SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Vectra: Klauzula inflacyjna jest zgodna z przepisami Unii Europejskiej

Szalejąca inflacja skłania operatorów telekomunikacyjnych i płatnej telewizji do zmiany warunków umów. UOKiK bada takie zapisy. Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR Vectry zapewnia Wirtualnemedia.pl, że na temat tych rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dekoder TV Smart 4K Box VectryDekoder TV Smart 4K Box Vectry

W czwartek informowaliśmy, że abonenci należącej od 2020 roku do Grupy Vectra sieci kablowej Multimedia Polska otrzymują wiadomości e-mail o zmianie warunków umowy od 1 stycznia 2023 roku. Wprowadzone zostały klauzula modyfikacyjna i klauzula waloryzacyjna, pozwalające na podniesienie opłat w trakcie trwania umowy.

Klauzula modyfikacyjna pozwala operatorowi wprowadzić zmiany w umowie poprzez podwyższenie opłat abonamentowych. Klient zachowuje prawo do rozwiązania umowy bez konieczności zwrotu przyznanych mu wcześniej ulg. Klauzula waloryzacyjna uprawnia firmę do waloryzacji opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy.

Zobacz także: Sieci kablowe podniosą opłaty? Będzie wspólny apel do premiera

Vectra tłumaczy zmiany w umowach

Grupa Vectra nie kryje, że do zmiany warunków umów zmusza ją sytuacja gospodarcza. - Naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości usług przy zachowaniu ich niezmiennie wysokiej jakości, co wymaga inwestycji liczonych w setkach milionów złotych rocznie. Równocześnie musimy mierzyć się z czynnikami, na które nie mamy wpływu, a które w sposób bezprecedensowy wpływają na naszą działalność – dwucyfrową inflacją, wysokimi cenami energii elektrycznej, czy poważnymi wahaniami kursów walut - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzelak.

Wcześniej na wprowadzenie podobnych zapisów do umów zdecydowali się operatorzy telekomunikacyjni. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające dotyczące tzw. klauzul inflacyjnych, które w umowach z klientami zaczęli stosować Orange Polska, T-Mobile Polska i Play.

Vectra zapewnia, że jej działania są zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. - Jako przedsiębiorcy musimy dostosować się do bieżących warunków, aktualizując ceny usług stosownie do ponoszonych przez nas wydatków. Wszystkie umowy zawierane w ramach Grupy Vectra zawierają już zapisy umożliwiające urealnienie cen, teraz jedynie je doprecyzowujemy. Klauzula waloryzacyjna jest ściśle powiązana z poziomem inflacji, która jest obiektywnym i niezależnym od nas wskaźnikiem. Co ważne w przypadku deflacji wybrane przez nas rozwiązanie, zobowiązuje nas do obniżenia cen usług dla konsumentów, którzy wcześniej otrzymali waloryzację cen na podstawie przedmiotowej klauzuli. Podobne rozwiązania stosowane są od wielu lat w innych europejskich krajach. Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - wyjaśnia Grzelak.

Abonenci Grupy, którzy otrzymali ostatnio zmiany warunków umowy, mogą do końca roku ją rozwiązać. - Osoby otrzymujące informacje o wprowadzeniu do umów nowych zapisów mają prawo nie zgodzić się na zmianę warunków i mogą rozwiązać umowę z zachowaniem standardowego okresu wypowiedzenia – tłumaczy koordynatorka ds. PR Vectry.

Dołącz do dyskusji: Vectra: Klauzula inflacyjna jest zgodna z przepisami Unii Europejskiej

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
...
To bcay bay vectra. Nikt normalny juz z wammi niczego nie podpisze
odpowiedź
User
jd
Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy.

Ch wam w d.
odpowiedź
User
Klauzula Inflacyjna
Nowa Definicja Dojenia Klientów.
odpowiedź