp.).

Film o problemie tzw. challenge, czyli wyzwań wśród grup rówieśniczych, by zdobyć popularność w sieci.

Film porusza problem sextingu.

Wideo o problemie hejtu w internecie.

Film o zjawiskach FOMO, MOMO, FOJI, JOMO.

Powyższe wideo dostępne są na stronie urzędu oraz na YouTube. UKE od września br. prowadzi już pilotażowe zajęcia na ten temat w szkołach w województwie mazowieckim, a od grudnia kampania ma wystartować na terenie całej Polski.

Mniej niż połowa rodziców kontroluje dzieci w sieci

Z ostatnich badań UKE wynika, że prawie 9 na 10 dzieci korzysta na co dzień z internetu. Większość z nich gra online – to 69 proc. ankietowanych, 59 proc. – słucha muzyki oraz więcej niż połowa (53 proc.) – ogląda filmy. Ankieta wykazała także, że nieodpowiednie treści z jakimi dzieci mogły spotkać się, korzystając z internetu mogły powodować później problemy z nauką, kompleksy, problemy zdrowotne, poczucie wyobcowania czy zaburzenia emocjonalne. Natomiast mniej niż połowa rodziców kontroluje to, jak ich pociechy korzystają z internetu.

Inauguracji akcji towarzyszyła debata ekspertów na temat cyberbezpieczeństwa, która odbyła się w siedzibie urzędu. Wzięła w niej udział m.in. prof. Anna Jupowicz-Ginalska z Uniwersytetu Warszawskiego, Martyna Różycka z Dyżurnetu, Szymon Wójcik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz Dorota Grudzień-Barbachowska, dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UKE.

UKE oprócz kampanii "Klikam z głową" prowadzi także akcję edukacyjną "Koduj z UKE" w ramach której uczy podstaw programowania i "Wiem, co podpisuję", skierowaną do seniorów, by uchronić ich przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.

Dołącz do dyskusji: UKE w kampanii edukacyjnej #keepCTRL ostrzega przed hejtem, sextingiem i FOMO

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl